Umjetnički ambiciozni, provokativni i aktualni filmovi, žive rasprave i pune dvorane obilježili su prvi dan 19. ZagrebDoxa koji se danas od 15 sati nastavlja u Kaptol Boutique Cinema & Baru – najprije, kako je to već uobičajeno, besplatnim projekcijama u dvoranama 2, 4 i 5.

Utorak na ZagrebDoxu

U dvorani 2 u 15 sati prikazuje se Sam sada, djelo samoukog američkog redatelja Reeda Harknessa koji je 25 godina snimao svoga brata i sebe u ovom autobiografskom hibridu arhivskog i kućnog filma, cinéma véritéa i intervjua. U dvorani 4 Pjevajmo o socijali (r. Susanna Helke) finski je kritički i crnohumorni, ali topli film istaknute redateljice i teoretičarke nordijskog dokumentarca o tamošnjem sustavu javne skrbi i njegovim zaposlenicima okupljenima u svojevrsni modernizirani tragični kor. U dvorani 5 filmofilsku poslasticu predstavlja Godardovo filmsko nasljeđe Cyrila Leuthyja, portret nedavno preminulog velikana francuskog novog vala koji nas vodi onkraj klišeja o mitu koji je ponekad skliznuo u karikaturu te nas upoznaje s čovjekom koji je sentimentalniji no što se čini, čovjekom kojega prožima, a katkada i nadmašuje, njegova umjetnost.

U dvorani 1 u 15:30 Katedrala Denisa Dobrovode pogled je u opsesivni životni projekt gradnje velebne katedrale od otpada i recikliranog materijala u španjolskom gradu Mejorada del Campo. U dvorani 3 u bloku Teen Doxa mogu se vidjeti Iz pozadine Total Refusala, austrijskog animacijskog kolektiva poznatog po filmskoj aproprijaciji pokretača računalnih videoigara koji ironijski istražuje sizifovsku ulogu neigrivih likova (NPC-a), i Napušteni u Toljatiju, film o tinejdžerskom pokretu spašavanja starih automobila iz legendarne tvornice Lada u danas osiromašenom ruskom velegradu.

U 17 sati u dvorani 2 u bloku Happy Doxa još jednom finskom filmu Karaoke raj (r. Einari Paakkanen), dirljivom i čudnovatom djelu o nizu usamljenih duša koje društvo i utjehu nalaze pred mikrofonom, prethode kratkometražne Prečice (r. Duncan Cowles), minijaturna alegorija o ljudskoj liniji manjeg otpora u odnosu prema okolišu koju potpisuje dobitnik BAFTA-e čiji su radovi poznati po komičnom, samosvjesnom i osjetljivom pristupu. Nakon projekcije, s Einarijem Paakkanenom razgovarat će Petra Blašković.

Istovremeno, u dvorani 4 Hrvatski audiovizualni centar obilježava 15 godina postojanja retrospektivnim programom H-15: petnaest godina našeg filma u sklopu kojeg se prisjećamo dobitnika Nagrade publike s prethodnih izdanja ZagrebDoxa: filmova Miroslava Mikuljana (Ljudi s Mliječnoga puta), Irene Škorić (Sudbina broja 13, Dragi Lastane), Dane Budisavljević (Nije ti život pjesma Havaja), Nebojše Slijepčevića (Gangster te voli), Eve Kraljević (Lijepo mi je s tobom znaš), Tomislava Žaje (Susjedi), Ivane Marinić Kragić (Nun of Your Business), Anđele i Davora Rostuhara (Ljubav oko svijeta) te Vedrane Pribačić i Mirte Puhlovski (Veće od traume). U razgovoru o hrvatskom dokumentarizmu u domaćem i međunarodnom kontekstu sudjeluju Tomislav Žaja (Gral Film), Vanja Jambrović (Restart), Tiha K. Gudac (aktualna umjetnička savjetnica za dokumentarni film) i ravnatelj HAVC-a Christopher Peter Marcich.

U dvorani 5 Regionalna konkurencija nastavlja se Šumicom Davida Gaše, portretom anonimna egzibicionista koji autora vodi kroz šumu za javni seks usred gradskog parka, i Sobom za ljubav, dugometražnim debijem Suzane Dinevski o životima dviju žena čiji muževi služe zatvorske kazne. S Davidom Gašom nakon projekcije razgovara Višnja Pentić.

U 17:30 u dvorani 1 daje se posljednji film nedavno preminulog španjolskog Majstora Doxa (i igranog filma) Carlosa Saure I zidovi mogu govoriti, istraživačko-transcendentalni traktat o uličnoj umjetnosti, njezinim paleolitskim korijenima i suvremenom razvoju, karakterističan za završnu fazu velikanova stvaralaštva posvećenu presjecištima glazbe, plesa i slikarstva. U dvorani 3 Hladnija klima autoportret je oskarovca Jamesa Ivoryja nastao temeljem do sada netaknutih kućnih snimaka njegova putovanja u Afganistan koje mu je 1960. promijenilo život.

