Radite na poslu, dajete sve od sebe, no koliko god se trudili čini vam se da nagrada (ona novčana) izostaje? Ako se nalazite u ovakvoj situaciji, pročitajte naš razgovor sa savjetnicom za poslovni i osobni razvoj Elvirom Mlivić Petrović koja nam je otkrila kako se izboriti za povišicu i osvijestiti vlastitu vrijednost
Plaća. Tako mala riječ, a smatra se i dalje tako velikim tabuom u našem društvu. Iako se o plaći ne priča javno , nasreću se sve češće i glasnije priča o očiglednom jazu. Ovdje naravno govorimo o razlici između plaća žena i muškaraca. Tome u prilog ide i podatak da su tijekom prošle godine žene imale 16 posto manju plaću od muškaraca, što bi preciznije značilo da je prosječna neto plaća muškaraca iznosila 1100 eura, dok su žene bile plaćene 923 eura.
Iako statistiku nažalost ne možemo mijenjati, možemo pokušati izboriti se za veću plaću. Kada govorimo o traženju povišica, svatko ima neku svoju teoriju kako bi taj razgovor trebalo inicirati i kako se postaviti. Stoga smo odlučili porazgovarati sa savjetnicom za poslovni i osobni razvoj Elvirom Mlivić Petrović iz tvrtke Filaks, a što nam je savjetovala, pročitajte u nastavku.
Iako je glavna srž ove teme sastanak za povišicu, prije samog razgovora ne smijemo zaboraviti ni ovaj ključni korak – pripremu. Ona, koliko god banalno zvučala, može uvelike odrediti ishod sastanka o povišici.
”Najbolje je pripremiti statistiku koja vam ide u prilog, ako možete prikažite svoje rezultate kroz brojke ili druge dokaze o doprinosu za organizaciju u kojoj radite”, rekla je savjetnica.
No, kad spominjemo analizu našeg dosadašnjeg rada, važno je napomenuti da nije dobro uspoređivati svoje uspjehe s radom drugih kolega, bez obzira na njihovu izvedbu.
“Nikada ne znamo na koji su način drugi kolege došli do posla, kakva je njihova poveznica ili situacija s nadređenom osobom i takve usporedbe mogu dovesti do nesuglasica i zamjeranja. U praksi se čak zna dogoditi da neki neprofesionalni i netaktični šefovi prenesu tu informaciju drugim članovima tima”, otkrila nam je Mlivić Petrović.
Osim statistike koja prikazuje naš dosadašnji rad i postignuća, važno je raspoloženje kojim ćemo započeti ovaj razgovor, jer bi upravo ono moglo odrediti budući tijek sastanka o povišici. Dakle, važno je da na sastanak ne idemo uzrujani, nervozni, frustrirani ili ljuti. Samopouzdanje, sigurnost i vedrina uvijek su bolja opcija od prethodno navedenih ‘negativnih’ emocija. Samo razmislite kako vi preferirate da vam se ljudi obraćaju i shvatit ćete zašto je pozitivan način komunikacije važan.
Kada razgovarati o povišici?
Osim samog pristupa razgovoru sa poslovođom, veliku važnost ima i trenutak kada pregovarate o povišici, jer ako izaberete razdoblje kada tvrtka prolazi kroz neku financijsku krizu, ili ako je u tijeku projekt koji je važan za tvrtku vrlo vjerojatno nećete dobiti pozitivan odgovor. Također, poželjno da je ne razgovarate o povišici kada je nadređena osoba pod nekim pritiskom, jer bi vas mogla odbiti već na samom početku.
“Dobro je razgovarati nakon što ste dobili pohvalu, kada ste završili neki uspješan projekt ili kada već duže radite na istom radnom mjestu uz sve bolju izvedbu, a plaća vam se nije mijenjala već duže vremensko razdoblje”, dodala je savjetnica te naglasila da je prikladnije pustiti da iznos povišice odredi šef, bez vašeg predlaganja.
No ponekad uz svu pripremu, trud i rad koji ste uložili nagrada jednostavno izostane, a šef vam odbije dati (po vama zasluženu) povišicu. Ako se to i dogodi, važno je da zadržite pristojnost te ne smijete nikako završavati razgovor grubim riječima ili povišenim tonovima.
“U tim situacijama je važno dati do znanja da ste se jako trudili i pokazali dobre rezultate te zamoliti da isti razgovor ponovite za neko vrijeme. Možete pitati nadređenu osobu kada bi opet moglo biti prikladno vrijeme da razgovarate o povećanju plaće, a vezano za situaciju i objektivne okolnosti. Važno je i da cijenite sebe, da poštujete svoje vještine, znanja i sposobnosti. Iskusni šefovi znaju kada je trenutak da nekoga unaprijede ili daju povišicu, a manipulativni šefovi znaju iskorištavati pojedince koji se jako trude i daju sve od sebe na poslu. Važno je da znamo s kakvom osobom imamo posla”, objasnila je Mlivić Petrović.
