Nakon što je krajem 2023. TikTok kreator Lukas Battle objavio video u kojem nagovještava da će 2024. biti godina glasnog budžetiranja, zabilježen je rast popularnosti ovog novonastalog trena. No, o čemu se zapravo radi? ”Loud budgeting” promiče transparentan i otvoren razgovor o financijama te za razliku od tradicionalnog pristupa budžetiranju, koje je poprilično tiho i skrovito, tzv. glasno budžetiranje ohrabruje razbijanje tabu tema kada se radi o upravljanju budžetom, ulaganjima i slično.

Sve to rezultirao je brojim TikTok videima u kojima ostali kreatori jasno objašnjavaju na što i koliko troše, koliko zarađuju ili koliko uspijevaju uštedjeti – bez ikakvog susprezanja. Neki su glasno budžetiranje opisali kao odgovor na koncept tihog luksuza i prikazivanje savršenog online života u kojem, izgleda svi, zarađuju dovoljno kako bi si priuštili luksuzne modne komade ili odlaske na popularne destinacije. Zapravo, cilj svega je potaknuti ljude da budu otvoreni o svojim financijskim navikama, raspravljaju o odlukama i dijele savjete kako uspijevaju odoljeti impulzivnom trošenju.

@lukasbattle Replying to @operelly ♬ original sound – Lukas Battle

Potrošači postaju svjesniji svojih financijskih odluka, birajući vrijednost i dugoročnu korist umjesto trenutačnog zadovoljenja. U kontekstu visoke inflacije, glasno budžetiranje pomaže donijeti odgovorne financijske odluke koje nisu produkt aktualnih trendova na društvenim mrežama i slično. Međutim, iako u svojoj suštini ima dobru ideju i mogućnost da postane više od tek još jednog u nizu mikrotrendova, glasno budžetiranje krije i pokoju zamku.

TikTok je postao svojevrsna meka brzinskih trendova koji postanu veliki bum, ali se jednako brzo njihov balon i isprazni. Bojimo se da ista sudbina čeka i glasno budžetiranje jer ovaj trend zapravo ne nudi nikakve konkretne financijske savjete ili rješenja, već samo zagovara javno pričanje o štedljivosti i usudit ćemo se reći – prigovaranje. Tržište odgovara potrebama potrošača te će uvijek biti onih koji će pošto poto kupiti nešto što si zapravo ne mogu priuštiti, financijski jakih pojedinaca koji naprosto imaju za lifestyle koji vode te suprotnost tome, onih čija financijska slika utječe na kvalitetu životu u lošem smislu.

 

Pogledajte ovu objavu na Instagramu.

 

Objavu dijeli Alaina Fingal (@theorganizedmoney)

S idejom štednje i odgovornije kupnje kao dobrog početka, glasno budžetiranje zapravo je na putu fulalo poantu jer se je iskristalizirao u trend koji je tu samo kako bi kategorički pobio onaj prethodni, kao što smo spomenuli, bez konkretnih financijskih savjeta za koje vjerujemo da su društvu kolektivno potrebni. Život izvan osobnih mogućnosti je već odavno realnost većine, i to je jedan od modernih problema o kojem se treba razgovarati, ali kroz edukaciju koja nudi konkretna rješenja i promjene. Sukladno tome, jedino što možemo zaključiti je da je glasnom budžetiranju – vrijeme u trendingu odbrojano.

Foto: Instagram, Unsplash