U svega tri tjedna od objave, nova Netflixova atrakcija “Squid Game” osvojila je čitav svijet i postala nezaobilazna tema kako online, tako i u offline svijetu. Jasno je kako nam je Netflix dostavio još jedan fenomenalan naslov, no malo tko je očekivao da će ova južnokorejska serija u tako kratkom periodu postati globalni kulturološki fenomen.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Netflix US (@netflix)

Moralno upitna igra sa smrtonosnim ishodom

S pažnjom da ne otkrijemo detalje, “Squid Game” je dramska serija s triler/horor elementima, čija okosnica radnje se odvija oko tzv. battle-royale teme – moralno upitne i u suštini nasilne (dječje) igre sa smrtonosnim ishodom; pobjednik dobiva 40 milijuna dolara, dok tkogod izgubi – umire.

Glavni lik Seong Gi-hun (kojeg glumi Lee Jung-jae) ima kockarskih problema kao i razmirice s bivšom suprugom, koja njihovu kćer želi poslati u SAD. Kako bi se na što brži način riješio kamatarskih dugova te zadržao kćer u Južnoj Koreji, pristaje sudjelovati u igri u kojoj pobjedom može osvojiti navedeni višemilijunski iznos. Završava na otoku s 455 ostalih sudionika, uniformiranih u upečatljive zelene trenirke te ubrzo započinje jednu od sumnjivih igara na školskim igralištima, dok ih nadgleda osoblje u crvenim odijelima, kao i misteriozni Frontman.

Squid Game, Netflix

Kroz devet epizoda, serija nam donosi gotovo pa ekstremnu priču o ljudskom naumu ostvarivanja ciljeva i manjka propitkivanja morala u toj namjeri, a “Squid Game” jasno oslikava distopijsku viziju iznimno polariziranog društva. Dodajmo tome izvrsnu i slikovitu južnokorejsku produkciju, dobivamo naslov o kojem u vrlo kratkom roku počinje brujati čitav svijet i uvrštava seriju među nezaobilazne fenomene pop kulture.

Serija postaje popularnija od Bridgertona i Lupina

Pitanje je trenutka kada će “Squid Game” postati najuspješniji naslov Netflixove, a vjerojatno i svjetske streaming povijesti. Serija je do sada dosegnula prvu poziciju najgledanijih naslova u više od 90 zemalja, uključujući i SAD, što predstavlja značajan uspjeh, budući da američka publika nema naviku filmove i serije gledati s prijevodom.

Brojke su i dalje u porastu, što otkriva i izjava Kima Min-younga, Netflixovog generalnog direktora za azijsko-pacifičku regiju, u kojoj je istaknuo kako do sada nije vidio toliko brzi i agresivan rast popularnosti za bilo koji naslov. “Očekujemo da će “Squid Game” vrlo brzo postaviti nove rekorde u gledanosti, te preteknuti britansku dramu “Bridgerton” te francusku seriju “Lupin”, naslove koji drže Netflixove rekorde u satima gledanosti i broju gledatelja.”

U prilog tome govore i podaci kako je trailer ove serije prešao 20 milijuna pregleda na YouTube platformi, što je i četiri puta više od brojki koje imaju traileri spomenutih naslova “Bridgerton” i “Lupin”.

Scenarij je nastao prije deset godina, no bilo je prerano za ovakvu tematiku

U jednom od nedavnih intervjua za svjetske medije, redatelj serije Hwang Dong-hyuk otkrio je kako je scenarij dovršio prije više od deset godina; s pisanjem je započeo 2008. godine i prvi nacrt je imao 2009., no tada nije uspio privući investitore važne za financiranje produkcije. Odbijenice su bile vrlo jasne – radnja je previše krvava, nepoznata i apstraktna. Međutim, kako ističe “svijet se promijenio u posljednjih 12 godina i postao je mjesto gdje su takve osebujne, nasilne priče o preživljavanju zapravo dobrodošle”.

Upravo je to prepoznao i Netflix, koji je prihvatio Hwangov scenarij i upustio se u investiciju produkcije, koja je započela 2019. godine i koja za ovog iskusnog filmskog redatelja predstavlja ne samo njegovu prvu produkciju serije, već i prvu suradnju s međunarodnom kompanijom.

Squid Game, Netflix

Radnja serije izravno se referira i na nekoliko traumatizirajućih kolektivnih iskustava koji su oblikovali i utjecali na psihu današnjeg južnokorejskog društva. To uključuje azijsku financijsku krizu iz 1997. godine, kao i visoku brojku otpuštanja radnika iz kompanije Ssangyong Motor, 2009. godine, pri čemu su oba događaja utjecala na porast samoubojstva u Južnoj Koreji.

Utjecaj južnokorejske kulture na čitav svijet

Nastavno na tezu kako je prije desetak godina jednostavno bilo prerano svijetu predstaviti ovakav naslov, jasno je kako sve ima svoje vrijeme i mjesto. Kroz posljednje desetljeće, južnokorejska pop kultura postepeno utječe na čitav svijet, a sadašnji uspjeh serije “Squid Game” dolazi nam kao još jedan pokazatelj tog globalnog fenomena i razdoblja promjena u kojem živimo.

