Novi električni pogon na sve kotače poboljšava upravljanje, kočenje i performanse u zavojima, čineći svakodnevnu vožnju još sigurnijom
Otkako je prije deset godina Nissan predstavio LEAF, prvo električno vozilo serijske proizvodnje, proizvođači električnih vozila sve su više okrenuti snažnim performansama. Spoj električnog motora i paketa baterija donosi ubrzanje i okretni moment kakav je nekoć bio rezerviran samo za superautomobile i vlakove velikih brzina. Premda snažna ubrzanja donose veliko uzbuđenje, Nissan se odlučio za uravnotežen pristup razvoju novog električnog pogona; cilj nije samo povećati brzinu, već i postaviti kupca u središte.
Revolucionarni novi pogon na sve kotače, nazvan e-4ORCE, omogućuje trenutačnu raspodjelu okretnog momenta na sva četiri kotača te ravnomjernu i predvidljivu isporuku snage u svim uvjetima. Na taj se način se olakšava upravljanje i povećava sigurnost svih vozača, bili oni iskusni ili ne.
Slovo „e” u nazivu e-4ORCE označava da je riječ o pogonskom sustavu s posve električnim motorom. „4ORCE” (izg. force) označava fizičku snagu i performanse vozila, dok se „4” odnosi na pogon na sva četiri kotača.
Nissanov pogon na sve kotače e-4ORCE trenutačno je u završnoj fazi razvoja te nudi savršenu ravnotežu između snažnih performansi i dosad najučinkovitijeg sustava upravljanja – pritisak na papučicu gasa prožima adrenalinom, a udobnost svih putnika ostaje zajamčena. Isporuka snage i sustav kočenja prilagođeni su tako da pruže najveću udobnost i stabilnost u vožnji. Tehnologija e-4ORCE povećava sigurnost vozača tako što vjerno prati zadanu putanju na različitim vrstama terena, bez potrebe za dodatnom intervencijom ili promjenom stila vožnje.
Nissan je na prošlogodišnjem Tokijskom salonu automobila i trgovačkom sajmu CES, održanom početkom ove godine u Las Vegasu, uskom krugu posjetitelja predstavio motor e-4ORCE na posebno konstruiranom testnom modelu LEAF e+ kako bi kupci mogli doživjeti potencijal ove tehnologije. Četiri su načina na koja tehnologija e-4ORCE olakšava upravljanje za vozače:
- Posve električni sustav: Jednostavno rečeno, e-4ORCE napredan je sustav koji se temelji na dualnom električnom motoru. Nissanova električna vozila dosad su upotrebljavala samo jedan električni motor i to uglavnom za prednji pogon. No Nissan sada želi obogatiti svoju ponudu električnih vozila, stoga ne čudi zaokret prema razvoju pogona na sve kotače. Primjer je toga konceptno vozilo Ariya Concept koje najavljuje Nissanov budući električni crossover.
Nissanov električni motor e-4ORCE ugrađen u testni automobil dokazao je kako se savršenom preciznošću prilagođava želji vozača – čak tri puta brže od treptaja oka! Ne samo da pruža trenutačno, uglađeno ubrzanje, već se i svojim sustavom upravljanja prilagođava najrazličitijim situacijama. Osim toga, e-4ORCE osvaja nenadmašnim ubrzanjem pri susretu s neočekivanom preprekom na cesti, primjerice životinjom ili nekim predmetom. Sustav na uglađen i učinkovit način prilagođava upravljanje vozačevim željama i očekivanjima.
Tehnologija e-4ORCE nadahnuta je sustavom za raspodjelu okretnog momenta ATTESSA E-TS za Nissan GT-R i inteligentnim pogonom na sve kotače Nissana Patrol kako bi se postigla najveća snaga, učinkovitost kočenja i nadzor šasije. Uzevši u obzir Nissanovo dugogodišnje iskustvo u razvoju električnih vozila i sustava pogona na sve kotače, možemo biti sigurni da nas čeka jedan od najizdržljivijih pogona dosad.
„Ta tehnologija nudi sasvim novu razinu kontrole”, rekao je Ryozo Hiraku, glavni stručnjak Nissanova odjela za razvoj motora i električnih vozila. „Riječ je o inovaciji iz Nissana koja će preobraziti svijet električnih automobila. Tehnologija e-4ORCE odraz je naše stručnosti u razvoju pogona na sve kotače, tehnologije za nadzor šasije i električnih vozila. e-4ORCE nije nasljednik jednog prethodnog sustava, već evolucija mnogih.”
