“Ovo je trenutak za žene u filmu”, rekla je Jodie Foster u Cannesu, dok su članice žirija izjavile da se nadaju vremenu kada reprezentacija žena neće biti vijest

Žene će ove godine nadmašiti broj muškaraca u žiriju festivala Cannesa, koji je počeo 6. i traje do 17. srpnja. No članice, uključujući francusku glumicu Melanie Laurent, izjavile su u utorak da sanjaju o vremenu kada ženska reprezentacija više neće biti vrijedna vijesti u kinematografskoj industriji. Najveći svjetski filmski festival već je dugo pod povećalom zbog malog broja žena redateljica u utrci za glavne nagrade ili na utjecajnim pozicijama.

Čini se da su sada poslušali, pa je tako čak pet žena dio panela od devet članova – Laurent, američka glumica Maggie Gyllenhaal, filmske redateljice Jessica Hausner i Mati Diop te pjevačica Mylene Farmer. “Moj bi san bio da ovo bude prvi i posljednji festival na kojem se vodi rasprava o ženama”, izjavila je Laurent na konferenciji za novinare, uz bok članica žirija.

cannes
Članstvo žirija na pozornici: predsjednik žirija i direktor Spike Lee, redateljice Mati Diop, Mélanie Laurent, Mylène Farmer, Maggie Gyllenhaal, Jessica Hausner, redatelj Tahar Rahim, Kleber Mendonça Filho, Song Kang-Ho, Jodie Foster, Bong Joon-ho i Pedro Almodovar (Foto: Pascal Le Segretain / Getty Images)

Diop, čiji je debitantski igrani film “Atlantics” osvojio glavnu nagradu u Cannesu 2019., rekla je i da se nada da će svijet kinematografije jednog dana biti oslobođen takvih razlika. “Ne znam hoćemo li za života doći do faze kada više nećemo morati stavljati “ženu” ispred “redatelja”, objasnila je Diop.

Samo su četiri filma u režiji žena izabrana među 24 za Zlatnu palmu ove godine, iako se povećao broj redateljica prisutnih na drugim paralelnim događanjima i natjecanjima. “Ovo je pokazatelj da je naše društvo sada spremno za određenu promjenu koja se trebala dogoditi ranije”, rekla je austrijska redateljica Hausner, čiji je igrani film “Mali Joe” bio među nominiranima za Zlatnu palmu 2019. godine.

Jodie Foster i Alexandra Hedison na prikazivanju filma “Annette” te na otvorenju festivala. (Foto: Kate Green/Getty Images)

Gyllenhaal, poznata po ulogama u filmovima “Sherrybaby” i “Ludo srce”, izjavila je pak da je ženski pogled važan u filmovima i drugim umjetničkim oblicima. “(Postoji) dodatni mali mišić koji morate vježbati da biste ga pretvorili u nešto s čim bih se kao žena mogla povezati”, rekla je Gyllenhaal o filmovima s muškim glavnim ulogama ili ženskim likovima koje je izrazio muški redatelj.

Broj žena koje rade u filmskoj industriji dosegao je povijesni maksimum u 2019. godini, ali muškarci i dalje premašuju žene četiri prema jedna u ključnim ulogama. Žene su činile 20 % uloga iza kulisa u top 100 domaćih filmova s ​​prihodom 2019. godine, što je naglo povećanje od 16 % u 2018. godini, otkrila je studija Centra za proučavanje žena na televiziji i filmu sa Sveučilišta San Diego. Međutim, kada su u pitanju ključni poslovi poput redatelja i snimatelja, muškarci i dalje dominiraju. “Čudno je govoriti o dostizanju povijesnih vrhunca kad su žene toliko daleko od pariteta”, rekla je Martha Lauzen, izvršna direktorica Centra. “Mislim da je važno prepoznati da se slaba zaposlenost žena širi i dalje od redatelja, spisateljica, producentica, urednica i snimateljica”, rekla je Lauzen.

“Nejednakost seže u sve aspekte i kutke poslovanja.”

Tako da, kad je riječ o konačnom prestanku da žene budu vijest kada se, zamislite, njihovi filmovi nađu na popisu nominacija, zapravo se govori o širem problemu i tradicionalno muškim ulogama u svim industrijama. Ravnopravnost nije postignuta, a neće niti biti onda kada više žena, kao ove godine u Cannesu, zasjedne za mjesto žirija, ma i po deseti put. Iako jest svojevrsni pokazatelj gdje stojimo kao društvo, definitivno se ne treba zavaravati i vjerovati da, i kad se ispuni želja članicama žirija, nemamo još puno, puno, puno posla.

 

Foto: Kate Green/Getty Images Entertainment via Getty Images