U sklopu našeg tiskanog izdanja Next Generation odlučili smo uvesti novu mjesečnu rubriku u kojoj vam predstavljamo nevjerojatne domaće talente na području modnog dizajna. U prvoj ćemo vam predstaviti kako izgleda kada se spoje grafički, modni dizajn i fotografija – jer upravo takvu kombinaciju talenata pronašli smo u radu mladog dizajnera Pava Vukovića
U razgovoru koji donosimo u nastavku otkrivamo vam distinktivnu Pavinu estetiku koja se formirala u okviru njegovog menswear brenda “Pavotion” te nastavila evoluirati tijekom usavršavanja u inozemstvu – u smjeru sveobuhvatne kreativne direkcije.
S obzirom na to da sam recentno imala intervju s tvojim bratom (za tiskano izdanje Grazie) arhitektom Perom Vukovićem, osnivačem tvrtke ARHIV.eu s kojom si ujedno i profesionalno surađivao (primjerice, brendiranje njihovih Margari Villas na otoku Krku), moglo bi se reći da uz mamu arhitekticu i oca inženjera strojarstva – kreativnost “runs in the family”.
Kako si se odlučio na profesionalni razvoj u smjeru grafičkog i modnog dizajna?
Obitelj je definitivno imala najveći utjecaj na mene, iako sam, opsjednut košarkom to godinama negirao. Kada sam po završetku srednje škole shvatio da od košarkaške karijere i dječačkog sna neće biti ništa, osjećao sam se potpuno izgubljen. Nakon neuspjelog upisa psihologije, odlučio sam upisati ekonomiju zahvaljujući kojoj sam završio na studentskoj razmjeni u Parizu gdje se rodila ideja o stvaranju vlastitog modnog brenda – a samim time i želja za profesionalnim razvojem u grafičkom, a potom i modnom dizajnu.
Rekao bih da je za cijeli taj proces zaslužna introspektiva. Često sam kao i dan danas provodio vrijeme sam sa sobom, analizirajući sebe i svoje interese, probavajući nove vještine, nove stvari izvan zone komfora te s vremenom počeo rasti kao osoba.
Obično se ljudi specijaliziraju za određeno područje – a u tvom slučaju, radi se o dvije zasebne, ali međusobno povezane grane dizajna koje su rezultirale osnivanjem tvrtke “Mramor studio” za grafički dizajn i pokretanjem modnog brenda “Pavotion”.
Sudeći prema tvom portfoliu kojeg si gradio za vrijeme studija modnog dizajna na Učilištu Profokus i talijanskoj Polimoda Fashion School (Firenca), kao i tijekom trenutne prakse u atelieru brenda 032c u Berlinu, može li se reći da je moda ipak prevagnula?
Tokom studija u Firenci shvatio sam da je grafički dizajn postao neizostavni dio modnog svijeta za svakog profesionalca. Bez znanja iz osnovnih Adobe programa danas ne možete konkurirati na tržištu. Iskustvo stečeno kroz Mramor Studio i Pavotion mi je pomoglo najprije pri upisu Mastera (za koji sam izborio određeni iznos stipendije), a zatim i kod pronalaska prakse u Berlinu.
Obožavam dizajnirati, raditi konstrukciju, krojeve i šivati, raditi s tkaninama i materijalima, ali jednako tako volim rad na računalu i balans koji imam između tog fizičkog/opipljivog i digitalnog.
Na kraju krajeva, digitalno u većini slučajeva na kraju postane trodimenzionalno, pa tako na trenutnoj praksi u Berlinu osim krojenja, šivanja i izrade prototipa, dizajniram i grafičke vizuale za majice, šalove, trenirke i sl., ali i dodatke poput dugmadi i zatvarača za kolekciju FW22 koja će u siječnju biti predstavljena u Parizu.
Za brend “Pavotion” ističeš da je “refleksija tebe, kontinuirani proces učenja” – a sve je krenulo s kreiranjem i proizvodnjom funkcionalnih kožnih novčanika i cardholdera 2018. godine koje si prodavao putem web stranice, dok je danas postao ujedno i platforma za inspiriranje mladih kreativaca da pokrenu svoj posao.
Koliko je bilo izazovno izgraditi cijeli brend od početka, budući da si cijelo vrijeme funkcionirao uglavnom kao one-man band?
