Ljubitelji filmova i serija, koji su vaši favoriti u protekloj godini? Poklapa li se vaš odabir s onim kritičara i samih filmaša? O najboljim TV i filmskim ostvarenjima u sezoni nagrada razgovarala sam, a s kim drugim, nego s Nenadom Korkutom.
Tmurnim siječanjskim danima malo glamura udahnule su raskošne ceremonije dodjele nagrada za filmska i televizijska ostvarenja u protekloj godini. Emmyje smo mogli pratiti uživo na nacionalnoj televiziji, podijeljeni su Zlatni globusi, Governor’s Awards, Critics Choice Awards, ali i objavljene nominacije za Screen Actors Awards (SAG), BAFTA Awards te one najvažnije – za Oscara. Možeš li nam za početak malo približiti ovaj svijet nagrada? Što koja predstavlja, tko dodjeljuje i zašto im je baš ovakav raspored?
Počinimo s Emmyjima. To su nagrade za televizijska ostvarenja koja se uobičajeno dodjeljuju u rujnu. Ove su se godine iznimno Emmyji ugurali u period Oscarovske utrke i to zato što je dodjela bila odgođena radi štrajka scenarista i glumaca. Ova nagrada dodjeljuje se u rujnu jer tradicionalno prati tijek televizijske sezone koja počinje u rujnu i završava u lipnju kada nastupa ljetna stanka. I po našim televizijskim kućama znamo da je ljeto rezervirano za reprize. Doduše, stvari se mijenjaju dolaskom streaming platformi koje ne poznaju takve pauze, no zbog ljetnih pauza se televizijske nagrade dodjeljuju za serije koje su imale premijeru do 1. lipnja. Filmske se nagrade dodjeljuju za proteklu godinu, dakle za razdoblje od 1. siječnja do 31. prosinca. Ove se godine sve pomaknulo zbog spomenutog štrajka, zbog čega je Emmy nažalost pao u drugi plan. Imali smo situaciju da su Emmyje pretekli Zlatni globusi koji dodjeljuju nagrade i za filmska i za televizijska ostvarenja što je dovelo do apsurda da su dodijeljeni Zlatni globusi za drugu sezonu serije The Bear, a Emmy za prvu. Ove se godine Emmy vraća u svoj u uobičajeni termin.
Sezona dodjele filmskih nagrada zapravo počinje Zlatnim globusima za čiji su odabir zaduženi strani, ne američki kritičari. Upravo je taj izbor dobar predskazatelj budućih nagrada, ponajviše za Oscara.
Zlatni globusi bi po svom značaju zapravo trebali biti najmanje bitna nagrada jer ih dodjeljuje najuži krug ljudi – strani kritičari akreditirani u Hollywoodu. Govoreći o nagradama kritike, moramo spomenuti Critics Choice Awards koji je posebno dobio na značaju prije nekoliko godina kada su filmaši mahom bojkotirali Zlatne globuse.
Podsjeti nas, zašto su Zlatni globusi postali predmetom cancel kulture?
Pa zato što je to nagrada koju je dodjeljivalo 80 stranih kritičara, isključivo bijelih muškaraca, za koje se šuškalo da su podmitljivi, a neke su filmove nelogično svrstavali u kategorije gdje ne pripadaju. Ulaskom u doba političke korektnosti, svi su se digli na zadnje noge i čak dvije godine CBS nije prenosio Zlatne globuse te se činilo da su medijski gotovi. No, Zlatni su se globusi uspjeli reformirati, proširiti članstvo inkluzivnošću pa su se zvijezde ipak vratile na njihov crveni tepih. Ujedno, Zlatni globusi su uvijek bili dobar pokazatelj smjera u kojem filmska sezona ide, odnosno koji su filmovi konkurentni.
Nije li riječ o istoj vrsti nagrade i kod Critics Choice Awards?
Tako je, samo što Critics Choice Awards dodjeljuju američki kritičari. Sama dodjela tradicionalno nije imala šušur poput Zlatnih globusa, sve dok Zlatni globusi nisu podlegli otkazivanju. U tom kratkom periodu Critics Choice Awards su dobro iskoristili vrijeme i puno bolje organizirali promidžbu, crveni tepih itd. Između te dvije dodjele je svega tjedan do dva razlike tako da u veoma kratkom periodu možemo pratiti sjajne modne prezentacije popularnih zvijezda.
