Poprilično je sigurno za reći da smo nekada u životu svi kupili nešto samo zato jer je bilo povezano s određenim dijelom (popularne) kulture. Iako to nije ništa novo, kao da se za financijske i marketinške potrebe sve više iskorištava ono što kultura i svi njeni dijelovi donose, što jasno možemo vidjeti gdje god da se okrenemo. Kako i zašto pop-kultura, a posebice industrije filma i zabave utječu na naše potrošačke navike?
Društvena poveznica
Popularna kultura uključuje set praksi, predmeta i fenomena koji su dominantni u određenom vremenu. Ona je postala dio svega što radimo i vidimo, od društvenih medija pa do mode, hrane ili ostalih umjetnosti i kreativnih sadržaja. Jedan od vidova popularne kulture svakako su proizvodi filmske, odnosno cijele zabavne industrije. Očekivano, za vrijeme pandemije i lockdowna gledali smo više serija i filmova nego ikada prije. Takav utjecaj ne treba podcijeniti i ne mjeri se samo vremenski, u provedenim satima ispred ekrana.
Ljudi su društvena bića i prema tome trebaju svoju zajednicu i onaj toliko dobro poznat osjećaj pripadanja. Zabavni sadržaj kroz posljednji period davao nam je teme za razgovor kada se on uobičajeno svodio na virus, cjepivo i teorije zavjere. „A što sad gledaš na Netflixu?“ bilo nam je glavno pitanje (još uvijek je) koje je pokretalo razgovor i razmjenu mišljenja. Zato znanje o određenim pop-kulturnim momentima daje priliku za razgovor čak i s onima koji bi inače bili – stranci.
Svi takvi sadržaji podsjećaju nas na ono što volimo, što nas privlači i na neki način definira. Popularna kultura ima stvarni efekt na svakodnevni život te ono kako vidimo sebe u odnosu na druge. Ona ima moć izgraditi odnose i otkriti preferencije i vrijednosti koje cijenimo. Svi smo kroz nju izloženi novim idejama, pričama i karakterima koju donose svoja iskustva, a preko njih stječemo svoja nova iskustva te na taj način postajemo svjesniji svijeta oko sebe. Određeni kulturni sadržaji podsjećaju nas na lijepe i davne uspomene koje se sa smješkom volimo prisjetiti pa tako pop-kultura često igra i na kartu nostalgije koja se iskorištava u ekonomske svrhe.
Popularna kultura plus ekonomija
Za brendove i proizvođače važno je shvatiti kako kultura utječe na ponašanje kupaca jer upravo je ona ta koja donosi promjene na tržište. Ekomonija se bavi ljudskim željama i njihovim ispunjavanjem, a u mnogo slučajeva popularna kultura jedan je od glavnih izvora iz kojih takve želje potječu. Istraživanja pokazuju da brendovi moraju ostati kulturno relevantni ako žele privući svoju ciljanu skupinu, a to je posebice točno za one brendove kojima su publika milenijalci ili generacija Z jer su oni potpuno uvučeni u online zeitgeist.
Ispitanici iz takvih istraživanja potvrdili su da odluku o kupnji, između ostalog, baziraju na kulturalnoj uključenosti brenda. To znači da će vjerojatnije kupiti proizvode brendova koji u svoje marketinške strategije ubacuju popularnu kulturu. Marketingaši zato u kampanje koje su bazirane na pop-kulturi često uključuju teme i forme poput novih buzzword riječi ili memeova, trending tema i posljednjih ili kultnih naslova iz područja filma ili glazbe.
View this post on Instagram
Mnogi su benefiti za brendove koji koriste popularnu kulturu u svojim kampanjama. Neki od njih su bolja vidljivost sadržaja, jača povezanost s konzumentom i dojam pristupačnosti. Prisjetimo se samo slučaja Balenciage i Simpsona ili Pokemon tenisica. Kao što i sami naziv kaže, popularna kultura je – popularna i time stvara prednost, ne samo za velike i poznate brendove, već i za one manje koji žele povećati svoju relevantnost, doprijeti do kupaca te zadržati njihovu pozornost. Popularna kultura je fluidna i proizvodi trendove koji utječu na ekonomiju na mnogo načina. Ti trendovi su dinamični i mijenjaju se kroz kratke periode vremena, a iako su u tom određenom periodu dominantni, nakon nekog vremena postaju zastarjeli i ciklus se ponavlja.
Sveprisutan utjecaj
Povezivanje aktualnih ili ikoničkih motiva iz pop-kulture s prodajom određenih proizvoda nije nova pojava. Majice s logom ili likovima bendova postale su najuobičajenija stvar, a nerijetko se prodaju u lancima koji predstavljaju sve suprotno od onoga što je taj bend ili glazbenik govorio. Prisjetimo se samo simbola benda Rolling Stones u obliku usana i jezika koji je kroz godine, različite interpretacije i kontekste zaradio svote koje bismo teško izbrojali. I nije samo glazba u pitanju. Kao što smo već spomenuli, filmska i TV industrija posljednjih godina dominira našim slobodnim vremenom, pa tako posljedično i – novčanicima.
Sve ono što gledamo na ekranima utječe nas nas, svjesno ili nesvjesno. Prema istraživanju globalne modne platforme za kupovinu Lyst, protekle godine su nas serije i filmovi stvarno jako inspirali, posebice kada je u pitanju odjeća. Za početak, Bridgerton je u samo tjedan dana nakon početka emitiranje utjecao na porast broja pretraživanja korzeta, a vjerujemo da će se utjecaj nastaviti i dalje jer uskoro stiže nova sezona. Nadalje, pojam „Gucci“ u tjednu izlaska dobro poznatog novog filma pretraživao se za 257 posto više, a vjerujemo da je ljubičasti outfit Lady Gage utjecao i na porast popularnosti ove boje.
Možda najzanimljivije i neočekivane brojke vezane su za seriju Squid Game, čiji su specifični kostimi i momenti iz serije ostavili traga i na modnim interesima kupaca. Tako je, primjerice, za preko 100 posto porasla znatiželja za trenirkama i bijelim slip-on tenisicama, kao i za zelenkasto-plavom bojom koju smo imali prilike vidjeti na uniformama igrača u seriji.
View this post on Instagram
Osim u modnom smislu, pop-kulturne reference sve češće su i u beauty industriji. Već spomenuti Bridgerton u prosincu je dobio posvećenu i limitiranu make-up kolekciju megapopularne vizažistice Pat McGrath. Tu je i Lancôme linija inspirirana serijom Emily u Parizu, kao i Makeup Revolution kolekcija u znaku serije Prijatelji. Možemo se prisjetiti i onih kolekcija čije su glavne zvijezde bile Malci, Mjesečeva ratnica, Spužva Bob, Hello Kitty, Harry Potter, Meangirls, Frozen ili serija Stranger Things. Ovo su samo neki od brojnih primjera koji nam dokazuju da se povezivanje popularne kulture, ekonomije i naših emocija – isplati. Samo je pitanje kome.
Foto: Pascal Le Segretain/Getty Images; Canva; Giphy; Instagram