Decentralizirane autonomne organizacije (DAO) su novost na blockchainu, ali neki vjeruju da  bi uskoro mogle diktirati načine rada u digitalnim modnim kolektivima i konkurirati velikim modnim brendovima

DAO ili decentralizirana autonomna organizacija nova je vrsta udruženja na blockchainu koji su već počeli utjecati na modna kretanja, a pod povećalo javnosti došli su kad su prošle godine potrošili oko 2 milijuna dolara na kolekciju NFT-jeva kuće Dolce & Gabbana. Jedan od glavnih razloga nastanka DAO-a upravo je ta kupovna nadmoć kolektiva nad pojedincem. Neki ih zato, piše Business of Fashion, zovu i chat grupama sa zajedničkim bankovnim računom. Ukratko, radi se o novim organizacijama čija je uloga olakšavanje i financiranje budućnosti digitalne mode. A jedan od najpoznatijih DAO-a koji ulaže na taj način zove se Red DAO.

A ako imate određeno predznanje kako funkcionira tržište kriptovaluta, evo i konkretnije objašnjenje.  DAO ili decentralizirana autonomna organizacija je transparentna organizacija koja djeluje na temelju tzv. smart ugovora koji se definiraju i predaju trećoj strani odnosno blockchainu poput Etheriuma. Takav ugovor više se ne može mijenjati bez glasovanja članova navedene organizacije, a u njuse ulazi plaćanjem određenog iznosa u kriptovaluti za koji onda dobivate tokene odnosno udio u DAO-u kojem vrijednost može rasti i padati i koji vam omogućuje pravo glasa koje se može ili ne mora koristiti. Sredstva uplaćena u DAO koriste se za zajednička ulaganja koja za sada postoje u dva osnovna oblika, a koliko će se, na kojoj platformi i u što uložiti odlučuje se također putem glasovanja svih članova.

Prvi oblik čini ulaganje u NFT-jeve odnosno artikle unutar metaverzuma kao što su digitalna zemljišta ili odjeća za avatare, a drugu vrstu DAO-a čine kolektivi koji žele stvoriti nešto novo odnosno oni koje žele funkcionirati kao potpuno digitalna decentralizirana organizacija više nego kao investicijski fond.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by RED DAO 🔴 (@red____dao)

Što točno ovo potonje znači? Da autori unutar tog DAO-a predlažu čak i dizajnerska rješenja, marketinšku strategiju, kreativne kampanje i slično o kojima članovi onda glasaju. Budući da je organizacija decentralizirana, ne postoji direktor niti ikakva hijerarhija zapravo, svi su ravnopravni i nitko ne može nijednu odluku donijeti sam. Međutim, oni koji više ulože imaju i veću glasovnu moć. Primjerice, Brud, tvrtka koja je osmislila virtualnu influencericu Lil Miquelu, od početka prošle godine prolazi tranziciju prema takvoj DAO formi. U listopadu ih je kupio Dapper Labs koji nastavlja proces pod imenom Dapper Collectives, a cilj im je da o Lil Miqueli više odlučuje zajednica. Funkcionirat će jednostavno tako da članovi zajednice koriste tokene kako bi glasali za to što će Lil Miquela nositi ili koju fotografiju će objaviti na društvenim mrežama.

Emma-Jane MacKinnon-Lee, jedna od veteranki u području koja sa samo 23 godine već ozbiljno ulaže primarno u modu unutar metaverzuma, rekla je za Vogue Business da smatra da je način na koji su organizirani DAO-ovi budućnost. Kaže da će svi brendovi u svijetu mode morati prijeći na takav model ako žele opstati. No, postoji nekoliko dubokih problema zbog kojih je tako nešto nemoguće, za sada, a potencijalno i zauvijek.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Miquela (@lilmiquela)

Prvi je taj da još uvijek ne postoje zakoni koji reguliraju DAO-ove. Dakle, ulagači daju svoj novac vjerujući da će se smart ugovor zaista poštivati. Međutim još 2017. Komisija za vrijednosnice i burzu Sjedinjenih Američkih Država (SEC) otkrila je da je jedan od prvih DAO-a prodavao neregistrirane obveznice. Drugi je problem dizajnerski proces. Iako izostanak hijerarhije unutar DAO-a može dati svakom članu pravo glasa od dizajnera odjeće do krojača i dizajnera printa, može isto tako dovesti do totalnog kolapsa dizajnerskog procesa. Zamislite da 50 članova glasa o tome kako će izgledati jedan odjevni predmet, svatko ima drugačije mišljenje i preferencije zbog čega ishod odnosno gotovi odjevni predmet može ispasti sasvim kaotičan. Uostalom, u takvom slučaju više ni ne možemo govoriti o dizajnerskom procesu. S razlogom se pojedinci specijaliziraju u pojedinim područjima.

Rizik je i taj da bi članovi mogli koristiti saznanja o pojavi različitih artikala iz DAO-a za vlastito bogaćenje odnosno da bi ih sami mogli kupiti prije nego što se unutar DAO-a uopće stigne dogoditi glasovanje. Članovi mogu biti anonimni ako to žele tako da bi bilo i gotovo nemoguće otkriti je li netko iznutra nasamario kolektiv. Osim toga, iz DOA-a bilo tko može izaći u bilo kojem trenutku. Kada netko želi izaći iz organizacije, jednostavno može prodati svoje tokene. Nismo sigurni da bi jedna Prada opstala gotovo 120 godina da je funkcionirala na takav način, ali ostaje nam vidjeti.