Nisam mogao ni sanjati kako će već moja prva narudžba od 300 novčanika (koji su proizvedeni u Hrvatskoj) ispasti tako katastrofalno, s toliko grešaka i oku vidljivog nemara pri izradi. S obzirom da je investicija u tom trenutku za mene bila jako velika, nije bilo povratka i odlučio sam izaći na tržište s onim što sam imao. Svo iskustvo stečeno kroz Pavotion mogu nazvati životnom školom. Iskreno, nikome ne bih preporučio da se u takav posao upusti sam i bez nečije podrške.
Baviti se dizajnom, a raditi sve sam uopće nije zabavno, niti motivirajuće.
Zanimljiva “Pavotion” ready-to-wear kolekcija za jesen 2021. – “The Artist The Scientist The Industrialist” objedinjuje minimalizam i avangardni stil koji definira “muškarca s imaginacijom”.
S obzirom na njen intrigantni naziv, koja ideja je u pozadini ove kolekcije?
Moram priznati da sam danas jako samokritičan prema toj kolekciji jer vjerujem da se sama ideja mogla puno bolje i dublje razraditi – no vremena je bilo malo, a ja nisam mogao zamisliti da završim školovanje na Profokusu bez “završne” kolekcije. Kako se to sve zbivalo 2020., u godini u kojoj nas je tek “napala” korona, ta kolekcija je bila svojevrsni odgovor na ono što se zazivalo diljem svijeta – radikalne promjene u društvu.
Ime kolekcije “The Artist The Scientist The Industrialist” zapravo je naziv eseja napisanog 1825. godine (Saint Simonian Olinde Rodrigues) u kojem je pojam avangarde prvi put primijenjen u kontekstu umjetnosti – a koji me inspirirao utopijskom idejom o jednakosti u društvu te inzistiranju na umjetnosti kao glavnom pokretaču društvenih, ekonomskih i političkih promjena.
Kada si pokrenuo “Pavotion”, također si se počeo baviti i fotografijom kako bi prezentirao vlastite proizvode, a kasnije si je nastavio istraživati – kako bi kreirao svoj vlastiti potpis.
Na temelju tvojih foto radova, može li se reći da si ga pronašao u hibridnim digitalnim tehnikama koje koketiraju sa stilom modnih ilustracija?
Fotografija me oduvijek interesirala, a predavanja profesora Luisa Venegasa na studiju Creative Directiona natjerala su me da još dublje zakoračim u svijet modne fotografije.
Iako trenutno nemam prilike fotografirati u željenim uvjetima (studio setup), definitivno se slažem da sam svoj stil pronašao u hibridnim tehnikama, tzv. mixed media. Medij koji je na kraju krajeva umjetničko djelo – spoj fotografije, grafičkih elemenata, kolaža, slikarskih tehnika, elemenata ulične umjetnosti (grafita)…
Meni osobno najdraži predstavnik mixed media stila je Anton Reva, a od fotografa koji me inspiriraju na dnevnoj bazi naveo bih Nicka Knighta, Toyin Ibidapo, Wolfganga Tillmansa i Helmuta Newtona (čija je fondacija u Berlinu must see).
Modne ilustracije poseban su segment tvog rada – pri čemu si u okviru modnih vježbi na Učilištu Profokus radio na pripremi prijedloga vlastite kolekcije, zamišljajući da si dio renomiranih modnih kuća poput Diora ili Valentina.
Možeš li izdvojiti neke dizajnere koji su utjecali na formiranje tvoje modne estetike? Kako bi generalno definirao svoj stil dizajna?
Vježbe koje smo prolazili na satovima estetike na Profokusu s mentoricom Lidijom Marošević bile su od velike koristi pri formiranju vlastitog stila i afiniteta. Rekao bih da na svom stilu još radim i definiram ga, ali prosto bih ga mogao opisati kao hibrid dvaju različitih svjetova odnosno dvojice dizajnera koji su velikim dijelom utjecali na današnju perspektivu mode, svaki na svoj način – Martin Margiela i Rick Owens.
S obzirom na svoju pozadinu i stvari u kojima pronalazim inspiraciju kao što su arhitektura, brutalizam, snažni grafički elementi, teatralnost, njihov je utjecaj ostavio najveći trag na meni i mojoj filozofiji dizajna, tako da na njih danas gledam kao na svojevrsne genijalce.
Na posljednjoj godini studija modnog dizajna na Profokusu imao si priliku sudjelovati u projektu dizajna uniformi za “Maslina Resort” (u suradnji s dizajnericom Sarom Lončarić) na otoku Hvaru te uniforme za make-up stručnjake Učilišta Profokus (zajedno s Jelenom Vrhovec, kolegicom sa studija).
Koliko je teško pronaći pravi balans između estetike i funkcionalnosti kad je u pitanju odjeća? Je li to zapravo veći izazov nego kreiranje vlastitih kolekcija u kojima sam definiraš sve parametre bez ograničenja?