Ubrzo nakon ovih dodjela, nominacije za najbolja filmska ostvarenja objavili su i Screen Actors Guild Awards (SAG), British Academy of Film and Television Arts (BAFTA) i Američka Akademija filmskih umjetnosti i znanosti (Academy of Motion Picture Arts and Sciences – AMPAS).
Prvo si spomenula Guild Awards, koje čine udruženja iliti cehovi unutar filmske industrije. Ceh producenata, režisera, glumaca i sl. prije Oscara dodjeljuju svoje strukovne nagrade koje su iznimno važne u smislu da ih kolege dodjeljuju među sobom i mogu biti dobri predskazatelji Oscara. Naravno da je među njima SAG najatraktivniji jer su glumci najveće zvijezde. Zanimljivo je kako se ove godine prvi put u povijesti odabir 10 filmova ceha producenata (PGA) poklopio s 10 filmova nominiranih za Oscara. Danas za Oscare glasuju svi za sve. Nekad je i kod Oscara bilo drugačije pa su samo cehovi mogli glasati za svoje – dakle glumci za glumce, montažeri za montažere itd. Osim za film godine za koji su glasali svi. Razlika je i u tome što Zlatni globusi i SAG dodjeljuju zajedno nagrade za televizijska i filmska ostvarenja, dok su Oscari samo za film.
A što se tiče filmova, možemo li ustvrditi da se oko nekih ostvarenja zapravo svi slažu? Mislim na “Oppenheimera”, “Poor Things”, “Anatomy of a Fall” i “The Holdovers”, a provlači se i Scorsesejev “Killers of the Flower Moon”.
Oppenheimer je apsolutni favorit sudeći po svemu. Do sada je osvojio sve nagrade koje je mogao osvojiti, a ima i najviše nominacija za Oscara i BAFTA.
To i ne čudi, uzmemo li u obzir da je članstvo koje glasa dio i jedne i druge Akademije. Odnosno, britanski filmaši koji glasuju za BAFTA-u, često su i članovi Američke Akademije u okviru koje također glasuju. Mala je mogućnost da promijene mišljenje oko svojih favorita ovisno o tomu u okviru koje Akademije glasuju…
Apsolutno! To dokazuje i krah filma “Barbie” koji prvo kod BAFTA nije dobila nominaciju – ni za najbolji film, niti za glumicu, a niti za režiserku. Slično se desilo i kod Oscara, iako je tu “Barbie” izborila bar nominaciju za najbolji film, no sveukupno podbacuje. Drugačija je situacija s filmom “Killers of the Flower Moon”. BAFTA je taj film potopila – nije nominirala Scorseseja za režisera, niti Lily Gladstone za glumicu, a recimo ona je favoritkinja za Oscara. BAFTA ipak pazi da ne zaobiđe interesantne britanske filmove jer im se često spočitava amerikanizacija, tako da su ove godine dosta nominirali “All of us stangers” i “Saltburn” koje je Oscar u potpunosti ignorirao.
“Barbie” je kvalitetan i zabavan komercijalan film, vjerojatno najpopularniji kino hit prošle godine. Ne bi li trebala postojati kategorija nagrade za najpopularniji film?
Ove su Godine Zlatni globusi po prvi put uveli tu kategoriju i “Barbie” je logično pobijedio. Američka akademija zadnjih nekoliko godina o tome razmišlja i žao mi je što se to još uvijek nije realiziralo jer se svake godine dogodi vrlo kvalitetan komercijalni film koji ostvari vrhunske rezultate u kinima. Oscarovske su pretenzije ipak više orijentirane na umjetnička ostvarenja. Naravno nisu toliko art orijentirani poput festivala u Cannesu, Veneciji ili Berlinu, ali možemo primijetiti da upravo pobjednici tih festivala, posebno Cannesa, jako dobro kotiraju i na Oscarima. Primjer su filmovi: “Parazit”, “Trokut tuge”, a ove godine “Anatomija pada” i “Zona interesa”.
Jesu li i koliko art filmovi zanimljivi širokoj publici?
Art filmovi nisu ni rađeni za široku publiku te rijetko uspijevaju zainteresirati širu javnost izvan kruga filmofila. No iznimke postoje, kao što je bio “Parazit” ili ove godine “Anatomija pada”.
Kako onda objasniti uspjeh “Oppenheimera”, kako na kino blagajnama, tako i u smislu nagrada? Ozbiljan je to film koji se bavi nuklearnom fizikom jednako koliko i politikom u smislu proganjanja komunista u Americi 50-ih. Ne bih ga nazvala zabavnim ili pitkim holivudskim hitom.
