“Black Chapel” naziv je projekta američkog umjetnika Theastera Gatesa, kojeg je za 21. Serpentine Gallery Pavilion Exhibition realizirao uz potporu arhitektonskog ureda Adjaye Associates i tvrtke Goldman Sachs
Nakon Sumayye Vally najmlađe arhitektice koja je ikada dobila prestižni zadatak od Galerije Serpentine da dizajnira londonski paviljon i predstavi svoju percepciju budućnosti kroz avangardno arhitektonsko eksperimentiranje, ovom probranom društvu arhitekata sada se priključio i Theaster Gates – profesor na Odjelu vizualnih umjetnosti na Sveučilištu Chicago i renomirani umjetnik čiji se rad fokusira na urbano planiranje.
Njegova vizija kultnog paviljona, koji će ostatak ljeta ostati otvoren javnosti za organiziranje različitih društveno-kulturnih događanja, bazira se na meditaciji i sakralnoj glazbi.
Kao što kaže umjetnik, ime “Black Chapel” odnosi se na nevidljive segmente njegove umjetničke prakse, na koju su utjecali sakralna glazba i sakralne umjetnosti, te sugerira da u ovim vremenima može postojati mjesto gdje se osoba može odmoriti od pritisaka svakodnevice i provesti vrijeme u tišini. “Uvijek sam želio graditi prostore koji inkorporiraju moć zvuka i glazbe kao mehanizma zacjeljivanja i emotivne snage koja omogućuje ljudima da uđu u prostor duboke refleksije i participacije.”
Struktura objekta referira se na “bottle kiln” odnosno peći za boce koje su bile tipične za industrijski krajolik Stoke-on-Trenta u Engleskoj, “beehive kilns” (građevine u obliku košnica) zapadnog SAD-a, kapelicu Tempietto u dvorištu rimske crkve San Pietro in Montorio, kao i na tradicionalne afričke građevine poput kamerunskih Musgum koliba od blata i Kasubi grobnica u Kampali, glavnom gradu Ugande.
Po uzoru na transcendentalni karakter kapele Rothko u američkom Houstonu, Gates je kreirao seriju od sedam “katranskih” slika posebno za “Black Chapel” koje vise u njezinoj unutrašnjosti – a koju karakterizira mistična atmosfera zahvaljujući igri svjetla i sjene.
Osim što reflektiraju senzibilitet umjetnika, ove slike predstavljaju hommage Gatesovom ocu krovopokrivaču, budući da je umjetnik pri njihovoj izradi koristio specijalizirane tehnike koje su vezane za ovo zanimanje.
Ispred paviljona nalazi se brončano zvono koje je spašeno iz crkve St. Laurence koja se nekada nalazila u Chicagu, time upozoravajući na “brisanje” prostora za duhovno okupljanje u urbanim zajednicama.
Gatesov paviljon, koji je službeno otvoren 10. lipnja 2022., dio je projekta “The Question of Clay” čija je svrha istražiti stvaranje i način rada s glinom kroz povijest.
Stoga, ako se nađete u Londonu tijekom jednog od dva naredna produžena vikenda, svakako ne propustite posjetiti novi Serpentine paviljon – najpopularniji arhitektonski izložak na svijetu.
Više informacija pronađite na www.serpentinegalleries.org.
Foto: Serpentine, PR / Foto: Iwan Baan