Na naslovnici našeg prvog Next Generation izdanja časopisa Grazia nalazi se revolucionarni Tribute Brand. U digitalnom prostoru virtualne stvarnosti gdje se susreće stvarni sa cyber svjetovima, Tribute Brand stvara nevjerojatne digitalne odjevne kreacije koje zamagljuju granicu između stvarnosti i iluzije. I u tome su prvi u svijetu!

Kad takav uspjeh postigne tim mladih genijalaca iz naše zemlje, dovoljno je ako vam kažem da vjerojatno nikad nisam bio toliko uzbuđen oko neke suradnje, i ponosan na to da su osnivači Tribute Branda, GALA MARIJA VRBANIĆ i FILIP VAJDA, zvijezde naslovnice ovog broja Grazije. S njihovom fantastičnom digitalnom kreacijom među prvim smo naslovnicama ovog tipa u svijetu. Njihova nesputana kreativnost u simbiozi s tehnologijom znači samo jedno: budućnost!

Matrix je blizu! Točnije, već je tu! I dok vi vjerojatno mislite na željno iščekivani nastavak filmske sage s Neom i Trinity koja izlazi krajem godine, ja mislim na realnost ovog trenutka u našem postojanju u kojem preplitanje sa cyber svjetovima nije više samo na filmu i igricama već posvuda oko nas. Ako vam se ideja metaversea čini apstraktna i nemoguća, vjerujte mi, to je samo zato što je većina nas još uvijek nedovoljno upućena. Kako izgleda taj novi prošireni i uzbudljivi svijet budućnosti najbolje ću doznati od svojih mladih sugovornika, čiji je fokus stvaranja posljednjih nekoliko godina usmjeren upravo u tom smjeru. Znakovito, negdje odmah na početku našeg razgovora od Gale saznajem da joj je najdraži film svih vremena, pogađate – “Matrix”!

Za couture reviju Jean Paul Gaultiera x Sacai Tribute je kreirao digitalni body koji je najavio reviju
Za couture reviju Jean Paul Gaultiera x Sacai Tribute je kreirao digitalni body koji je najavio reviju

“Sve što možemo zamisliti je stvarno”, rekao je jednom Picasso, vjerojatno nesvjestan da će trenutak kad će tehnološki napredak to potvrditi doći puno prije negoli je itko to očekivao. Transfer ka digitalnom svijetu kao individualci različito prihvaćamo, ali u najmanju ruku raširenost društvenih mreža i fokusiranost na njih već je prvi masovni korak ka tome. Mlade generacije rađaju se u okruženju naprednih tehnologija kojima se služe odmalena, stoga je razumljivo da je njima usredotočenost na postojanje i razvoj u digitalnom prostoru sasvim prirodna.

Najnovijom suradnjom s Carolinom Herrerom Tribute je predstavio AR aplikaciju u kojoj digitalnu haljinu možete nositi u real timeu
Najnovijom suradnjom s Carolinom Herrerom Tribute je predstavio AR aplikaciju u kojoj digitalnu haljinu možete nositi u real timeu

Rođenjem postajemo to što jesmo, dobivamo identitet na koji nemamo mogućnost utjecaja i izbora. Postojanje cyber svjetova i metaversea omogućilo je da tamo pak svoju personu izgradimo sami po želji, od potpune nule. Najprije su to bile igrice, potom Second Life, sada je to Decentraland, sutra nešto još naprednije… I Galin interes za ovo područje započeo je upravo igricama kao što su Sims i Grand Theft Auto, kako kaže, te se prisjeća kako je najviše obožavala mogućnost da likovima u sklopu igrice kupuje i mijenja kostime. Ozbiljnije je sve krenula proučavati za vrijeme studija vizualnih komunikacija još 2016. godine, od kada zapravo i sazrijeva ideja za digitalnim brendom. Od samih početaka uz Galu kao osnivačicu i kreativnu direktoricu brenda je Filip Vajda, koji je u Tribute Brandu na čelu digital fashiona. Njihov najuži krug suradnika i osnivača čine još Marina Jukić na čelu digitalnog korisničkog iskustva, dok je na čelu razvoja softvera Igor Lipovac. Uz njih na brendu rade business development stručnjaci, 3D umjetnici, PR stručnjaci te niz drugih stručnjaka specijaliziranih za neko područje. Prethodno su Gala i Filip vodili modni brend Price On Request, koji je proizvodio fizičku, često upcycled odjeću te studiozno kritizirao, a nerijetko i izrugivao brojne probleme koji proizlaze iz sveopće neosviještenosti današnjeg društva.

