Sanja Iveković predstavlja se u zagrebačkom Muzeju suvremene umjetnosti velikom retrospektivom “Works of  Heart (1970-2023)”, s posebno izdvojenim arhivskim segmentom “Meeting Points: Documents in the Making, 1968-1982”.

Iveković je umjetnica i aktivistica, u čijem su radu oba ova aspekta – i umjetnost i aktivizam – često integrirana i neodvojiva. Smisao, značenja i poruke rada Sanje Iveković nalaze se u najdivergentnijim aspektima mjesta i vremena. Autorica se slobodno, suvereno i odgovorno kreće kroz „ovdje i sada” i pritom se referira na povijest i memoriju, kako osobnu, tako i povijest svoje obitelji, na sudbinu svoje majke prožetu idejama feminizma i antifašizma.

Transverzalno čitajući američke dnevne novine New York Times, Sanja Iveković osvješćuje cinizam medija. Pokazuje ga na konkretnom primjeru jedne te iste novinske stranice, na kojoj se nalaze oglas za Valetinovo – privjesak u u obliku srca, te fotografija masakra na sarajevskoj tržnici Markale, u tom trenutku aktualne tragedije iz balkanskih ratova devedesetih.

Rad “Lady Rosa of Luxembourg” primjer je pogleda u povijest, u kojem Sanja Iveković iz zaborava izvlači stoljetnu žensku borbu. Ova skulptura zlatne, trudne žene, izložena u javnom prostoru u Luxemborgu, u svjetskim je razmjerima postala svojevrsni autoričin umjetničko-aktivistički “flagship”.

S retrospektivom “Works of  Heart (1970-2023)”, ova skupltura, pod nazivom “Pregnant Memory” postavlja se u Zagrebu. Umjetničina majka Nera Šafarić u posebnom je dijelu izložbe zastupljena i svojom knjigom pjesama „Jao si ga onome tko se boji duhova“.

Vraćajući se ovom retrospektivom do ranih radova i prve velike izložbe Sanje Iveković, održane u zagrebačkoj Galeriji suvremene umjetnosti 1976. godine, posjetitelji dobivaju priliku sresti se s njezinim radovima koji se konfrontiraju patrijarhatu, konzumerizmu, autoritarnosti,nacionalizmu, ksenofobiji , brisanju pamćenja, nasilju nad ženama i drugim područjima autoričinog stvaralačkog otpora. Ali isto, otvaraju se i područja njezine kontinuirane podrške, racionalne i empatične, projektima utemeljenim u društvenoj odgovornosti, solidarnosti, kolektivnoj memoriji i sličnom.

Srce iz naslova “Works of  Heart (1970-2023)” na različite se načine provlači radom i retrospektivom Sanje Iveković. Od parafraze naslova rada “Works of Heart” prije dvadesetak godina u zagrebačkoj galeriji Račić, preko zapisa autoričina vlastita bila i disanja, te radovima u kojima se omogućuje susret s publikom, do srca kao metafore života u smislu aktivne prisutnosti u našoj realnosti.

Izložbu organizira Kunsthalle Wien u suradnji s MSU Zagreb, a upravo je u spomenutom bečkom muzeju izložba i završila.

Foto: Facebook Kunsthalle Wien