Tako je, svijetu se upravo dogodila prva veganska violina izrađena 100 % bez životinjskih proizvoda, a zbog toga nosi i certifikat Vegan Society. U nastavku priča o ovom posebnom čovjeku zaljubljenom u violine.
Sada se sigurno pitate „Pa zar se i za proizvodnju violina upotrebljavaju dijelovi životinjskog porijekla?“ Da! Kroz povijest violine su sadržavale neveganske materijale kao što je ljepilo od životinjske kože, koje se proizvodi od kože, kostiju i tetiva životinje. Poznato je da žice i gudala za violinu sadrže slonovaču, dlaku konjskog repa i životinjska crijeva. Izrađivač violina Padraig ó Dubhlaoidh dugo je smatrao da dijelovi životinjskog tijela nisu potrebni za stvaranje instrumenta. I zato je njegova fino rukom izrađena violina kulminacija 40-godišnjeg iskustva u izradi, restauraciji i konzervaciji violina, a istražena je i razvijena usred sve veće brige za naš okoliš. Kroz svoje istraživanje, ó Dubhlaoidh je promijenio recept za ljepilo koje se koristilo za oblikovanje violine. Sada, umjesto da se sastoji od životinjskih dijelova, njegovo ljepilo je napravljeno od šumskog voća i lokalne izvorske vode.
Kaže da je poznato da životinjsko ljepilo ima štetne učinke na violine, kao što su snažne napetosti na drvenim komponentama. Njegovo ljepilo ne uzrokuje te učinke, tako da, prema ó Dubhlaoidhu, poboljšava akustična svojstva. Njegove su veganske violine izrađene korištenjem tradicionalnih alata i metoda, a kombiniraju nove tehnike sa znanjem nekih od najvećih proizvođača u povijesti kao što su Stradivari, Guarneri i Maggini. Velika je pažnja posvećena stvaranju instrumenta prilagođenog veganima. Čak je i ukras koji definira rubove violine ručno izrađen korištenjem prirodnih boja i prikupljene izvorske vode koja izvire duboko ispod granita brda Malvern iza moje radionice.
Tako svoj instrument, prvi ovakve vrste u svijetu, opisuje Padraig ó Dubhlaoidh (izgovara se Pawrig O’Dooley) koji je i sâm violinist amater.
Od djetinjstva je očaran violinom, a pohađao je i glazbenu školi u centru Dublina te svirao u bendovima i na seansama s Johnnyjem Dohertyjem i glumcem Brendanom Gleesonom. Padraig je svoju ljubav prema instrumentu dodatno razvio pod vodstvom legendarnog guslara Tommyja Peoplesa prije nego što je napustio Irsku kako bi pohađao Welsh College of Violin Making. Nakon diplome dobio je mjesto izrađivača violina na vodećem austrijskom konzervatoriju te surađivao sa svjetski poznatim autoritetom za violinu, profesorom Eduardom Melkusom, kao i Bečkim filharmonijskim orkestrom.
Preselivši se Englesku, u pitoreskni brdoviti kraj Malvern, Padraig je osnovao svoju radionicu Hibernian Violins. Pohađao je tečajeve izrade lukova i konzervacije instrumenata na Sveučilištu Oxford prije nego što je imenovan stručnim savjetnikom u Britanskom muzeju.
Padraigovo istraživanje i znanje dalo je najveći pojedinačni samostalni doprinos konačnom referentnom radu o konzervaciji violine. Knjiga koju je objavio IPCI (International Pernambuco Conservation Initiative), istraživala je ovu tematiku više od 10 godina, a tiskana je na ručno izrađenom papiru tradicionalnim metodama korištenjem obnovljenih strojeva na vodeni pogon u drevnom mlinu. IPCI je bio ključan u postizanju svjetske zabrane trgovine Pernambuco drvom koje se koristi za izradu gudala za žičane instrumente. Industrijalizirana berba je dovela do skorog izumiranja vrste koja se može naći samo na malom području na južnoameričkoj obali. Padraig nastavlja s kampanjom za očuvanje ono malo ostataka ugroženih Pernambuco šuma i sadnju novih stabala.
Sve u svemu jedna zanimljiva priča o kojoj vjerojatno niste puno znali, kao niti mi, a sada nam je drago da smo ju istražili.
Foto: www.veganviolins.com