Nakon što smo s Belmom Gutlić razgovarali o mogućnostima WEB3 te novim poslovima, odlučili smo istražiti temu nove virtualne stvarnosti u kojoj i vi već sudjelujete, a da niste možda niti svjesni.

Ana Maria Anić uspješna je mlada dama s međunarodnom karijerom, ni više ni manje, nego u području cyber i financial kriminala. Na konferenciju WEB3 Tales koja se 1. i 2. lipnja održava u zagrebačkom MSU-u, dolazi kao jedna od zanimljivih gošći. Bila je naša idealna sugovornica na temu nekih novih online prostranstava koja nas očekuju u skorijoj budućnosti, a koja se danas objedinjuju pod pojmom Metaverse. Čitajte dalje jer će vam biti jasno što to sve zapravo znači, a i dobit ćete odgovor na pitanje iz naslova.

Već dugi niz godina gradiš uspješnu karijeru i to s zanimljivim fokusom na cyber i financial crime područje. Možemo reći da si svojevrsni „007 Agent“ za online kriminal. Kako te to zainteresiralo?

Kao dijete sam obožavala gledati YouTube videozapise o hakiranju i programiranju. Bila sam gamer, imala svoje servere, učila programske jezike, čitala o hakerskim napadima itd. Možemo reći da sam svoju karijeru započela u PayPalu gdje sam radila kao Fraud Analyst. Nakon toga je zapravo sve krenulo. Tada sam shvatila da želim biti dio ove industrije. Odlučila sam se specijalizirati u tom području i stvoriti karijeru koja će mi omogućiti da se aktivno borim protiv cyber i financijskog kriminala.

Danas si na funkciji Head of financial crime u tvrtki MoonPay, jednoj od najvećih crypto firmi na svijetu. Kako je do toga došlo i na čemu konkretno radiš? Zašto je tvoja pozicija važna?

Točno. Prije otprilike tri i pol godine mi se javio CEO i MoonPay Founder putem LinkedIna nakon čega smo odradili kratak poziv, tada je bilo samo pet ili šest ljudi u firmi s obzirom da je u to vrijeme MoonPay bio startup što mi je dalo dodatnu motivaciju za suradnjom jer obožavam kreirati procese, timove itd.  Raditi za veliku međunarodnu firmu poput MoonPay donosi mnoge prednosti. Imamo pristup resursima, stručnost i tehnologiju potrebnu za suočavanje s izazovima cyber kriminala. Također, surađujemo s regulatornim tijelima i partnerima diljem svijeta kako bismo zajedno radili na sprječavanju pranja novca, financiranja terorizma, frauda itd zbog čega je moja pozicija iznimno važna. Trenutno se primarno fokusiram na fraud prevention, detection i management te radim na poboljšanju operativnih procesa, chargebacksa, zaštite reputacije brenda, firme  itd.

Kako je to raditi za takvu veliku međunarodnu kompaniju, u usporedbi s našim tržištem? Gdje smo mi u odnosnu na njih, i je li to danas uopće bitno ili je za industriju kojom se baviš „sve jedno veliko dostupno tržište“?

Usporedba s lokalnim tržištima ovisi o mnogim čimbenicima, ali velike međunarodne firme često imaju veći doseg, više resursa i iskustva u suočavanju s globalnim prijetnjama. Što se tiče posla, projekata i mogućnosti remote suradnje s međunarodnim firmama u ovoj industriji, moguće je. Ključ tih mogućnosti je sama kultura firme s kojom želite surađivati. Velika većina firmi poput MoonPay nudi remote mogućnost dok i dalje postoje one kojima to nije opcija. Navedeno može ovisiti o samoj poziciji, opisu posla, zakonima itd.

Objašnjava li pojam „jedno veliko tržište“, koji sam spomenula, zapravo pojam Metaverse? Što je Metaverse?