Povijest Južne Koreje rascjepkana je ratovima, siromaštvom i autoritativnim vladama, u čemu su brojni južnokorejski umjetnici pronašli inspiraciju kako bi propitkivali teme i istražili pitanja moći, nasilja, kao i društvenog stanja. Upravo je time stvorena i kulturna scena koja je u posljednjih nekoliko desetljeća stvarala i sve širu svjetsku publiku.

Isprva su se K-drame istaknule među širokom azijskom TV publikom, da bi zatim južnokorejska kinematografija dosegnula kako europske, tako i svjetske festivale, a veliko priznanje stiglo je u obliku nagrade Oscar za film “Parazit”, koji je po mnogima proglašen ponajboljim filmom 21. stoljeća i postao je vodeći film na korejskom jeziku. Također, značajnu ulogu imala je i glazba te prepoznatljivi K-pop žanr, u kojem se danas posebno ističe mega-uspješna skupina BTS.

Squid Game, Netflix

Stoga ne čudi da je ove trendove pomno pratio i Netflix, koji je od 2016. godine investirao u 80-ak naslova južnokorejske produkcije, a prema planu otkrivenom u veljači ove godine, kroz 2021. namjeravaju investirati 500 milijuna dolara u filmove i serije iz Južne Koreje. “U posljednje dvije godine uvidjeli smo kako je svijet oduševljen korejskim sadržajem; filmovima i serijama koje nastaju u Južnoj Koreji, a koje zatim na Netflixu gleda čitav svijet” svojevremeno je izjavio Ted Sarandos, suizvršni direktor i glavni direktor sadržaja na Netflixu.

U čemu je tajna uspjeha?

No mnogi se i dalje pitaju u čemu je tajna uspjeha serije “Squid Game”, jer ovo nije prvi naslov koji se bavi battle-royal tematikom? Odgovor na to pitanje možda se krije u činjenici koju u svojoj izjavi za AFP ističe Brian Hu, profesor filma na američkom sveučilištu San Diego: “Publika zapadnog svijeta povezivala je strane medije isključivo s prikazivanjem siromaštva i to je postao način na koji gleda na ostatak svijeta. Međutim, jedinstvena stvar u vezi “Squid Game”, ali i “Parazita” je u tome što ne prikazuje samo siromaštvo i klasnu nejednakost, već prikazuje i bogatstvo korejske tehničke i filmske suvremenosti.”

Stoga, osim što nam donosi snažnu temu i paletu višedimenzionalnih likova, “Squid Game” ostaje u svijesti i navodi nas na propitkivanje vlastitih vrijednosti, istovremeno nam prikazujući jednu novu kulturu. No profesor Hu ističe i kako ova serija nije napravljena isključivo za zapadni svijet, a u prilog tome govori podatak kako je popularna u gotovo stotinu zemalja, što jasno daje do znanja kako se s ovom temom društvenih nejednakosti poistovjećuje čitav svijet.

A upravo je taj globalno povezani svijet utjecao na širenje njene popularnosti, komunicirajući putem društvenih mreža, stvorivši njenu viralnost i instanto je uvrstivši u pop-kulturu današnjice, stvarajući trendove, sadržaje, videe, meme-ove, TikTok izazove, pa čak i kostime za skorašnju Noć vještica.

Postoji mogućnost i druge sezone

Dakako, još uvijek ne postoji službena potvrda o drugoj sezoni “Squid Game” serije. Međutim, redatelj Hwang Dong-hyuk je u intervjuu za Variety dao naslutiti kako bi se ona s vremenom mogla dogoditi: “Trenutno nemam planove odmah započeti s radom na drugoj sezoni. Umarajuće mi je uopće misliti o tome. No kada bih išao raditi na novoj sezoni, ovaj put to ne bih radio sam; uzeo bih u obzir angažirati scenariste i razne iskusne redatelje”.

Također, u nedavnom intervjuu za The Times otkrio je još neke detalje, koji nam daju do znanja da već postoji i ideja o radnji druge sezone: “Još dok sam pisao scenarij prve sezone, promišljao sam o nastavku i tu se nametnula ideja o priči koja bi pratila misterioznog Frontmana”, kojeg u seriji upoznajemo kao bivšeg policajca i glavnog uma čitave igre. “Mislim da problem s policijom nije problem samo u Koreji. Globalne vijesti nam svakog dana donose priče o tome kako policijske snage mogu zakasniti u postupanju rješavanja problema – što nas dovodi da imamo više žrtava ili se situacija pogoršava jer ne djeluju dovoljno brzo. Ovo je bilo pitanje koje sam htio pokrenuti, a možda bih se u drugoj sezoni mogao detaljnije baviti tom temom”, zaključio je.

Propitkujući aktualnu problematiku kolektivne anksioznosti i klasnih razlika, s čime se očito trenutno može poistovjetiti čitav svijet, “Squid Game” je u vrlo kratkom roku postala društvena tema i kulturni fenomen, a instanom širenju među publikom uvelike doprinosi još jedan društveni fenomen – internet! A Netflix? Netflix je ponovno očarao globalnu publiku i ne samo postavio nove rekorde, već i ono puno snažnije – oblikovao trendove.

Fotografije: Netflix / imdb.com