Kako postupiti u određenim situacijama?
Nažalost, često se susrećemo upravo s tim, manipulativnim šefovima koji jednostavno ne žele nagraditi svoje radnike. S takvim primjerima susrela se i Mlivić Petrović kroz primjere svojih polaznika edukacija, a ključ u rješavanju ovog problema, prema savjetnici, je prepoznavanje situacije i traženje odgovarajućih alata kojima će se problem riješiti.
“Prvi tip lošeg šefa je osoba kojoj je važno samo stanje na računu i vlastiti uspjeh, a ne i zadovoljstvo zaposlenika. Mijenjati nadređenu osobu koja ima moć ili je vlasnik tvrtke uzaludan je posao iz kojeg zaposlenik uvijek izlazi kao gubitnik. Ublažavanju stresa i nezadovoljstva pomaže usmjeravanje na profesionalno obavljanje posla, ali i istodobno prebacivanje fokusa na privatni život, hobi ili novi poslovni projekt. Loš odabir je komentiranje, ogovaranje i analiziranje svakog događaja jer to vodi do uloge žrtve u kojoj prestajete biti kreativni, vješti i proaktivni”, rekla nam je savjetnica.
Takvo, negativno ponašanje samo vam može naštetiti jer vrlo jednostavno možete postati skloni greškama, koje vam nikako neće pomoći, dapače, iz te situacije ćete vrlo teško pronaći bolji posao ili rješenje problema.
“Zauzmite stav i osvijestite što se točno događa bez prosuđivanja, osuđivanja i traženja pravde. Dokazati nešto i tražiti krivca nije zahvalna uloga jer postoji velika šansa da vas iz straha ili ravnodušnosti članovi tima ne podrže. Dakle, koncentriranje na sebe i vlastite sposobnosti te pogled u budućnost najbolji su alati za izvlačenje iz ove situacije dok ne pripremite teren za drugi odjel, organizaciju ili projekt gdje ćete moći raditi s osobama koje cijene vaše zalaganje, vještine i pristup poslu”, savjetovala je Mlivić Petrović.
Druga vrsta neugodnih situacija je samo radno okruženje. To su oni slučajevi kada radite u organizacijama u kojima jednostavno ne postoji sustav nagrađivanja, što može rezultirati padom motivacije i želje za dokazivanjem. No, iako zvuči loše, čak se i u ovakvim situacijama može izvući pozitivno iskustvo.
“Jedna od prednosti takvih organizacija jest što su one dobar poligon za učenje i vježbanje različitih tržišnih taktika jer jedino što u njima prolazi jest fleksibilnost i snalažljivost u svim oblicima. Neuređene organizacije i neprofesionalni menadžeri odlični su učitelji koji nas pripremaju da se u budućnosti snađemo u svim situacijama i tržištu sklonom promjenama, kao i u vlastitim poduzetničkim projektima. Promijeniti nečiji pristup poslu, ljudima ili tržištu gotovo je nemoguće, pa vrijeme, trud i energiju treba ulagati u svoj profesionalni razvoj, učenje iz svake situacije i pripremu za odlazak iz takve poslovne sredine”, dodala je savjetnica.
Treći tip loše poslovne situacije, objasnila nam je savjetnica, su oni manipulativni, neugodni šefovi koji tuđe mišljenje uzimaju u obzir samo ako kroz njega vide vlastitu korist.
“Ako na pitanje povišici dobijete neugodan komentar ili odgovor, agresivna i burna reakcija na neprimjerenu situaciju isto je što i dolijevanje ulja na vatru. U takvim situacijama ne smijete se pokolebati, važna je odlučnost i zalaganje za sebe. Ne postoje ‘mudri’ odgovori na namjerne provokacije jer je katkad sugovorniku i cilj da vas uzdrma i naljuti. Budite lukavi, zauzmite se za sebe pristojno i ne činite nešto zbog čega bi vam kasnije moglo biti neugodno. Neprimjereno ponašanje nadređenog ili člana tima ne smije vas dovesti u razmišljanje da ste vi krivi što se tako ponaša”, sugerirala nam je savjetnica.
Takve, neugodne i iscrpne situacije ne smiju vas izuti iz cipela i natjerati vas da odgovorite na jednako bezobrazan način. Važno je da u komunikaciji ostane pribrani, a ako osjetite potrebu čak i zapišite tijek sukoba kao dokaz u slučaju potrebe. No, bez obzira što s arogantnim ljudima možda nećete uspjeti izići na kraj postoji nešto što možete učiniti.
“Odradite svoj posao, zadržite profesionalnost i pristojnost te tako vodite brigu o svom ugledu. Lako je biti nasmiješen kada je sve u redu i kada nemate problema, ali samo hrabri ostanu pozitivni kada stvari krenu u lošem smjeru. Ako ništa od toga nije moguće ili vi jednostavno više nemate strpljenja ni volje za igranje uredskih igrica, vrijeme je da napravite odlučan korak i jednostavno krenete dalje”, zaključila je Mlivić Petrović.