Metaverse nije samo jedno veliko tržište, već je širi pojam koji obuhvaća virtualni digitalni svijet koji spaja različite vrste aktivnosti, uključujući trgovinu, zabavu, obrazovanje, komunikaciju i društvene interakcije. Metaverse predstavlja integrirani digitalni ekosustav koji može pružiti razne mogućnosti za poslovanje i stvaranje vrijednosti, ali također ima širi spektar funkcionalnosti i iskustava od samog tržišta. Metaverse je još uvijek u razvoju i nije jednoznačno definiran pojam. Izgrađen je na Web 3.0, najnovijoj verziji svjetske mreže koja se temelji na blockchain tehnologijama, decentraliziranim kontrolama i podacima te kriptoimovini.

Metaverse je digitalna stvarnost u kojoj ljudi mogu imati prisustvo, interakciju i identitet koji se proteže izvan fizičkog svijeta. Metaverse obuhvaća različite platforme, aplikacije i tehnologije koje omogućuju korisnicima da se kreću, stvaraju, surađuju i doživljavaju virtualni svijet na način koji je sličan ili čak nadmašuje stvarni svijet.

Što se tiče cyber i financial kriminala u Metaversu, jako je bitno da se timovi konstantno educiraju, adaptiraju ne samo sa zakonske strane nego i s tehnološke jer se nepoznavanje tehnologije i onoga što nam dolazi u 80% firmi pokaže kao jedan od glavnih nedostataka mjera za sprječavanja cyber i financial kriminala. Edukacija je bitna ne samo zbog prethodno navedenog već i zbog što smanjenja negativnog utjecaja na iskustvo korisnika. Nedovoljno edukacije i manjak znanja vrlo često dovede do kreiranja customer frictiona unutar firmi odnosno negativnog utjecaja na firmu, brend reputaciju te samo poslovanje.

Na koje načine možemo prepoznati da smo već tamo zakoračili odnosno koji su to kriteriji ispreplitanja realnih iskustava s virtualnom stvarnošću?

Većina nas je dio neke virtualne platforme poput društvenih mreža, gaming platformi i virtualnih svjetova koje nam omogućuju da stvaramo digitalne identitete, komuniciramo s drugima, družimo se, sudjelujemo u virtualnim događanjima itd. Upravo te virtualne zajednice povezuju ljude iz različitih dijelova svijeta i otvaraju veliki prostor za ispreplitanje realnih društvenih interakcija s virtualnim. Digitalne platforme za online obrazovanje, udaljenu (remote) suradnju i virtualne radne okoline omogućuju nam da učimo, surađujemo i radimo s ljudima iz cijelog svijeta bez fizičkih ograničenja. Kroz takve platforme stvaramo virtualne prostorije za učenje, timski rad i produktivnost, što predstavlja ispreplitanje realnih i virtualnih radnih iskustava. Tehnologija sve više spaja stvarni i virtualni svijet, a metaverse se oblikuje kao integrirano digitalno okruženje u kojem se ti svjetovi preklapaju.

Smatram da je važno napomenuti da se Metaverse i dalje razvija te će vjerojatno donijeti još naprednije oblike ispreplitanja realnosti i virtualnosti u budućnosti. Kriteriji ispreplitanja realnih iskustava s virtualnom stvarnošću u Metaversu mogu se razlikovati ovisno o tehnologijama, platformama i aplikacijama koje se koriste. Društvene interakcije, valuta, trgovina, gospodarstvo i vlasništvo nad imovinom su i mogu biti dio virtualne stvarnosti.

Koje su top vodeće industrije koje koračaju transformacijom prema Metaversu?

Sve je više industrija koje se zanimaju i uključuju u Metaverse. Razlog tome je što firme žele, rekla bih i moraju ostati inovativne i konkurentne. Metaverse nudi upravo to, inovativni poslovne modele: uvodi nove mogućnosti za stvaranje, suradnju, prodaju i trgovinu digitalnom imovinom, virtualnom robom i uslugama unutar virtualnog okruženja. To otvara puteve za stvaranje prihoda, kao što su virtualna trgovina, digitalno oglašavanje, virtualni događaji i više. Adaptacija i edukacija su zapravo ključ uspjeha, pogotovo kada je riječ o industrijama koje možda trenutno nemaju visoku razinu razumijevanja tehnologije.

