Nakon mjeseci tužbi, verbalnog blaćenja i skorog suđenja, Elon Musk za gotovo 45 milijardi dolara postao je vlasnik Twittera. U samo nekoliko tjedana pokazalo se da se kritičari s razlogom boje moći društvenih mreža

Posljednjih se sati na društvenim mrežama odvija live prijenos situacije iz sjedišta Twittera. Kako mnogi prenose, Elon Musk je od svojih zaposlenika zatražio da se očituju u poslanom upitniku hoće li ostati i što se od njih očekuje, a uvjete uključuju nevjerojatni rokovi i ogromna količina radnih sati. Imali su i rok kada bi trebali odgovoriti, a prošlo je već par sati i čak 75 posto zaposlenika nije poslalo svoje očitovanje. Mnogi smatraju kako je ovo početak kraja popularnog Twittera. Kako je do toga došlo?

Još se od Donalda Trumpa nije ovako pratio svaki korak jedne osobe. No kao i ta era bivšeg predsjednika SAD-a, ovaj put riječ je o Plavoj kući – novoj eri Twittera do koje je doveo Elon Musk, a pomno se gleda baš sve – od njegovog prvog ulaska, do davanja otkaza više od 3500 ljudi. Iako na trenutke djeluje kao pomalo urnebesan spektakl, ovo što imamo priliku proučavati posljednjih tjedana pravo je upozorenje koja je moć društvenih mreža u rukama jedne osobe. Ili čovjeka općenito.

Naime, Musk je 27. listopada dovršio svoju kupnju na Twitteru i obećao da će ovu društvenu mrežu osloboditi od cenzure i dopustiti slobodi govora. Skoro među prvim potezima bilo je vraćanje profila Donaldu Trumpu, a onda i Kanyeu Westu, a mnogi su provjeravali je li isto učinio i za Andrewa Tatea (nije, barem zasad).

Otpustio je najviše rukovoditelje tvrtke i raspustio njezin upravni odbor, preuzimajući kontrolu kao jedini direktor Twittera, i ‘ladno dozvolio brojne rasističke, homofobne, transfobne i slične govore mržnje – bez ikakvih sankcija. Da nije baš skroz slijep na sankcije svjedoči činjenica kako je odlučio trajno suspendirati profile “koji se lažno predstavljaju bez jasnog navođenja ‘parodije'”, nakon što su mnogi korisnici promijenili imena svojih profila u “Elon Musk” u znak protesta protiv njegovih planova da naplaćuje osam dolara mjesečno za plavu kvačicu koja označava da je usluga potvrdila identitet vlasnika profila.

Već je tada postalo jasno da možda slijedi potonuće ove platforme, a kako se mnogima ne dâ s tim zafrkavati, mnogi su oglašivači brže-bolje odlučili zamrznuti svoje suradnje želeći vidjeti kako će se cijela situacija razviti. Musk je Twitterovim oglašivačima obećao kako će osigurati da platforma bude “topla i gostoljubiva za sve”, a ne “pakleni krajolik u kojem se može reći bilo što bez posljedica”. Što je ispalo malo smiješno s obzirom na to da se čini kako je pravi pakao tek počeo. Šalje mejlove u ponoć i zahtijeva nerealne rokove, svakodnevno daje otkaze pa ih povlači, a još je uvijek i jedini član uprave.

Cijela situacija poprilično je naljutila i mnoge poznate osobe, poput Whoopi Goldberg, Toni Braxton, Shonde Rhimes, a svi su vrlo jasno dali do znanja da razlog nije neki tamo digitalni detox. Možda je najbolje sažela cijelu priču supermodel Gigi Hadid, rekavši da je Twitter već neko vrijeme, a posebno u posljednje vrijeme, sve više “septička jama mržnje i netrpeljivosti”. “Žao mi je samo zbog obožavatelja s kojima sam se desetljeće voljela povezivati putem Twittera, ali ne mogu reći da je to sigurno mjesto za bilo koga, niti društvena platforma koja će učiniti više koristi nego štete.”

Naravno, možemo gledati čisto kapitalistički na cijelu stvar – čovjek je platio, i čovjek može raditi s tim što god hoće. No u cijeloj toj situaciji nikako da reevaluiramo kako smo uopće dozvolili da društvena klima bude u rukama pojedinaca koji s njome mogu raditi što hoće. Možda nas, ako ništa, ova Plava kuća malo prodrma. Nadamo se, ipak, da nećemo za to čekati napad na cyber Kapitol.