- Vrhunske vozne osobine: Pogon na sve kotače e-4ORCE jamči stabilan nadzor šasije i putanje te precizno upravljanje u svim uvjetima. Zahvaljujući tomu možete uvijek predvidjeti ponašanje vozila, čak i u slučaju iznenadnih manevara. Sustav neprestano prilagođava snagu obaju električnih motora te snagu kočenja svakog pojedinog kotača kako bi vozač imao siguran nadzor.
„Tehnologija e-4ORCE izdvaja se od ostalih električnih pogona na sve kotače koji su danas dostupni”, dodao je Hiraku. „Sustav e-4ORCE precizno je podešen tako da se svojim besprijekornim performansama prilagodi željama vozača te omogući ugodnu vožnju u svim uvjetima.”
Prilikom ubrzavanja pri skretanju u zavoj, vozilo se obično odmiče od zavoja. Zbog toga vozač mora preuzeti potpunu kontrolu nad upravljačem ili smanjiti brzinu (podupravljanje). e-4ORCE raspodjeljuje okretni moment na prednje i stražnje kotače kako bi povećao prianjanje guma, ovisno o uvjetima na cesti i stanju vozila. Premda e-4ORCE ravnomjerno raspodjeljuje snagu na prednje i stražnje kotače, u određenim uvjetima može prenijeti snagu samo na prednje ili stražnje kotače ili pak prilagoditi raspodjelu snage ovisno o vrsti terena i uvjetima vožnje. Sila kočenja optimalno se raspodjeljuje na svaki od četiriju kotača kombinacijom regenerativnog i hidrauličnog kočenja, čime se uz silu usporavanja poboljšava i upravljivost.
Zahvaljujući tomu, vozači mogu uživati u uglađenim, ugodnim i predvidljivim voznim osobinama u zavojima uz minimalno okretanje upravljača.
- Pouzdana udobnost za sve Tim inženjera zadužen za razvoj tehnologije e-4ORCE od samog je početka odlučio staviti udobnost na prvo mjesto. Izazov je bio postići ravnotežu iznimnih performansi električnog motora i udobnosti za sve putnike u svim uvjetima.
Sustav prikupljanja energije kočenja prepoznatljivo je obilježje električnih vozila. Ta tehnologija omogućuje prikupljanje energije prilikom usporavanja koja se zatim koristi za napajanje baterije. Budući da sustav e-4ORCE upravlja kočenjem i raspodjelom snage na sva četiri kotača, prikupljanje energije kočenja s pomoću prednjeg i stražnjeg električnog motora pomaže smanjiti uzdužno njihanje vozila. Na taj se način ne remeti ravnoteža putničkog prostora te se smanjuje vjerojatnost od pojave mučnine, primjerice u vožnji prometnim zastojima.
„Odaziv električnog motora omogućuje sjajna ubrzanja, no sam po sebi nije cilj”, rekao je Hiraku. „Precizni sustav nadzora motora prilagođava ponašanje vozila prilikom kočenja kako bi vozač, i naročito ostali putnici, uživali u udobnoj vožnji.”
- Veća sigurnost na cesti Vožnja zahtjevnim terenima kao što su mokre i zaleđene ceste ili ceste prekrivene snijegom predstavlja napor i za najiskusnije vozače. Precizni električni pogon e-4ORCE i sustav kočenja raspodijelit će potrebnu snagu na one kotače koji najsnažnije prianjanju kako bi se osigurala stabilnost i kontrola nad vozilom te poboljšala upravljivost. U slučaju prekomjernog ubrzanja, sustav će prilagoditi isporuku snage kako bi se zadržala upravljivost, čak i na skliskim cestama.
„Cilj nam je bio razviti tehnologiju koja radi neprimjetno i ne ometa vozače” zaključuje Hiraku. „Željeli smo da vožnja bude ugodna čak i novim vozačima, prvenstveno zahvaljujući iznimno predvidljivom ponašanju vozila. Nakon što se kupci jednom naviknu na vožnju s pogonom e-4ORCE, pitat će se kako su dosad uopće vozili bez nje.”