Vječno skrolanje shopping stranicama, istraživanje size charta, čekanje paketa, pa možda onda i vraćanje odjeće – je li online shopping uistinu budućnost? Odgovaraju nam iz concept storea Nicolas, Krug i high street brenda H&M.

Prvo smo imali problem s time da jako malo popularnih brendova dostavlja u Hrvatsku, a sada živimo u vremenu u kojem nam je skoro sve dostupno. Većina modnih brendova nas, osobito u pandemiji, mami svojim welcome newsletterima, posebnim popustima, special edition kolekcijama, a sve više i više njih otvara nova tržišta za dostavu. Tako da sada, dok radimo od kuće, pola dana možemo provesti doslovce skrolajući omiljenim web shopovima.

U nedavno napravljenom istraživanju pokazalo se da tokom pandemije 60,7 posto ispitanika uglavnom bira kupnju putem interneta, ali 39,3 posto njih ostalo je i dalje pri ‘tradicionalnom’ odlasku u trgovinu. Jednom tjedno u trgovinu se odluči otići čak 55 posto ispitanika, dok njih 13,6 posto to radi i nekoliko puta tjedno.

No, možemo li usporediti online shopping, istraživanje size charta, zadovoljstvo ili nezadovoljstvo isporučenom odjećom, s iskustvom shoppinga u dućanu? Jako dobro znamo da nije isto nešto odjenuti na sebe i uistinu procijeniti je li to nešto za nas kao i isprobavati odjeću koja još miriše na proizvodnju kod kuće. Je li online shopping nešto na što ćemo se morati u potpunosti priviknuti i u budućnosti ili ćemo se pri završetku pandemiju rado vratiti u dućane? Pitali smo isto Zorana Škrobonju, buyera za Nicolas Concept store, Selmu Štrkljević Mravak iz concept storea Krug i Lanu Radnić iz showrooma i press službe H&M-a.

Zoran Škrobonja, buyer za Nicolas concept store:

”Čvrsto vjerujem da online shopping nikad neće zamijeniti ‘pravu’ kupovinu u dućanu. Posebno u dijelu industrije kojim se ja bavim, dakle trgovina luksuznim proizvodima. U našem poslu naglasak je na odnosu s mušterijama i shopping je cjelokupni doživljaj, a ne samo potreba.

Naravno da je za neke proizvode i usluge online jako praktičan. Ali osjećaj kad probate dvadeset haljina i odlučite koja vam je najljepša, kad uživo vidite materijale i detalje, kad vidite kako vam neki model stoji i kako se u njemu osjećate, jednostavno nije isti kao kad se na temelju fotografija morate odlučiti za neku haljinu koja vam dođe na kućnu adresu.”

Lana Radnić, press i showroom H&M-a:

”Pandemija je promijenila navike kupaca, počeli su se sve više okretati online kupovini. Ta tzv. pandemijska navika zasigurno će ostaviti traga i u budućnosti shoppinga. Mislim da će brendovi dodatno pojačati svoje online prisustvo i pružiti kupcima još više inovacija u online kupovini kao i različite dodatne pogodnosti (koje imamo već i danas, ali mislim da će one postati određeni ‘must’). Riječ je o ‘next day’ dostavi, posebnim kolekcijama koje su dostupne samo online, posebnim popustima i rasprodajama.

Online shopping je svakako budućnost, ali to nikad neće i ne može zamijeniti osjećaj shoppinga u trgovini. Nije tu samo do toga da mi volimo vidjeti i isprobati odjeću već je tu neki socijalni element. To je nekako jedan cijeli doživljaj – odlazak u grad na ručak s prijateljicama, nakon toga razgledate nove kolekcije ili nove popuste, družite se i to je sve nekako dio rituala kojeg svi volimo. Mene osobno kod online shoppinga najviše muči impulzivna kupovina – nekako bezbolno ‘ispeglamo’ tu karticu, ne razmišljamo treba li nam to uopće i stoji li onako kako želimo da stoji. No, uzbuđenje prilikom čekanja da vam dostave paket smanjuje taj osjećaj, rekla bih, grižnje savjesti. Mislim da je balans online i fizičkog shoppinga idealan.”

Selma Štrkljević Mravak, osnivačica concept storea Krug:

”Ovo je svakako tema koja nam je svima u modnoj industriji ovu proteklu godinu dana bila često na pameti. Kad je počela pandemija prošle godine moram priznati da smo se više usmjerile na naš web shop kojeg smo pokrenule 2016. godine tako da smo imale tu sreću da smo već imale uhodan kanal prodaje i to nam je puno značilo u ovom teškom periodu u kojem se nažalost još uvijek nalazimo. Mislim da online shopping ipak neće u potpunosti zamijeniti odlazak u fizičke dućane jer ništa ne može zamijeniti to cjelokupno iskustvo kada uživo opipaš tkaninu, teksture, razgledaš sve boje i uzorke i na kraju krajeva isprobaš sve što te zanima u nekom ugodnom ambijentu i atmosferi.

Mi u Krugu cijenimo direktan kontakt s našim klijentima i klijenticama i smatramo da na taj način najbolje možemo prezentirati naše proizvode, premda i web prodaja ima svoje prednosti i izazove kojima se veselimo. Jako je lijepo vidjeti da se naš dizajn prodaje i šalje po cijelom svijetu, a to nam je naravno omogućio online shop. Kod online shoppinga me osobno smeta što se često nepromišljeno kupuje i onda se dosta tih artikala vraća i ne pazi se na ambalažu koja često nije ekološka, itd. Mi smo mala proizvodnja i zagovaramo politiku da proizvodimo po potrebi i narudžbi. Veselimo se otvorenju Kruga sredinom svibnja!”

Cover foto @pernilleteisbaek