Kad se pojavila dokuserija “(Un)Well” na Netflixu, koja istražuje porast trendova alternativnih praksi među znanstvenicima, vjernicima i skepticima, zapitali smo se kako se neregulirano tržište eteričnih ulja prometnulo u jedan od najplodnijih biznisa?

Nema do kamilice kad osjećamo da nam stiže hunjavica, ili meda kad nas boli grlo. Kad nas zaboli zub, točno znamo da ono zveckanje u kuhinji znači kako baka vadi rakiju i priprema je za “kuru” liječenja. Iako smo upravo zbog tih navika postali popularni i u svijetu, jer samo je “na Balkanu” travarica rješenje za sve tegobe, od uganutoga gležnja do psihičke rastrojenosti, posljednjih se godina ljudi uistinu okreću alternativnim rješenjima koja su, zbog nezadovoljstva tradicionalnom medicinom, postali hram svih onih kojima je stalo do svoje obitelji, koji ne vjeruju “kemiji” ili pak farmaceutskim tvrtkama, ili onih koji jednostavno žele “spriječiti a ne liječiti” – pa se okreću i alternativnim web-stranicama koje nude savjete koje uključuju prirodna rješenja, poput apiterapije. Prije 15 godina na pojam alternativne medicine, tantričkog seksa ili joge dizale su se obrve, a na to da se meditira ujutro izazvao bi se i pokoji smijeh nevjerice istovjetan onome kad se promatraju prepirke naših predsjednika i premijera. Danas, međutim, i pogotovo zbog vremena u kojima se nalazimo, sve se više ljudi okreće rješenjima koje smatraju zdravima jer su iz prirode ili zato što su nam, poput posta od 16 sati, biološki predodređeni. Nažalost, upravo su bočice prepune kapi lavande ili kojekakvih drugih mješavina sve češće teme u medijima – no ne zbog svoje kakvoće na koju se zaklinju njihovi prodavači – nego zbog kontroverznih činjenica o kojima se sve glasnije šapuće. Iz šaptanja preraslo je u megafon, i to zbog Netflixove dokumentarne serije “(Un)well”, koja progovara o dobrim i lošim aspektima popularnih wellness trendova, i koja je razotkrila nekoliko tvrtki koje  prešutno dozvoljavaju ljudima da ih koriste u hrani ili popiju u obliku kapsula iako uzrokuju unutarnje krvarenje, ili pak ne zabranjuju svojim prodavačima da ne obećavaju da su eliksiri protiv terminalnih bolesti.

Prva od epizoda, i možda ona koja je uzrokovala najviše reakcija bila je o esencijalnim uljima, čije se blagodati naveliko reklamiraju i na domaćem tržištu. Unatoč tome što su se eterična ulja koristila stoljećima, pa čak ih i u svojim receptima sadrži Coca-Cola te konkurent Pepsi, koristimo ih za aromatiziranje prostorije ili pak za otvaranje dišnih putova, no relativno nedavno popunila su i police bijelom tehnikom u obliku difuzora za aromaterapiju koji je postao jedan od must-havea interijera za svaku osobu kojoj je stalo do sebe i svoje obitelji. Manekenka Miranda Kerr, primjerice, koristila je eterična ulja kako bi prebrodila prekid s Orlandom Bloomom, a Gwyneth Paltrow postala je sinonim alternativnih rješenja za traženjem psihičkog i fizičkog “zena” reklamirajući metode od prirodnih parfema do parenja vagine kao ultimativnih stvari za koje nismo niti znale da postoje, a kamoli da nam trebaju, te je uz to i vlasnica brenda Goop, 250 milijuna dolara vrijedne tvrtke. Tome nadodajte imena poput Keshe, RuPaula, Alanis Morissette… i postaje vam jasno kako su se te male stvarčice koje ste nekoć isključivo viđali kad biste otišli na masažu ili imali problema sa sinusima, postale dio recepta za “uspješan i zdrav život”. Rastuća popularnost takvih ulja sigurno leži u stanovitim dosadama pojedinaca koji imaju previše novaca pa troše na svakakve “wellness izmišljotine”, ali činjenica jest da su nas posljednjih godina potpuno “izbombardirali” rezistencijama na antibiotike, pa virusa koji je zaustavio cijeli svijet, porasta kroničnih bolesti, alergija, a u nekim državama potpuna nedostupnost lijekova zbog njihovih iznimno visokih cijena, za koje je potrebno (bez zafrkancije) dizati kredite – kao što je to slučaj s inzulinom u SAD-u. Stoga ne čudi da je eterično ulje počelo predstavljati “čistoću” koju, kad ukombinirate s time da su postupci dobivanja istih drevni, i da ih okružuje određeni mističan miris, masiranje, maglica zraka, i to ona dostupna u svakoj bolje opskrbljenoj prodavaonici – imate, zapravo, traženi proizvod. A to su objeručke prihvatile tvrtke kao što su Young Living i doTerra, koje danas imaju fini biznis od nekoliko milijardi dolara vrijednosti.