Po meni je “Oppenheimer” upravo zbog toga što si rekla – čudo. No ipak je to film velikog budžeta koji je impresivno snimljen, ima vrhunsku glumačku ekipu i sjajan marketing. Istovremenost prikazivanja s filmom “Barbie” uvelike je doprinijela njegovom uspjehu jer su se PR-ovski pametno povezali. Kao što je publika prigrlila “Oppenheimera” zajedno s “Barbie”, tako je Akademija uz “Oppenheimera” prigrlila “Barbie” u smislu vizualne dojmljivosti i s nominacijama upravo u tim kategorijama zahvalila “Barbie” što je vratila gledatelje u kina. Ipak, najveću satisfakciju “Barbie” može imati u vidu zarade.
Ali i taj sjajan vizualni doživljaj koji “Barbie” nudi ima ozbiljnu konkurenciju u filmu “Poor Things” koji također vizualno oduševljava.
Ipak sam sklon vjerovati da će Oscara za scenografiju i kostime, kao utješne nagrade, dobiti “Barbie”. Mislim da će im se Akademija na neki način odužiti. Ryan Gosling je odličan kao Ken i s pravom je kandidat za najbolju sporednu mušku ulogu. Njegov lik kroz film doživljava preokret – u stvarnom svijetu dolazi do spoznaja i iskustava koje onda pokušava implementirati u Barbieland. Ryanu je ustvari dodijeljena najzahvalnija uloga koju kroz film može graditi. Ponavljam, Margot i Greta kao producentice imaju sve razloge za zadovoljstvo jer su zaradile ogromne novce.
Govoreći o nominiranim glumicama, koja su tvoja predviđanja?
Uloga u “Poor Things” za Emmu Stone puno znači jer je film i producirala, a sve kritike se slažu da je briljantna. To je uloga koja je značajna kao što je prošle godine bila uloga Cate Blanchet u filmu “Tar”. Riječ je o veoma bitnim ženskim ulogama jer primjerice uloga Lydije Tar je toliko hrabra da ju možemo istaknuti kao jednu od najbitnijih žensku ulogu posljednjih deset godina, a i uloga Belle u “Poor Things” je izuzetno hrabra. Cate je u konkurenciji imala Michelle Yeoh koja je bila fenomenalna, a usput je to Akademiji bila prilika po prvi put u povijesti Oscara dodijeliti Azijatkinji te na taj način spojiti sjajnu glumu i političku korektnost. Ipak, ako ćemo biti objektivni. Emma Stone se nalazi u sličnoj situaciji. Osvojila je Critics Choice i Zlatni globus, srećom već ima Oscara za “La La Land”, ali za Akademiju treba uzeti u obzir da je Lily Gladstone Indijanaka, uz to što je odlično odigrala svoju ulogu. Dodijeliti joj nagradu svakako ne bi bilo nepravedno, ipak ostaje pitanje hoće li filmska povijest duže pamtiti njezinu ulogu ili ulogu Emme Stone?
Moram priznati da propitujem nominaciju Lily Gladstone za glavnu žensku ulogu. Ima li “Killers of the Flower Moon” glavnu žensku ulogu, ili je ona poput De Nira sporedna, a samo DiCaprio glavna uloga?
Slažem se. Ako Robert De Niro u tom filmu konkurira za sporednu ulogu, onda je Lily Gladstone po toj logici isto sporedan lik. Njihova je važnost u filmu podjednaka, a glavni lik je Leonardo DiCaprio koji nije nominiran, a po mom sudu za ovu ulogu nije ni zavrijedio nominaciju. Za Lily bi možda oportunije bilo da je nominirana za sporednu glumicu jer tu bi definitivno bila nepobjediva. Sama Lily je navodno inzistirala na tomu da ide u težu konkurenciju glavne uloge. Svaka joj čast na hrabrosti jer to je glavni ženski lik, ali nije glavni lik u filmu. Glumica koja bi igrala na sigurno prihvatila bi sporednu konkurenciju, poput Viole Davis u “Fances” prije par godina. Time što se povukla iz sporedne konkurencije, otvorila je vrata Da’Vine Joy Randolph koja je fantastična u “The Holdovers” i koja će za tu ulogu, bez ikakve dvojbe, osvojiti nagradu.
