Danas smo raspoloženi za filmsku večer lijepih filmova. prvenstveno vizualno lijepih. Na sreću, svi, ili barem velika većina stvarno lijepih filmova su i odlični filmovi; s izvanrednom glumom, režijom, scenarijem, glazbom, zvukom, kostimima, lokacijama, scenografijom… svime.

Još kada ih kamera i fotografija zaokruže za savršen vizualni dojam, nastaje film koji ćemo gledati i gledati i gledati. Ovo je naš izbor (za sada) najljepših pet filmova 21. stoljeća do sada.

In the Mood for Love

Christopher Doyle, Mark Lee Ping Bing i Pun-Leung Kwan dijele zasluge za snimanje ovog prekrasnog filma, bolno elegantnu priču Wonga Kar-Waija o dvoje ljudi koji se spoje kada shvate da njihovi supružnici imaju ljubavne afere. Ali budući da je film tako promišljen u korištenju lokacija, kompozicija i kutova kamere nemoguće je odabrati tko je snimio koje scene. Bez da se ponavljaju, slike stvaraju ritam života likova koji nam daje osjećaj njihove svakodnevice i magnetske privlačnosti, možda same ljubavi, koja ih polako spaja. Osjećaj odnosa među likovima, obveza, pa čak i njihovih navika se kontinuirano pojačava kroz pažljivo kadriranje DP-a, zarobljavajući Tonyja Leunga i Maggie Cheung unutar nekog sveobuhvatnog geometrijskog okvira; ipak su oni sami ono na što kamera uvijek usmjerava naš fokus, točka koja se najviše ističe unutar svakog lijepo komponiranog i raskošno obojenog kadra.

Za film koji je pomalo improvizirano sniman tijekom 15 mjeseci, njegov izgled ima nevjerojatan osjećaj za dizajn. Svaka tekstura, svaka boja, svaka raskošno gusta kompozicija, da ne govorimo o tome kako vitice cigaretnog dima sugeriraju bol vremena koje prolazi, u svakom su kadru komponirane s ciljem da publika poželi da se protagonisti napokon poljube. U svakom kadru to želite, iščekujete.

The Tree of Life

Vizualna pjesma ispričana svjetlom. Dok je u filmu “The New World” snimatelj Emmanuel Lubezki dodao važan novi sloj jeziku Terencea Malicka, u filmu “The Tree of Life” redatelj uvjerava svog DP-a da se opusti i reagira na trenutak i svjetlo u stvarnom vremenu. U Malickovom radu uvijek postoji element duhovnosti, zajedno sa sviješću da je ljudsko postojanje djelić sumraka u golemom rasponu svemira. To je tema koja je očito istražena u ovom filmu, uključujući izreze na scene koje uključuju stvaranje svemira, ali najbolje je izražena u načinu na koji Lubezki juri svjetlo i stvara portrete obitelji u beskrajnoj borbi između života i smrti. Pristup slikama nije nov za Malicka, ali virtuozna kamera dovodi njegovu fiksaciju na bol života do duboko novih visina.

The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford

Sklonost Rogera Deakinsa prirodnom svjetlu ili praktičnim stvarima ugrađenim u setove donijela je neke od najupečatljivijih slika ikada stavljenih u filmu “The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford”, filmu čija je radnja značila da će Deakins biti više ograničen od uobičajenog. Deakins je ograničenja okrenuo u svoju korist, stvarajući poetske, nezemaljske slike poput onih u ranoj sceni pljačke vlaka koja počinje u mraku prije nego što okupa James Gang u jezivom, nezemaljskom svjetlu koje dolazi iz samog vlaka. U nastojanju da rekreira izgled portretnih fotografija iz tog razdoblja koje su često imale vinjetiranje oko rubova i druge aberacije, Deakins je naručio objektive izrađene po narudžbi koji su u konačnici nazvani “Deakinizers”, i kombinaciju tih objektiva s Deakinsovim elegantnim snimanjem kroz vrata, prozori i drugi okviri unutar okvira daju “Jesseju Jamesu” osjećaj voajerizma.

Fatalistička neminovnost naslova osjeća se u svakoj sablasnoj slici, jer Deakinsove razne tehnike: otpuhivanjem prozora i puštanjem da potpuno pobijele s maglovitim sjajem, stvaranjem valovitih šara na licima glumaca starim staklom tih prozora, stvaranjem valovitih šara na licima glumaca, puštanjem u zrak potpuno bijelim s maglovitim sjajem, stvaranjem valovitih šara na licima glumaca, stvarajući evokativne teksture na zidovima pomoću svjetla, stvaraju slike koje su neodoljive i lijepe u jednakoj mjeri. Njegov vizualni jezik kulminira u atentatu iz naslova kada Jesse primijeti odraz svog ubojice neposredno prije nego što je ubijen; implicira da je ubojstvo vrsta samoubojstva, informacija koja publici ne bi bila očigledna da Deakins i redatelj Andrew Dominik ne obraćaju pažljivu pozornost na vizualno.

Cold War

Na mnogo načina, “Cold War” bolji je za snimatelja Lukasza Zala od “Ide”, prethodnog crno-bijelog filma koji je snimio za redatelja Pawela Pawlikowskog, a koji mu je donio nominaciju za Oscara za kosnimatelja. Za “Cold War”, Pawlikowski i Zal povećavaju kontrast dok podižu kameru kako bi mogla kopati dublje u evokativne prostore. Film je također došao s višemjesečnim pripremama, tijekom kojih su suradnici pažljivo osmislili duže kadrove tako da se vizualno pripovijedanje svede na ono što je bitno: svaki je pokret dramatični ritam pripovijedanja, dok Zalovo precizno osvjetljenje i korištenje dubine kompozicije naglašavaju čak i najmanje gestama koje im daju duboke implikacije, sve do tragičnog završetka.

Mother of George

S filmovima “Selma” i “Arrival” Bradford Young se etablirao kao jedan od elitnih Hollywoodskih direktora filmske fotografije i snimanja. Ne tako davno, međutim, Young je bio najbolji snimatelj koji je radio u nezavisnom filmu. Njegovi filmovi na Sundanceu, uključujući “Ain’t Them Bodies Saints” i “Pariah”, bili su vizualno odvažni, ali klasično lijepi i jedinstveni u svom izgledu što je rijetka kombinacija za niskobudžetno filmsko snimanje. Nema boljeg primjera od “Mother of George” Andrewa Dosunmua za sheme osvjetljenja visokog kontrasta koja dopušta tami da ispuni okvir i stvara zloslutni urbani krajolik, dok istovremeno ima bogatu paletu boja i predstavlja likove s velikom toplinom i poštovanjem.

Young ne koristi rasvjetu tako da izlaže tamnije tonove kože u priči o nigerijskom paru koji živi u Brooklynu, već radije oblikuje njihova lica jakim usmjerenim svjetlom koje veličanstveno reflektira.

Fotografije: stillovi iz filma