DiDi Chuxing nedavno je postao najvrjedniji start-up na svijetu. Niste čuli za njega? Vrlo brzo će se to, bez sumnje, promijeniti jer ova kompanija, procijenjena na 56 milijardi dolara, nakon što je osvojila Kinu, kreće u osvajanje svijeta. I to na čelu s jednom od najuspješnijih kineskih CEO-va – Jean Liu

 

Kada iza vas kao investitori stoje neki od najvećih svjetskih tehnoloških kompanija poput Applea, Tencenta i Alibabe, vrlo je jasno da radite nešto revolucionarno. Toliko da milijarderske novčane injekcije od strane kompanija, koje žele biti dio vaše priče, nisu više iznenađenje.

A priča je sljedeća: Didi Chuxing je vodeća svjetska mobilna platforma za prijevoz. Aplikacija koje objedinjuje gotovo sve moguće načine automobilskog i biciklističkog prijevoza danas. DiDi Taxi, koji za partnere ima oko 200 taksi kompanija, DiDi Express namijenjena carpoolingu, DiDi Hitch za prijevoz između gradova, najam vozača za cjelonoćni provod, najam automobila, DiDi Bus, DiDi Mini Bus, dijeljenje bicikla za kratke udaljenosti…

Trenutačno ima više od 450 milijuna korisnika, koji dnevno broje 20 milijuna vožnji. Iako je ovakav opseg poslovanja sam po sebi dovoljan da budemo fascinirani, to nije jedini razlog zašto poveći broj investitora stoji u redu za svoj komad kolača. Još jedan golem motiv jest Jean Liu, predsjednica Didi Chuxinga, koja sve navedeno smatra tek početkom jedne druge priče koja će promijeniti svijet.

 

OD HARVARDA DO GOLDMAN SACHSA

Jean Liu pridružila se Didi Chuxingu 2014., nakon što je duži niz godina radila u financijskoj kompaniji Goldman Sachs, gdje je u 12 godina došla do pozicije direktorice azijske podružnice sa samo 34 godine. Njezin streloviti uspjeh i super uspješna karijera nisu iznenađujući kada uzmete u obzir to da joj je otac osnivač kompanije Lenovo, a djed jedan od vodećih ljudi Kineske narodne banke. Međutim, dostatne karte za blistavu karijeru bile bi joj i obrazovanje na Sveučilištu u Pekingu te na Harvardu u računalnoj tehnologiji. No, dosadašnji rad i trenutačna pozicija predvodnice revolucije u svjetskom prijevozu su, i uzevši u obzir sve navedeno, uistinu uspjesi za “skidanje kape”. Uz to što je bila najmlađa direktorica kompanije Goldman Sachs u njezinoj povijesti, majka je troje djece te je uspjela pobijediti rak dojke. Prošle godine časopis “Time” prozvao ju je jednom od 100 najutjecajnijih ljudi na svijetu, “Fortune” jednom od najuspješnijih žena, a kineski “Forbes” jednom od najuspješnijih poduzetnica. Časopis “Financial Times” proglasio ju je 2016. ženom godine, a “Fortune” najmoćnijom ženom u Kini. “Wired” ju je stavio na listu 25 genijalaca koji kreiraju budućnosti poslovanja, a još 2015. “Fortune” ju je stavio na listu 40 top svjetskih vođa do 40 godina. I to su samo neka priznanja koje su joj dodijeljena. Ne znamo bi li se Jean Liu složila s nama, ali priznanja od strane nekih od najvećih kompanija na svijetu u vidu milijunskih i milijarderskih investicija su također sigurno visoko na top-listi. Ta ulaganja su ovdje jer će njezina vizija transporta, uz pomoć umjetne inteligencije, možda vrlo skoro zamijeniti način prijevoza kakav poznajemo.

 

BUDUĆNOST PRIJEVOZA

Vizija Jean Liu je pomalo znanstveno-fantastična. Napredak vidi u implementiranju umjetne inteligencije, zbog koje će biti potrebno svojoj aplikaciji reći par riječi poput: “Trebam prijevoz. Sad.” I prijevoz će stići u roku od par minuta. Nećete morati specificirati kakvo vozilo tražite ili način prijevoza, umjetna inteligencija iza aplikacije će sama procijeniti. Također će i prije nego što ga nazovete predložiti prijevoz jer zna da ćete uskoro nekamo krenuti. Ponekad će vozač biti čovjek, ali češće će se raditi o robotu. Ceste neće biti zakrčene jer će se svi voziti ovakvim automobilima koji će sami procijeniti optimalne načine kretanje kroz prometnice, uzevši u obzir trenutačnu brojku vozila i njihove putanje. Semafori neće biti potrebni, kao ni parkinzi. Električni automobil će se, nakon što vas dovede do odredišta, vratiti u garažu koja će se nalaziti izvan grada kako ne bi zakrčio ceste. Iako se ovo čini kao scenarij nekog SF filma, stanje u Kini uistinu zahtijeva neko slično rješenje zbog prenapučenosti tamnih, smogom ispunjenih gradova koji uistinu mogu izgledati distopijski. Ovo je samo jedan od razloga zašto Jean Liu ne sumnja da će njezin DiDi postati svjetski tehnološki i transportni div.

 

GLAVNI PRETENDENT NA PRIJESTOLJE

Dok se naizgled čini da je njezina kompanija vrlo slična prepoznatljivijim brendovima poput Ubera i Lyfta, ono što nju stavlja na kladionicama na visoko prvo mjesto “potencijalno najuspješnije transportne kompanije na svijetu” jesu podaci s kojima raspolaže. S 25 milijuna vožnji dnevno, DiDi ima dvostruku količinu vožnji od Ubera i ostalih sličnih aplikacija zajedno! Dovoljna količina informacija da se pretendiranje na već spomenutu poziciju ne čini nimalo nerazumnim, dapače. Zbog toga Jean Liu smatra da će se, kada se ta količina podataka udruži s umjetnom inteligencijom, rješenja za gotovo sve probleme u prijevozu pronaći vrlo brzo. Zato u njezinoj kompaniji radi više od 7 000 zaposlenika, od kojih su njih 50 posto inženjeri i znanstvenici koji se bave proučavanjem prikupljenih podataka. U “kineskom Silicon Valleyu” ured DiDi Chuxing sadrži sve poput modernih start-upova: od stolova za stolni tenis, soba za meditaciju, do frizera, teretane i knjižnice. Međutim, postoje naznake i puno strožih uvjeta: u sobama za sastanke vise posteri na kojima piše da oni koji zakasne 10 minuta moraju napraviti petominutni yoga čučanj. No, ostavljamo mogućnost da se radi o internoj šali!

Sve navedeno doista ide u prilog viziji Jean Liu o budućnosti njezine kompanije, ali s obzirom na ne toliko rijetke obrate u ovakvim pričama, ne preostaje ništa drugo nego pričekati. Možda nam budućnost dolazi i puno prije nego što smo to mislili!