TikToku su sada i službeno zaključali ormariće za omiljene nam glazbene izvođače – uključujući Taylor Swift, Bad Bunny, Billie Eilish i ostatka društva. 

To je zato što je Universal Music Group (UMG), najmoćniji igrač u glazbenoj industriji, započeo rat protiv popularne društvene medijske platforme Bytedance.

Kako je sve počelo?

Još u zoru pandemije, TikTok je sklopio dogovore s UMG-om i drugim velikanima poput Sonya i Warnera, ali ti su ugovori bili milostinjski jer nisu dijelili prihod s glazbenim titanima. To je bilo razumno kad je TikTok bio u povojima, ali s vremenom se situacija promijenila.

Sada, kao vladar gen Z društvene scene, TikTok donosi brdo novaca – oko 20 milijardi dolara godišnje od oglasa, navodno – deset puta više nego prije, kada je UMG potpisao ugovor.

Taj sporazum istekao je u srijedu, a dominacija UMG-a nad popularnom glazbom ne može se mjeriti. To je jedina glazbena tvrtka koja je ikad držala devet od deset najboljih albuma na glazbenoj ljestvici Billboard 200 odjednom i to je postigla četiri puta, pa je činjenica da prekida veze s TikTokom potresla pripadajuću industriju.

Dakle, zašto točno UMG prekida veze s jednom od najpopularnijih društvenih medijskih platformi na svijetu? Platformom koja je, prema svemu, pomogla gurnuti umjetnike u globalno prepoznavanje?

Prema otvorenom pismu UMG-a, TikTok nije samo propustio ponuditi povoljnije uvjete u pregovorima – “pokušao nas je zastrašiti kako bi prihvatili sporazum vrijedan manje od prethodnog ugovora, daleko manje od pravedne tržišne vrijednosti i ne odražava njihov eksponencijalni rast. Pokušali su nas uplašiti selektivnim uklanjanjem glazbe nekih naših umjetnika, dok su ostavili na platformi one globalno popularne koji privlače publiku”, tvrdi UMG.

TikTok je predložio plaćanje našim umjetnicima po smiješno niskoj stopi u usporedbi s onim što plaćaju slične društvene platforme. TikTok danas čini samo oko 1% naših ukupnih prihoda, unatoč ogromnoj bazi korisnika i rastućim prihodima od oglasa. Konačno, TikTok pokušava graditi svoje poslovanje na leđima umjetnika, ne nudeći im pravednu nagradu.

TikTok se, s druge strane, brani tvrdnjom da je UMG “stavio svoju pohlepu ispred interesa umjetnika i tekstopisaca” i “tkao lažnu naraciju i retoriku.”

Nije jasno gdje je točno laž, ali izvori sugeriraju da UMG želi da TikTok plaća slično kao Spotify, iako TikTok koristi samo 60 sekundi pjesme.

Hoće li ovo naštetiti glazbenicima?

Također valja napomenuti da umjetna inteligencija igra ulogu u ovoj zbrci. Čak i UMG, najteža teškašica industrije, priznala je da će biti nemoguće oduprijeti se sudaru glazbe i AI-a, ali već je imala neki početni uspjeh u pokušaju oblikovanja toga, prošlog kolovoza postigavši nejasan, ali obećavajući sporazum s Googleom o tom pitanju.

Prema UMG-u, TikTok igra prljavo, dopuštajući AI generiranim sadržajem da preplave platformu, a zatim želeći da se ta AI-generirana glazba plaća po nižoj stopi, “kao da zamjenjuju umjetnike AI-em.” 

Umjetnici UMG-a će zbog ovog poteza patiti – TikTok je danas ključni marketinški kanal i UMG je to priznao. Pjesme koje su popularne na TikToku često završe na Billboard 100 ljestvici ili Spotify Viral 50, a 67% korisnika aplikacije vjerojatnije će tražiti pjesme na glazbenim streaming uslugama nakon što ih čuju na TikToku, prema studiji iz studenog 2021. godine koju je provela za TikTok tvrtka za analizu glazbe MRC Data. TikTok čini tako velik dio otkrića glazbe u današnjem dobu da će potpuno uklanjanje toga kao marketinškog alata sigurno stvoriti probleme čak i najmoćnijim labelima.

Screenshot
Screenshot

Ali ako Metro Boomin (UMG-ov umjetnik) govori u ime svojih kolega, možda su sretni što su ponovno preuzeli nešto od te moći iz ruku TikToka. U svakom slučaju, reakcija koju treba pratiti bit će ona mnogih korisnika TikToka. 

 

Foto: Profimedia.hr, screenshot