Na društvenim mrežama počeo je kolati novi trend – deinfluencing, koji ljude odgovara od stalne žudnje za novim trendi komadima

Znate ono kad prolazite pored štandova na sajmovima, pa vas tete prodavačice nude svojim proizvodima i zaustavljaju na svakom uglu? One vas na taj način influencaju da kupite njihov proizvod, odnosno, utječu na vas. A hoćete li na kraju nešto kupiti od njih ili ne, ovisi o priči koju vam serviraju. Isto to već godinama rade i influenceri, samo na malo zapakiraniji način. A tržištu se to i sviđa, što potvrđuje činjenica da je influence marketing prošle godine bio procijenjen na nešto manje od 17 milijardi dolara.

No, kako to obično biva, nova godina, nova situacija na tržištu, a samim time i novi trend. Međutim, situacija s novim trendom mogla bi izazvati glavobolje raznim korporacijama. Radi se o deinfluencingu koji vas, za razliku od influencanja, odgovara od kupnje određenog proizvoda.

Nije tajna da trošimo neviđenu količinu novaca, na kako mi to volimo reći, male, ali slatke proroke. Jedni na kozmetiku, drugi na odjeću, treći na nakit i tako u nedogled. Možda čak i nismo svjesni koliko smo novaca do sada dali na te sitnice koje život ne znače, ali nas usrećuju, no brojevi bi nas mogli otrijezniti. Sudeći prema analizama, globalna kozmetička industrija u 2021. godini bila je procijenjena na više od 500 milijardi dolara. No, to je ništa u usporedbi s modnom industrijom koja je prethodne godine dosegnula globalnu vrijednost od 1,5 trilijuna američkih dolara.

Nekima svi ti brojevi potiču glavobolju, a drugima očito ideju za pokretanje novog trenda. Tu na pozornicu dolazi deinfluencing koji se bori protiv stalne želje za novim materijalnim stvarima i trending kulture. Da su deinfluenceri ove godine stvarno i dobili svojih pet minuta slave potvrđuje i nevjerojatan broj od 317 milijuna pregleda raznih videa pod heštegom #deinfluencing na Tik Toku.

Kako deinfluencing funkcionira?

Glavna karakteristika ovog trenda je iskrenost kreatora sadržaja sa svojom publikom. Dakle, deinfluenceri potpuno iskreno i bez filtera dijele svoje mišljenje i iskustvo s proizvodom kojeg su isprobali, umjesto da pratitelje potiču na sumanutu kupnju predmeta koji im možda i nije neophodan.

Dobar primjer zamaha koji je deinfluencing uzeo je i Tik Tokerica Michelle Skidelsky koja je s deinfluencingom počela prije nekoliko tjedana, a trenutno broji gotovo 100 tisuća pratitelja.

Michelle je publiku privukla stavom da život ‘običnih’ ljudi ne mora biti jednak influencerskom životu i da je normalno ne imati 25 različitih parfema. Objasnila je da posebnost ovog trenda leži u autentičnosti, prihvaćanju i zahvalnosti za sve što imamo.

@michelleskidelsky

U svojim videima obuhvaća sve troškove prosječnog života koji nam zapravo i nisu potrebni, primjerice dostava hrane, luksuzna šminka ili nagomilavanje istih makeup proizvoda koje vjerojatno nećemo ni koristiti.

Stari trend novog imena?

No, iako se radi o novom trendu na društvenim mrežama, moramo primijetiti da je zapravo samo staro ponašanje (čitaj iskrenost) dobilo fancy naziv. Prethodnih su godina već (iako malobrojni) što domaći, što strani influenceri iskreno pričali o negativnim iskustvima ili proizvodima koji njima jednostavno nisu odgovarali a i čitavo je vrijeme prisutan hashtag #antihaul.

Jedna od njih je i Dunja Jovanić, mnogima poznatija kao Imfashionbabe koja je prije gotovo četiri godine na svom YouTube kanalu objavila video ‘Proizvodi koji mi ne rade posao, epizoda; Boli ovaj Dior’. Dunja je kroz video iskreno s pratiteljima podijelila svoje mišljenje o beauty proizvodima koje je isprobala, ali je nisu oduševili. A je li Dunja predvidjela trend ili samo iskreno komunicirala s pratiteljima, prosudite sami.

 

Deinfluencing je zasigurno zabavan trend koji će se vrtjeti po društvenim mrežama još neko vrijeme, a hoće li zaista ljude zaustaviti od kupnje, samo će vrijeme pokazati. No svako je korak u dobrom smjeru.