Antimuzej i M23 Galerija u petak, 19. svibnja u 19 sati svečano otvaraju izložbu Vladimira Dodiga Trokuta “Poj ptica pjevalica” u prostoru M23 Galerije, Vlaška 89/1, Zagreb.

Javnosti će bit predstavljena najveća zbirka Trokutovih svjetski poznatih konceptualnih radova, krletki-ćiba, iz cjeloživotnog umjetničkog opusa „Poj ptica pjevalica“, koje je izradio u vremenu od početka 1980-ih godina pa sve do svoje smrti 2018. godine. Prvi put će bit izloženi radovi iz nekoliko važnih serija ovog opusa, kao što su serija „Tko se boji Mickeya Mousea?!“, „Spomenik slobodi!“, „Viva la muerte!“, „Solve“, „Propast idola“, kao i jedini Trokutov autoportret-krletka.

Vladimir Dodig Trokut: Poj ptica pjevalica

Uz to bit će izloženi i najznačajniji Trokutovi radovi iz ovog opusa: prva ikad izrađena krletka-instalacija „Poj tica pivalica“, poznati Trokutov pištolj zatvoren u krletci, koji nosi snažnu antiratnu poruku, a mnogi ga kritičari simbolično uspoređuju s Picassovom Guernicom (ovaj rad bio je prvi puti zložen 1980-ih u izlogu nekadašnje znanstvene knjižare na zagrebačkom Cvjetnom trgu; nulta krletka-instalacija s plastičnim pištoljem iz serije od sedam (jedna od tih sedam nalazi se i u bečkoj Albetini, ali Antimuzej čuva nulti primjerak), naslovljena „Poj tica pivalica 0/7“; kao i rad „Viva la muerte“, te rad „Spomenik slobodi!“, koji su svakako najznačajniji Trokutovi radovi iz ovog tridesetogodišnjeg opusa Vladimira Dodiga Trokuta.

„Od umjetnika u Europi, nitko poput Vladimira Dodiga Trokuta nije autentičnom filozofijom umjetnosti protestirao protiv ljudske gluposti i ljudskog zla. Njegovi u suštini antiratni opusi “Viva la muerte!” i “Poj ptica pjevica” iskaz su vjerodostojne predanosti umjetničkoj anarhističkoj ideji koju je Trokut živio.

Posebno opus “Poj ptica pjevica”, kojeg je u više serijala stvarao sve do 2017. godine, predstavlja suočavanje s najmračnijim u čovjeku, s tamnom stranom ljudskog društva. Tim umjetničkim opusom, kojeg je u kontinuitetu stvarao od sredine 1980-ih Trokut bez lažne profinjenosti i usiljene pristojnosti, prokazuje svakodnevno obično zlo, koje više i ne primjećujemo.

Opus “Poj ptica pjevica” izraz je Trokutovog umjentičkog protesta protiv društvene prihvatljivosti zla, protiv prihvaćanja malog zla i licemjernih osuda tek onog – velikog zla. Jednostavnost kojom Trokut izražava taj svoj umjetnički protest u sebi krije svu egzistencijalnu kompliciranost svakodnevne frustracije s jedne strane osobnom potrebom da se svijet mijenja, a s druge strane svim tim malim svakodnevnim okolnostima i situacijama koje naprosto onemogućavaju promjenu takvog svijeta.
Teško da postoji važniji umjetnički opus na ovim prostorima koji na tako osebujan, provokatorski, jednostavan, ali kompleksan, no prije svega autentičan način propituje svijet oko sebe i suočava nas sa zlom u nama i oko nas, s našim zlom, kao što je to Trokutov tridesetogodišnji opus “Poj ptica pjevica”.

Nakon Picassove “Guernice”, Trokutov opus “Poj ptica pjevica” predstavlja jedan od najvažnijih europskih antiratnih umjetničkih opusa, i baš poput Picassa Trokut svoju umjetničku filozofiju iskazuje osobnim i originalnim izričajem, za koji možemo reći da svojom kompleksnosti nadilazi i samu umjetnost.“

(Domagoj Margetić: Trokutov opus „Poj ptica pjevalica“ poput Picassove Guernice!, Antimuzej, internetska stranica, Zagreb, 2021.)

Fotografije: Galerija M23