S trenutnim iskustvom u 032c-u mogu reći da se estetici i funkcionalnosti odjeće pridaje jednaka važnost. Razina posvećenosti detaljima ovisi najviše u kojem cjenovnom rangu se brend nalazi, pa tako ready-to-wear brendovi puno više vremena posvećuju detaljima i funkcionalnosti odjeće naspram fast fashion brendova.
Generalno gledajući, svi komercijalni brendovi jako puno pažnje pridaju funkcionalnosti i udobnosti odjeće do posljednjeg detalja. Npr. dizajneri iz Acne Studios testiraju prve prototipove noseći ih po nekoliko tjedana, a zatim ispunjavaju tablice o udobnosti, funkcionalnosti i karakteristikama odjevnog predmeta. Iz vlastitog iskustva vjerujem da kreativni proces učinkovitije funkcionira kada su parametri do neke mjere određeni, jer tada možete graditi brend te raditi na njegovom identitetu i prepoznatljivosti.
Posebno su zanimljivi projekti koje si radio tijekom Mastera na Polimoda Fashion School u Firenci, u području Creative Direction – “Maison Cardin Rebranding Project” i “Final Project Lopta 2022” u kojima kombiniraš sve svoje vještine i talente – modni i grafički dizajn, fotografiju, čak i video te copywriting. A također si i svoj brend “Pavotion” promovirao kroz organizaciju košarkaškog turnira, pri čemu si osmislio sve – od vizuala do trofeja.
Koji ti je najdraži dio ovog kreativnog procesa, u kojem segmentu najviše uživaš?
Rekao bih da s jednakom razinom strasti i posvećenosti uživam kroz cijeli kreativni proces. Upravo sam zato znao da je Creative Direction program za mene jer svakom projektu, kolekciji, dizajnu, brendiranju pristupam holistički.
Najispunjeniji sam kada kroz kreativni proces mogu od svakog, pa čak i onog najmanjeg elementa (npr. dizajna gumba) ispričati priču.
S obzirom na tvoja iskustva usavršavanja u Firenci i Berlinu, misliš li da je lakše živjeti od modnog dizajna u inozemstvu u odnosu na Hrvatsku – unatoč većoj konkurenciji?
U budućnosti se mogu vidjeti u ovome poslu jedino u inozemstvu iz prostog razloga što su mogućnosti nemjerljivo veće nego u Hrvatskoj.
Jednako tako i konkurencija je nemjerljivo veća, no budući da sam se godinama bavio košarkom, natjecateljski duh koji sam izgradio kroz sport je ono što me pokreće i što mi daje snagu da iz dana u dan budem bolji u svakom segmentu.
Kako percipiraš domaću modnu scenu? Smatraš li da su društvene mreže kao kanal promocije znatno pridonijele broju novih mladih dizajnera na našem tržištu?
Mislim da na domaćoj sceni nedostaje događanja – revija i fashion weekova, a samim time više prilika za promociju nadolazećih dizajnera.
Za mene je kao studenta najveća motivacija bila prezentirati se ispred publike, obitelji i prijatelja, no to se nažalost igrom slučaja (zbog pandemije) nije ostvarilo.
Na mladima i željnima dokazivanja je preostalo da se okupe, organiziraju i pronađu sredstava kako bi promovirali sebe i svoj dizajn. Mislim da su društvene mreže kao kanal pomogle do određene mjere, no bez obzira na digitalna vremena u kojima živimo, ništa ne može zamijeniti fizičko iskustvo.
U kojem smjeru se dalje želiš profilirati? Vidiš li se u budućnosti kao dio neke velike modne kuće, marketinške agencije ili možda u nekom prestižnom časopisu kao što je upravo “032c” gdje si sada na praksi ili primjerice “Dazed & Confused” ili AnOther koje bih mogla povezati s tvojim vizualnim izričajem?
S obzirom da sam tek ušao u modni svijet i vidim bezbroj mogućnosti, imam puno ideja i želja koje se tek trebaju iskristalizirati. Ono što sa sigurnošću mogu reći je da se želim isprofilirati kao kreativni direktor.
Trenutno sam fokusiran na 032c, uživam skupljajući nova znanja i iskustva, a jednako tako se veselim budućnosti i novim izazovima.
Za više informacija o Pavinom kreativnom radu – svakako posjetite njegovu web stranicu ili pratite njegov Instagram profil.
Foto: Pavo Vuković / Denis Butorac – kolekcija “The Artist The Scientist The Industrialist”