Ideja digitalnog brenda paralelno se razvijala i čekala pravi trenutak. Tribute Brand lansiran je 2020. godine. Dobrim dijelom sve je, kako kažu, akcelerirala i pojava pandemije i ograničenost ljudi za interakciju u stvarnom svijetu te snažnije okretanje ka digitalnom i cyberu više nego ikada dosad.

Tribute Brand

“Općepoznata činjenica koju već potkrepljuju brojna istraživanja jest da je ljudima danas bitnije kako se predstavljaju na društvenim mrežama odnosno online negoli kako svoj identitet izražavaju u stvarnom životu. I sama sam još na faksu 2016. godine radila opsežno istraživanje o tome i proučavala tipa hypebeast kulturu, gdje se ispostavilo da mnogi primjerice kupuju Supreme samo da bi se poslikali u njemu za društvene mreže i pokazali se te ga potom dalje preprodavali. Iz toga se može izvući zaključak da fizička odjeća u svrhu iskazivanja identiteta uopće nije potrebna”, smatra Gala.

Tribute Brand

Njezina opažanja do danas su dobila potvrdu u vidu porasta istog eksponencijalnom krivuljom i pet godina kasnije živimo u vremenu kad većina društva gradi nove, “poboljšane” verzije vlastitih identiteta digitalno, dok sve u stvarnom okruženju postaje sekundarno i manje relevantno. Priznajte kako ste se mnogi i sami bar ponekad uhvatili u trenutku da se lakše sređujete i odijevate za digitalnu publiku i pratitelje negoli za ljude oko sebe u stvarnom životu. Jaki pritisak ostavljanja dojma na društvenim mrežama doveo je do apsolutno prekomjerne kupovine golemih količina odjeće isključivo u te svrhe. Ideja održivosti o kojoj se toliko danas raspravlja osnivačima Tribute Branda puno je jasnija, čini se, negoli nama kao društvu i odmah smo se složili da je većina onog što nam se danas pokušava podvaliti pod pojmom sustainable čista prijevara.

Tribute Brand

Ideje recikliranja ili pak primjerice proizvodnje organskog pamuka iza sebe skrivaju golemo korištenje resursa, energije, još veće prekomjerne potrošnje vode i bolna istina je da u tome održivosti uopće nema. “Poanta je u smanjenju prekomjerne potrošnje”, savršeno poentira Filip, na što se Gala nadovezuje mišlju da se upravo to, smanjenje prekomjerne potrošnje, odnosi čak i na primjerice plastiku, koja je po njima savršen materijal, samo je pogrešan način i količine u kojima je koristimo.

Njihova digitalna odjeća time nastupa kao potencijalno savršena alternativa za neograničene količine fizičke odjeće, naročito fast fashiona, koje konzumiramo, ali Gala me upozorava da nikako ne smatraju digitalnu odjeću alternativom ili rješenjem problema održivosti. To je novi fenomen koji se trenutačno paralelno razvija, ali svi gorući problemi koji postoje u svijetu fizičke mode i proizvodnje odjeće ostaju prisutni s nužnošću da budu rješavani čim prije.

Tribute Brand

Sâm postupak izrade njihovih digitalnih kreacija sličan je, kako kažu, izradi fizičke odjeće uz poštovanje svih zakonitosti, od kroja, modeliranja, odabira tkanine itd. Pravo uzbuđenje nastaje iz razloga što se sve radi u softveru za izradu digitalne odjeće koji im omogućava da u digitalnoj formi izbjegnu zakonitosti fizike te naprosto stvore tkanine i modele kakvi u prirodi ne bi mogli postojati. Ukratko, noseći Tribute Brand, dobivate iskustvo nošenja nečega što nikad ne bi moglo postojati na planetu Zemlji. Kako je sve digitalno, cijeli proces je potpuno zero waste jer ništa ne postoji u fizičkom obliku. Kad je model gotov, drugim softverom prilagođava ga se na vašu fotografiju na kojoj ga želite nositi. Cijeli postupak traje nekih tri do pet sati, ali ovako brzim razvojem tehnologije gotovo da je pitanje dana kad će se cijeli proces višestruko ubrzati. To će praktički osigurati da po želji mijenjamo gotovo neograničene količine modela svakodnevno, a pritom negativan utjecaj toga ostaje nula jer se ništa fizički ne gomila i ne ostavlja otpad.