LOS ANGELES, CA - SEPTEMBER 15: Actress Jenna Dewan arrives at 2018 Television Advocacy Awards Benefiting The Creative Coalition at the Sofitel Los Angeles At Beverly Hills on September 15, 2018 in Los Angeles, California. (Photo by Amanda Edwards/Getty Images)
Jenna Dewan
WEST HOLLYWOOD, CA - JANUARY 27: Miranda Kerr attends Harper's BAZAAR celebration of the 150 Most Fashionable Women presented by TUMI in partnership with American Express, La Perla, and Hearts On Fire at Sunset Tower Hotel on January 27, 2017 in West Hollywood, California. (Photo by Rachel Murray/Getty Images for Harper's Bazaar)
Miranda Kerr

Gary Young, osnivač tvrtke Young Living, prvi se put pojavio na kongresu tako što je ujahao u arenu na saonicama koje je vukao čopor haskija. Kao što možete pretpostaviti, njegove se teatralnosti može posramiti i Donald Trump. Visok, mršav muškarac koji je osnovao Young Living odrastao je u iznimno siromašnoj obitelji u Idahu, bez tekuće vode, iznimno boležljiv. Njegova opsesija prema eteričnim uljima započela je onda kad je na njega palo drvo i slomilo mu gotovo 20 kostiju, napuklo lubanju i leđnu moždinu. Život su mu spasile voda i limun, kako kaže, koje je isključivo konzumirao 253 dana. Iako nema diplomu medicine, to ga nije spriječilo da postane svjetski predvodnik po pitanju esencijalnih ulja te otvori zdravstveni centar (koji je čak nudio usluge porođaja, liječenje protiv depresije i raka). Samo se iza te “klinike” može pronaći niz kontroverzija, a uključuje i njegova uvjeravanja kliničkih bolesnika da ih može izliječiti od raka. No, možda najviše zastrašujuća jest činjenica da je vlastitu kćer porađao i držao u vodi više od sat vremena, zbog čega je umrla, a on završio na sudu. Upravo ta osoba, iza koje stoji cijeli biznis, ali je odgovorna i za veliko značenje pojma “wellness”, donedavno bi vam obećavala razne nove recepture kojima možete izliječiti svoje tegobe. Uključile bi tamjan, smreku, papar… i obećavala da će vam otvoriti epifizu, ili pak omogućiti vam da prije prohodate s ozlijeđenom nogom, dok je istovremeno bio u zatvoru zato što daje medicinske savjete bez diplome.

The 2015 MusiCares Person Of The Year Gala Honoring Bob Dylan - Arrivals
Alanis Morissette

Njihova konkurencija, s kojima se povlači po sudovima, proizašla je upravo kao “odbjegla sestrica” – bivši zaposlenici odlučili su pokrenuti doTerru kako bi je približili i omogućili dostupnom “svakoj ženi”. “U tvrtki Young Living prodali smo mnogim majstorima Reikija“, rekla je Emily Wright, jedna od suosnivačica doTerre i bivša osobna asistentica Mary Young. “Kad smo pokrenuli doTerru, doista smo se željeli usredotočiti na majke, naučiti ih da budu ovlaštene brinuti se o svojim obiteljima. Uzeli smo esencijalna ulja iz ove čudne iscjeliteljske niše i promijenili tok.” To je dovelo do onoga što danas zovemo pyramid scheme – za što je podnesena i tužba prošle godine od 33 stranice saveznom sudu u Kaliforniji, u kojoj stoji da tvrtka zapravo uspijeva na štetu svojih članova – žene, osim što kupuju te proizvode, kupuju licenciju za prodavanje proizvoda, okupljajući susjede i moleći ih da upravo od njih kupe taj mističan eliksir. Tko najviše zaradi? Sigurno ne te iste osobe, koje najčešće svoju zaradu broje u minusima na računu. One koje odu na visoku razinu zarađuju više od 15 000 dolara mjesečno i postaju simbol osobe koja “i ti možeš postati” ako se, naravno, dovoljno potrudiš. Stvarnost je ta da većina ljudi koji ulaze u posao s Young Essentialsima gube novac i ne prodaju ništa. No ono najporaznije je to da na vidjelo izlaze brojne tužbe koje okrivljavaju obje tvrtke da njihovi “zaposlenici” prodaju proizvode s obećanjima da tretiraju Alzheimer, ADHD, depresiju, rak i brojne druge ozbiljne bolesti, sugeriraju da ih se uzima kao tablete iako je dokazano da eterična ulja uništavaju unutarnje organe, a obje tvrtke “peru ruke” od toga tvrdeći da takve upute nikad nisu davali. Istina jest ta da kao tvrtka nikad nisu objavljivali takva obećanja, međutim, nedavno je dokazano da su članovi Young Livinga davali medicinske savjete bez znanstvene osnove te tvrdili da su samo slijedili savjete tvrtke i njihove upute. I za to ih svako malo kontaktira FDA (Američka uprava za hranu i lijekove), a posljednje upozorenje dobili su zbog lažnih obećanja vezanih uz zaštitu od virusa COVID-19. 