Neke od industrije koje su trenutno vodeće te snažno koračaju prema Metaverse transformaciji su: Gaming industrija, IT (Tehnološke firme), društvene mreže i komunikacija glazba i umjetnost generalno (NFTs),  moda i dizajn, e-trgovina, financijska industrija, real estate itd. Ovo su samo neke od industrija koje su uključene u transformaciju prema Metaversu. S obzirom na brzi razvoj tehnologije i sve veći interes za Metaverse, očekujem da će se sve više industrija pridružiti ovoj transformaciji u bliskoj budućnosti.

Gdje Metaverse stvara najviše vrijednosti i kako vidiš da će promijeniti naše živote u sljedećih 5-10 godina?

Smatram da Metaverse ima potencijal stvoriti vrijednost u različitim područjima naših života ukoliko mi to dozvolimo. Oni koju nam budu prezentirali te potencijale će se morati potruditi da aplikacije, platforme i načini pružanja usluga budu user friendly za sve, a mi ćemo imati zadatak da krenemo učiti i adaptirati se, ukoliko već nismo. Metaverse je već prisutan i dosta toga od dolje navedenog je već moguće. Kao i za sve, edukacije i vrijeme će biti ključni za globalnu adaptaciju.

Nekoliko ključnih područja gdje očekujem da će Metaverse donijeti značajne promjene i vrijednost u sljedećih 5-10 godina su:

  1. Društvene interakcije (Metaverse će zasigurno revolucionirati način na koji komuniciramo, družimo se i povezujemo s drugim ljudima. Umjesto samo dopisivanja ili videopoziva, moći ćemo interaktirati u virtualnim prostorima, sudjelovati u virtualnim događanjima, stvarati virtualne zajednice i doživjeti emocionalnu i socijalnu interakciju na potpuno novim razinama).
  2. Trgovina i ekonomija – Metaverse će transformirati način na koji kupujemo i prodajemo. Virtualne trgovine, digitalna imovina, NFT tržišta i virtualne valute će biti puno prisutnije u našim životima nego što su trenutno.
  3.  Zabava i interakcija – potpuno novo iskustvo igranja igara, gledanja filmova, koncerata, sportskih događaja i drugih oblika zabave. Virtualna stvarnost će omogućiti ljudima da se urone u virtualne svjetove i dožive intenzivne i interaktivne doživljaje. Dostupnost zabavnih sadržaja koje nas zanimaju a možda su nam predaleko ili trenutno nedostupni iz nekog drugog razloga.
  4. Obrazovanje i rad – virtualne učionice, edukacije, remote work, virtualni poslovni prostori.
  5. Kreativnost i umjetnost: kroz virtualno stvaranje, virtualne galerije, interaktivne instalacije i virtualne nastupe, umjetnici će moći izražavati sebe i doseći globalnu publiku. Bavite se fotografijom, slikanjem, glazbom, stvaranjem bilo čega na bilo koji način, ne znate gdje biste mogli naći taj targeted audience ni kako započeti – Metaverse na ovome već radi punom snagom i zasigurno će nastaviti uz poticanje kreativnosti i kolaboracije u umjetnosti.

Hoćemo li uskoro doista piti kavu u metaversu? Kako će to izgledati?

Smatram da će ispijanje kave u Metaversu zasigurno postati budućnost. Budući da je Metaverse još uvijek u razvoju, teško je predvidjeti kada i kako će izgledati to iskustvo.

Međutim, mogu zamisliti virtualne kafiće s različitim temama, stilovima i glazbom gdje bismo mogli otići popiti kavu uz svoj virtualni avatar koji će pratiti naše fizičke pokrete i geste. Virtualni avatar bismo prethodno sami kreirali (poput igrice Sims ili GTA).  Interakcija s drugim avatarima, druženje i razgovor, virtualni okusi i mirisi, baš kao u stvarnosti.  Moram napomenuti da je razvoj metaversa još uvijek u tijeku, pa je teško predvidjeti specifične detalje ili vremenski okvir za ove mogućnosti. Osobno se jako veselim razvoju gore navedenog i kavi unutar Metaversea, a do tada, vidimo se u četvrtak, 01.06.2023.u Zagrebu na Web3 Tales konferenciji 🙂

Foto: Matej Jurčević