Slavoluk pobjede u Parizu zamotan je u tkaninu, baš kako su planirali umjetnici Christo i Jeanne-Claude prije svoje smrti
Christo Vladimirov Javacheff, najpoznatiji kao Christo, bugarski je umjetnik, najpoznatiji po omatanju u tkaninu The Pont Neuf u Parizu i Reichstagu u Berlinu, sa svojom pokojnom suprugom Jeanne-Claude. Riječ je o velikim arhitektonskim zahvatima u urbanom i ruralnom okruženju, a osim njih, njihove intervencije uključivale su Wrapped Coast u Australiji, Valley Curtain u Koloradu, Okružene otoke u Miamiju, u Japanu i Kaliforniji.
Iako je preminuo prošle godine u u 84-oj godini života u New Yorku, prije nego što je ostvario svoj plan da slavni Slavoluk pobjede u Parizu zamota plavom tkaninom koja se može reciklirati, želja mu se obistinila, barem nakratko. Prema Christovoj želji, Slavoluk pobjede bit će glavna uloga u umjetničkoj instalaciji zvanoj “L’Arc de Triomphe, Wrapped” u Parizu.
View this post on Instagram
Umjetnicima Christou i Jeanne-Claude obično su trebala desetljeća da realiziraju jedan od svojih epskih i prekrasnih projekata. 1971. godine par je, naime, pokrenuo svoje prve planove da povije tkaninom njemački povijesni Reichstag u više od milijun četvornih metara svjetlucave srebrne tkanine. Zamotani Reichstag obistinio se tek preko dvadeset godina kasnije. Gates u Central Parku prvi je put začet 1979., a njegovih 25 kilometara panela koje su se izvijale 16 stopa iznad šetnica Central Parka konačno su se dogodile tek 2005. godine.
View this post on Instagram
“Svaki kvadratni metar svijeta je u vlasništvu nekoga”, objasnio je jednom prilikom ikonski umjetnik Christo, koji se nakon smrti svoje supruge i kolegice 2009. godine snažnije aktivirao realizirati njihove zajedničke projekte. Kad se ništa od toga nije ostvarilo do 2014. godine i približavao se njegov 80. rođendan, uspio je u dvije godine ostvariti projekte za Argentinu i Japan, a uspjeli su okupati tkaninom i pješačke staze na talijanskoj Lake Country.
“Wrapped Reichstag” i njegovih pet milijuna posjetitelja, te “The Gates” sa svojih četiri milijuna posjetitelja, već su prije nekoliko desetljeća pokazali kako je vizija ovo dvoje umjetnika poprilično vizualno privlačna, ali i da je mogla ublažiti zategnutu atmosferu i zaliječiti rane u trenutku krize – jednostavnim ušuškavanjem prostora koji pripada građanima i koji su simbol određene ostavštine.
Njihov posljednji projekt, L’Arc de Triomphe, nazvan jednostavno “Wrapped”, iako se ostvario posthumno, dirljiva je posveta i prije svega, djeluje nevjerojatno umirujuće – a i stiže kao utješni pokrivač u ovim nesigurnim vremenima kojima se ne nazire kraj.
Foto: Siegfried Modola/Getty Images Entertainment via Getty Images