Aplikacija pod nazivom BeReal smatra se pravom Anti-Instagram društvenom mrežom i ima sve više korisnika. Njezina popularnost proizlazi iz toga jer kombinira nostalgiju za društvenim aplikacijama koje su bile prije tjeskobnom svijeta koje su današnje aplikacije stvorile. Iako je trenutno nemoguće reći koliko bi BeReal mogao narasti – ili koliko će dugo trajati – ova aplikacija već dvije godine bilježi kontinuirani rast i izaziva opravdani entuzijazam među TikTokerima, ovisnicima o Twitteru i studentima. Prošle godine je u više trenutaka bila naskidanija aplikacija u Apple storeu a trenutno ima preko 10 milijuna dnevno aktivih korisnika, što je ogroman skok od prošle godine – u manje od godinu dana, ima rast od 500 %
Zamislite društvenu mrežu koja, umjesto beskonačnih filtriranih fotografija, prikrivenih i otvorenih oglašavanja, ima pravu malu zajednicu koja će vam pokazati sve slojeve svakodnevice, diljem svijeta? Upravo je to ideja aplikacije BeReal francuske tvrtke koja pokušava, u naletu raznih problema koje društvene mreže donose za mlade, promovirati autentičnost.
BeReal, jednostavnim rječnikom, nudi stvarnost. Koristi osnovni koncept društvenih mreža i preoblikuje ga u manje lažnu, da ne kažemo “skoro pa stvarnu” verziju osobe koja stoji iza profila. U posljednje je vrijeme postao jako popularan među generacijom Z, što ne čudi jer čak 47 posto korisnika i korisnica smatra da je na društvenim mrežama umjetan sadržaj te da su umorni od identičnih objava influencera.
Čak se pojavio i trend “casual Instagram”, koji je potaknuo korisnike da dijele više “pravih” slika svojih života, pokazao je da postoji apetit za alternativom, stoga, BeReal se zapravo pojavio na pravome mjestu u pravo vrijeme.
Kako funkcionira BeReal?
Svaki dan, u nasumično i nepredvidivo vrijeme, aplikacija BeReal šalje vama i svima ostalima u aplikaciji obavijest: “Vrijeme je za BeReal”. Zatim imate dvije minute da istovremeno snimite fotografiju pomoću prednje i stražnje kamere i objavite na feedu. Ali postoji kvaka: ako ne objavite fotografiju, ne možete gledati ni objave svojih prijatelja.
Kada stigne obavijest sljedećeg dana, svačije prethodne fotografije nestaju, što znači da je jako važno sudjelovati kako biste uopće mogli vidjeti što drugi rade, a ne biti pasivni. Tako ukratko BeReal želi stvoriti realnu sliku na društvenim mrežama – tako da autentičnost proizlazi iz činjenice da ne možete birati gdje i kada objavljujete, i ne možete koristiti filter ili ljepše boje.
Praznina obećavanja autentičnosti
Na početku, zvuči kao odličan dvominutni odmor i još nekih desetak minuta da vidite kako izgleda dan kod vaše okoline ili nasumičnih ljudi diljem svijeta. No koliko je BeReal u takvom pogledu stvaran i zaista nas čini da se osjećamo dobro?
Prvo, problem je što nemate kontrolu nad time kada vi želite koristiti društvene mreže. To znači da kada dobijete notifikaciju, morate ostaviti sve na dvije minute da biste – bili dio društvene mreže? Umjesto da skrolate kada ste negdje na putu i nemate što raditi, društvena mreža vam se na neki način invazivno uvuče u vrijeme i prostor kada je inače ne biste koristili. No, s druge strane, postoji šansa da vam je ipak bolje i to nego provoditi sate na društvenoj mreži pasivno, mrzeći u što se ta platforma pretvara. Ovako barem sudjelujete.
Također, mnoge korisnike ovaj tip društvene mreže više podsjeća na početke Facebooka i Instagrama, kada smo svi nevino objavljivali stvarne fotke i pomalo mune selfije, a ne kao nešto što ima svoju budućnost. No, arhiva autentičnosti postoji kada nam dođe notifikacija određenih “uspomena”, dok u BeRealu nemamo tome pristup kako ni kod sebe, tako niti kod drugih, pa se gubi mogućnost bilo kakvog povezivanja.
Privlačnost prema autentičnijem može se nahraniti kako na Instagram Storiesima, tako i na TikToku, a vjerojatno je puno veća šansa da će ova aplikacija postati opcija na jednom od social network giganata koji se ionako međusobno bore i nadigravaju iz mjeseca u mjesec.
Poput Snapchata ili TikToka, možda će na kraju biti obuhvaćen ili reproduciran unutar samog Instagrama kao izborna značajka. No za kraj – možemo li se osjećati dobro na jednoj društvenoj mreži? Naravno da da, jer mi stvaramo sadržaj platformi, razlog zbog kojeg su se pretvorile u to što jesu je na neki način ogledalo našega društva. Ako želimo krojiti ono što gledamo, za to imamo i “unfollow button”, a bome i “uninstall”. Ako želimo “biti real”, važnije od toga imamo li osjećaj autentičnosti jest taj da stvaramo algoritme koji društvene mreže čine sigurnim mjestom, s ciljem lišavanja uznemiravanja, bullyinga, prijetnji i drugih oblika online nasilja, kao i s ciljem smanjenja depresije i problema s vlastitom slikom. No lakše je, istina, napraviti aplikaciju.
Foto: Georgia Glotz