Zanimljivo, Gala ističe kako fizičku odjeću možete nositi samo u ovom fizičkom svijetu, dok digitalna ima nebrojene mogućnosti nošenja, od fotografije do virtualnih svjetova u kojima potencijalno gradite svoj identitet. Ideja NFT-ja koji funkcioniraju na principu tokena našla je već svoju primjenu u raznim područjima, a identično je i s digitalnom modom. Kad takav model kupite, vi ste njegov vlasnik, o čemu postoji digitalni zapis, što mu samo daje dodatnu vrijednost.

Taj argument sugovornici će moći upotrijebiti i kao objašnjenje da su neke od svojih modela uspjeli prodati za nevjerojatnih 3.333 dolara što, kako kažu, teško da bi i jednom brendu fizičke odjeće starom godinu dana pošlo za rukom. Riječ je dakako od najlimitiranijim modelima iz njihovog dropa koji je sadržavao modele po cijeni od 11 dolara pa sve do 3.333 dolara. Ako ste i dalje među onima koji se pitaju tko bi taj novac potrošio na odjeću koja niti ne postoji u fizičkom svijetu, reći ću vam samo da se sve rasprodalo u manje od tri sata.

Još jedan fantastičan aspekt Tribute Brand digitalne mode koji nikako ne smijemo zanemariti jest inkluzivnost. U stvarnom svijetu često patimo za određenim komadima koje si ne priuštimo iz najrazličitijih razloga, onih objektivnih pa sve do vlastitih nesigurnosti i opterećenosti da nešto nije namijenjeno nama, a uzrokovano utjecajem okoline. Tribute Brand moda ne postoji u konfekcijskim veličinama, svakome je dostupna, ne poznaje dob, spol, rasu i namijenjena je apsolutno svakome tko želi takvo iskustvo. A iskustvo je vjerojatno najuzbudljiviji dio cijele ove priče jer je nevjerojatna reakcija ljudi ono što je istaknuo gotovo svatko tko je osvanuo u njihovoj beskontaktnoj digitalnoj kreaciji. Jedan potpuno novi doživljaj odijevanja i wow efekt ono je što današnje generacije neprestano traže, a to što im nudi digitalna moda, modni brendovi u fizičkoj formi nikad im ne bi mogli ponuditi.

Gala i Filip priznaju da ovako veliki uspjeh u tako kratkom vremenu ni sami nisu očekivali. O njima pišu najrelevantniji mediji na svijetu, od “Forbesa”, preko američkog “Voguea”, pa do “Hypebeasta”, i lista već postaje nepregledna, a broj suradnji koje im se nude daleko je iznad njihovih mogućnosti da ih realiziraju pa je proširenje tima i educiranje novih suradnika nešto na čemu rade svakodnevno. Nedavna suradnja na couture kolekciji J. P. Gaultiera x Sacai odjeknula je modnim svijetom, a dok pišem ovaj tekst, Tribute Brand je upravo u sklopu NYFW predstavio suradnju s kućom Carolina Herrera, kojom su otišli korak dalje predstavivši svoju najnoviju aplikaciju YCY. Riječ je o AR (augmented reality – proširena stvarnost) aplikaciji u kojoj u 3D i stvarnom vremenu možete odjenuti i nositi Herrera haljinu, a u budućnosti neograničene količine digital fashiona kako Tribute Branda tako i drugih brendova koji se bave istim područjem, kako kažu.

Od Rimčevih snova do Nevere trebale su godine. Mnogi su mu se smijali, ali san postaje stvarnost okupana slavom. Teško da ću ikad skoro voziti automobil od dva milijuna dolara, ali vjerujte mi, digital fashion Tribute Branda jedva čekam ponijeti dok budem istraživao paralelne cyber svjetove koji nas čekaju iza ugla. Razmislite i sami o tome jer oni su uz Rimca nešto najbolje što se Hrvatskoj dogodilo nakon dugo vremena. Ponavljam se s početka: oni su Budućnost!

 

Fotografije: Portret/Matković&Vild, privatna arhiva