H&M i Zara su među velikim markama koje su potpisale novi pravno obvezujući sporazum koji štiti sigurnost radnika i radnica u Bangladešu
H&M i Zara su među glavnim akterima koji se zalažu za zaštitu radnika u odjeći u Bangladešu, u sklopu novog pravno obvezujućeg sporazuma: Međunarodnog sporazuma o zdravlju i sigurnosti u industriji tekstila i odjeće.
Bilo je strahova hoće li se Bangladeški sporazum, koji je prvotno potpisan nakon razornog kolapsa tvornice Rana Plaza u kojem je 2013. poginulo 1.134 ljudi u Dhaki (o čemu smo razgovarali i s poznatom inicijativom Fashion Revolution), uopće obnoviti. Naime, bio je istekao u svibnju, a kasnije je produžen za tri mjeseca, no nakon značajnog pritiska sindikata radnika i aktivista, objavljeno je da će novi, pojačani sporazum, stupiti na snagu 1. rujna.
“Sporazum je već pokazao dokazano poboljšanje u Bangladešu u području sigurnosti na radnom mjestu, dok će novi sporazum zaštititi taj napredak”, tvrdi Kalpona Akter, izvršna direktorica Bangladeškog centra za radničku solidarnost. “Sporazum nije više samo za strukturne, vatrogasne i električne probleme; nova inicijativa razmatrat će zdravlje i sigurnost kao cjelokupni paket. Tako će funkcionirati i u drugim zemljama proizvodnje, kako bi se napravila slična poboljšanja koja su učinjena u Bangladešu.
“Ovaj sporazum spašava živote.”
Činjenica da novi sporazum ostaje pravno obvezujući ključna je, kažu aktivisti. “Ovo je obvezujući ugovor između robnih marki i sindikata koji se može potvrditi na sudu u slučaju da robne marke ne ispune svoje obveze”, objašnjava Christie Miedema, koordinatorica kampanje i outreacha u kampanji Clean Clothes Campaign. “To čini veliku razliku.”
Nema sumnje da je novi sporazum značajna prekretnica, posebno u svjetlu teških 18 mjeseci za odjevne radnike – od kojih su oko 80 posto žene – na globalnoj razini. Milijuni su ostali u očajnim situacijama nakon što su izgubili posao ili su se suočili s ozbiljnim smanjenjem plaća tijekom pandemije, zbog velikih robnih marki koje su otkazale ili odbile platiti narudžbe u vrijednosti od više desetaka milijardi dolara.
Od ove kampanje sada traže da se novi sporazum proširi izvan zdravlja i sigurnosti kako bi se zaštitili i životi radnika. “Zaista se nadam da možemo iskoristiti obvezujuću prirodu Sporazuma za proširenje na druga područja”, kaže Ayesha Barenblat, osnivačica i izvršna direktorica neprofitne tvrtke Remake. “Vrijeme je da se propisi pozabave drugim pitanjima poput rodno uvjetovanog nasilja, krađe plaća, otpremnina… Ne radi se tu samo o fizičkoj sigurnosti radnika.
“To je prekrasan prvi korak, ali sada idemo dalje od ovog modela, jer znamo da ovaj model radi.”
Novi sporazum također dopušta primjenu sporazuma na druge zemlje izvan Bangladeša, pri čemu se robne marke obvezuju da će proširiti sporazum na barem još jednu zemlju u prve dvije godine.
Iako su H&M, Zara i Uniqlo među onima za koje je potvrđeno da su potpisali novi sporazum, potpuni popis potpisnika bit će objavljen tek 1. rujna. Više od 200 robnih marki potpisano je s prethodnim sporazumom, uključujući Adidas, PVH i Tommy Hilfiger, te Hugo Boss.
Foto: Alison Joyce/Stringer/Getty Images News via Getty Images