U 19 sati u dvorani 2 Regionalna konkurencija “zahuktava” se filmovima Jasmine Beširević (Lina, o devetogodišnjoj kćeri rastavljenih roditelja koju majka za Božić ostavlja ocu na čuvanje) i Vlada Petrija (Između revolucija, o prijateljstvu Iranke i Rumunjke kroz čija se iskustva i dopisivanje tijekom 1970-ih i 1980-ih prelamaju rasapi dvaju društvenih sustava). Oba filma karakteristična su za stvaralaštvo svojih autora – Beširević se često bavi problematikom djece, a Petri se rado koristi arhivskim filmom – o čemu nakon projekcije razgovaraju s Dinom Pokrajac. U dvorani 4 Ljubav nije u narančama dirljiv je prikaz emigrantskog iskustva moldavskih žena kroz videovrpce koje su im 1990-ih iz domovine slale kćeri. Nakon projekcije redateljica Otilia Babara s publikom će razgovarati o filmu i moldavskom tranzicijskom iskustvu. U dvorani 5 Međunarodna konkurencija nastavlja se Cabralovim sjećanjem portugalsko-gvinejskog umjetnika Welketa Bunguéa o postkolonijalnom iskustvu i odnosu dvaju naroda te Na skliskom terenu Kirila Nenaševa o mladim protivnicima Putinova režima.

U 19:30 u dvorani 1 Nothing Compares (r. Kathryn Ferguson) svježi je, feministički pogled na uspon i pad Sinéad OʼConnor u kojem su sadržane i nikada prikazane snimke i novi intervju s protagonisticom. U dvorani 3 istovremeno je na rasporedu druga i posljednja projekcija domaćeg omnibusa Osam poglavlja.

U 21 sat u dvorani 2 u Regionalnoj konkurenciji srpska redateljica specijalizirana za jugoslavensko, često arhivom posredovano iskustvo prikazuje prvi dio diptiha Dosje Labudović s podnaslovom Nesvrstani, djelo nastalo iz materijala osobnog Titova snimatelja Stevana Labudovića. Prvi dio zaviruje iza kulisa stvaranja Pokreta nesvrstanih, a drugi, podnaslovljen Ciné-Guerrillas bit će u sklopu Posebnih projekcija prikazan u srijedu u 21 sat u dvorani 2. U dvorani 4 u Međunarodnoj konkurenciji natječu se Susjed Abdi (r. Douwe Dijkstra) o somalijskom dizajneru namještaja u nizozemskom izbjeglištvu koji s redateljem u studiju za vizualne efekte performativno rekonstruira svoja bolna iskustva, i Vrata sna (r. Negin Ahmadi) o kurdskim ratnicama u sjevernoj Siriji, ali i traganju za ženskim identitetom same redateljice. Green Dox danas u dvorani 5 donosi Djetinjstvo uz rijeku (r. Inês T. Alves), priču o djeci izolirane ekvadorske prašumske zajednice Suwa, njihovoj bliskoj vezi s prirodom i odnosu s novim tehnologijama.

U 22 sata u dvorani 1 mogu se vidjeti dva filma iz programa Stanje stvari: Solmatalua (r. Rodrigo Ribeiro-Andrade), poetsko-hipnotički, eksperimentalni esej o brazilskoj afričkoj dijaspori, i Osuđeni (r. Saeed Keshavarz) o iranskoj obitelji koja se suočava s mogućnošću očeva pogubljenja. U dvorani 2 nudi se, pak, nova prilika za gledanje Jednog dana u Ukrajini Volodimira Tihija.

Drugoga festivalskog dana započinje i ZagrebDox Pro – petodnevni program koji okuplja autore u analizi i preporukama za daljnji razvoj prijavljenih projekata. Ovogodišnje izdanje pod naslovom “Dox of War” bavi se pitanjem “kako snimati rat?”. Mentori su Hans Robert Eisenhauer, John Appel i Nebojša Slijepčević (ujedno moderator i voditelj).

Umjesto u srijedu, upravo će se danas, u utorak u 17 sati u Dokukinu KIC održati masterclass “Rubovi rata” Alise Kovalenko, predavanje o pronalasku ravnoteže između rizika i odluka, osobne i umjetničke perspektive, emocionalnog angažmana i distance pri radu na ratnom dokumentarcu. Ukrajinska redateljica rođena u Zaporižju koja se u borbi za slobodu svoje zemlje pridružila dobrovoljcima Ukrajinskih oružanih snaga govorit će temeljem vlastitih filmova Alisa u ratnoj zoni, Nećemo izblijedjeti, nećemo izblijedjeti i Frontline (u razvoju), a razgovor će moderirati Nebojša Slijepčević.

ZagrebDox održava se uz potporu Grada Zagreba i Hrvatskog audiovizualnog centra.

Sve novosti i informacije o ZagrebDoxu dostupne su na službenoj mrežnoj stranici http://zagrebdox.net/ te na društvenim mrežama Festivala.

Fotografije: Samir Cerić Kovačević, Julien Duval