“The Holdovers” dolazi s festivala u Torontu, a kao pobjednik iz Cannesa “Anatomy of a Fall”. Oboje su ozbiljni art filmovi koji istovremeno zadovoljavaju i ukus šire publike. Čime su te osvojili?
“Anatomy of a Fall” je scenaristički savršen film i po meni je moguće da će za to osvojiti Oscara, što je rijetkost za strani film. Zanimljivo je u tom filmu što glavna glumica, odlična Sandra Hüller, kao Njemica ne igra ulogu na materinjem jeziku, nego ulogu donosi govoreći francuski ili engleski koji su joj pomalo krnji. Upravo u tom leži genijalnost scenarija jer junakinja, koja se francuskom sudu pokušava obraniti od optužbi, pokazuje koliko joj je zapravo teško izraziti se na stranom jeziku iako je po vokaciji književnica. Tu je riječ o ozbiljnom filmu za zahtjevniju publiku. Opet, nije ni “The Holdovers” neozbiljan film, naprotiv; ali je pitak i zabavan. To je klasični tzv. crowd-pleaser, no Alexander Payne je genijalan režiser i žao mi je da su ga izostavili u kategoriji najbolje režije. “The Holdovers” je duboko emotivan, duhovit i životan film, on te nasmije i rasplače, što je rijetkost. Meni je to najbolji film u konkurenciji.
Kakva je situacija kod nominiranih za glavnog glumca?
Paul Giamatti je pretekao Cilliana Murphya osvojivši Critics Choice i Zlatni globus. Iako, moguće je da “Oppenheimer” ipak povuče glasove pa Cillian Murphy osvoji nagradu. To bi itekako bilo zasluženo, ali moj je favorit Paul Giamatti.
Čini li ti se da će se Akademija morati potruditi oko liste uzvanika, odnosno prezentera kako bi dobili na glamuru i atraktivnosti crvenog tepiha? Uzimajući u obzir nominirane, modna oduševljenja možemo očekivati eventualno od Emme Stone, Carey Mulligan i Emily Blunt.
Dobro si primijetila da će među nominiranima faliti onog pravog glamura. Još se ne zna tko će sve biti u ulozi prezentera, ali će se morati potruditi da oni budu velike zvijezde crvenog tepiha. Očekujem Margot Robbie obzirom da je nominirana kao producentica filma “Barbie”, a znamo da će doći i prošlogodišnji dobitnici. Tu bi svakako istaknuo Michelle Yeoh kao modno interesantnu ženu. Moguće je, a ovisno o obavezama, da se pojave i moje miljenice Cate Blanchet, Nicole Kidman ili Charlize Theron. Vidjet ćemo, crveni tepih je zasigurno iznimno važna komponenta dodjele Oscara.
Nekako mi se čini da je do sada viđeno puno promašaja na crvenim tepisima, ali to je samo moje mišljenje.
Emmyji su bili razočaravajući, ali osim Jessice Chastain tamo i nije bilo modno interesantnih zvijezda. Zlatni globusi su bili prilično dobri i tu se može izdvojiti nekoliko kombinacija, a prvenstveno bi istaknuo Carey Mulligan u Schiaparelliju. No, ono što me ugodno iznenadilo jest da su konačno i glumci postali zanimljivi u modnom smislu. Sve je više muškaraca koji se usude eksperimentirati s odjećom.
Završimo razgovor s počasnim Oscarima koji su već dodijeljeni, odnosno Governor’s Awards.
Governor’s Awards je predigra Oscarima. Nekad je dodjela ove nagrade bila sastavni dio Oscara, međutim kako je cijela ceremonija zaista predugačka, Akademija je bila prisiljena naći način kako sve skratiti. Tako su nagrade za životno djelo, koje zaista uzimaju puno vremena, odlučili izdvojiti i dodijeliti ih ranije, na zasebnoj ceremoniji. Uzmimo u obzir da kada nekome dodjeljujete nagradu za životno djelo, morate mu posvetiti minimalno 10-ak minuta: za predstavljanje, zahvale, obavezni standing ovation. Kada je tu troje nagrađenih, to znači barem pola sata dulji show. Nastojanje je da se Oscari svedu na trajanje do tri sata. Zanimljivo mi je koliko su Emmyju u tom smislu discipliniraniji, iako dodjeljuju nagrade u više kategorija, uvijek završe u okviru planiranog.
Nenade, hvala i veselimo se tvojim komentarima uživo!
Foto: Getty Images, PR, privatna fotografija