Keesha
Keesha

Oni, unatoč brojnim svjedočanstvima o užasnim nuspojavama (neki ljudi, osim alergijskih reakcija o kojima je izvještavao i “(Un)Well”, završili su u induciranoj komi) tvrde da su njihove namjere čiste, a obožavatelji da su napadi usmjereni od strane farmaceutske tvrtke koje su, valjda, na njih ljubomorne. No, kad kažu da farmaceutske tvrtke nemaju proizvod protiv raka zato da bi zarađivale na ostalim lijekovima – osvijestite si da javna medicina već ima brojne načine za suzbijanje širenja ove terminalne bolesti (pa i HIV je sada jednostavno držati pod kontrolom), i kad bi pronašli brzo rješenje, bilo u kapima ili tabletici – osvojili su multimilijunski jackpot. Uz to osvijestite da upravo oni koji vam to govore nude lijek za rak, što znači da su upravo oni ti na koje vas upozoravaju. I koji tvrde da zdravlje nema cijenu dok vam guraju proizvod s nalijepljenim iznosom na paketiću.

DOKAZI VS. ISKUSTVA

Novoj Netflixovoj dokuseriji najviše zamjeraju to što ne nude mišljenje i nikako ne uspijevaju osuditi osobe koje stoje iza ovih tvrtki, ili potpuno stajati iza toga kako ne postoji dovoljno dokaza da išta od spomenutih eteričnih ulja djeluje. Slično je i s drugim temama, koje su uključivale tantrički seks i halucinogene biljke sa svrhom liječenja. Kad na ekranu vidimo osobu koja tvrdi da su joj ulja uistinu pomogla u liječenju, ili zbog koje njihovo dijete s autizmom lakše zaspi, ili kad uživo pratimo kako osoba doživljava orgazam bez ikakvih podražaja, teško je reći im da lažu jer, na kraju krajeva – odlično za vas da je djelovalo, zar ne? Jednako tako, kad vidite koliko ima očajnih ljudi, i kad i sami znate da vam katkad čaj od dvostruke kamilice djeluje na san, navru vam “ha možda nije tako jednostavno” misli. I bili biste u pravu. Jer, čaj od dvostruke kamilice neće vam uništiti unutarnje organe, niti vam obećavati izlječenje od raka ili drugih bolesti, utemeljeno ni na kakvim dokazima, za koje čak i Gwyneth Paltrow tvrdi, ali ne objavljuje, da ih ima “masu”. Naša je dužnost razlikovati iskustvo jedne osobe koja to radi samoj sebi (znamo da placebo postoji i u tradicionalnoj medicini, pa tako postoji i u ovoj) od toga da se svjesno prodaju proizvodi za koje ne postoji dokaz kako liječe od takvih bolesti. Za koje te iste tvrtke imaju dovoljno novaca. Međutim, sve što imamo na stolu brojna su svjedočanstva o neetičkim i nelegitimnim radnjama i tvrdnjama, s nedokazanim beneficijima. Ono što nam preostaje jest i dalje se pridržavati za tu kamilicu kad šmrcamo, ali ne vjerovati svakom marketinškom obećanju ili opskurnim web-stranicama upravo zato što je riječ o vašem zdravlju i vaših bližnjih. Isto, usput rečeno, vrijedi i za cjepivo.

Ovaj članak objavljen je u tiskanom izdanju časopisa Grazia 255.