U rubrici Scroll-break svaki tjedan izdvajamo pet stvari koje možete konzumirati umjesto beskonačnog bauljanja društvenim mrežama
Biramo eseje, kratke priče, video-eseje, podcaste, članke i slične formate u bespućima interneta koji će vam, za razliku od doomscrollanja, otvoriti neke nove teme, vrijedne promišljanja i dijeljenja s drugima.
Pogledajte sadržaje koje smo vam preporučili prošli tjedan, a u nastavku otkrijte pet stvari koje možete čitati, gledati ili slušati odmah.
What Went Wrong

Podcast su pokrenuli Chris Winterbauer, Lizzie Bassett i David Boman, prijatelji i suradnici koji dijele karijeru u filmskoj industriji i ljubav prema filmskoj umjetnosti. Točnija je riječ znatiželja jer su zbog nje pokrenuli podcast kao svojevrstan deep-dive u nepoznate, često urnebesne i kompleksne priče o tome što se sve trebalo dogoditi da bi neki od naših najdražih filmova, ili pak oni najomraženiji, stigli na velika kinoplatna. Ne fokusiraju se samo na klasike i uspješnice; štoviše, kako duhovito objašnjavaju: “Svaki je film čudo… čak i oni užasni.” Epizode izlaze na tjednoj bazi, a možete ih slušati ovdje.
Under the Influence

Kanadski producent i radijski voditelj prvi je put “Under the Influence” predstavio još 2012. godine kao dokumentarnu radijsku emisiju koja se emitirala na CBC radiju. Evoluirala je u uspješan podcast serijal u kojem O’Reilly komentira i proučava način oglašavanja i marketing u našem svakodnevnom životu, a još važnije – njihov utjecaj na naš život iz sociološke perspektive. Dotiče se, primjerice, kako TV reklame više nisu prioritet jer se oglašavanje seli unutar samih serija, kad gledamo prizore Starbucks to-go kava ili Dunkin’ Donutsa, ili pak govori o brojnim anegdotama koje ilustriraju kompleksnost billboard oglašavanja. O’Reilly uvijek temu povezuje sa stvarnim primjerima, što čini ovaj podcast pitkim. Slušajte ga ovdje.
The New Aesthetics of Fascism
View this post on Instagram
Video-esej Bena Hoermana proteže se na brojne teme – od umjetnosti, AI-ja, arhitekture do ekonomije i kapitalizma. No jedna ideja dominira: Hoerman želi prikazati novu estetiku fašizma, odnosno kako smo došli do gotovo prijateljski nastrojenog fašizma. Na primjeru ilustracija koje generira AI – svi prikazi stvarnosti, kao što su fotografije iz Drugog svjetskog rata, postaju sve više stilizirani poput crtića. “Ništa više nije opsceno”, govori Hoerman – i to njegov video savršeno prikazuje. Pogledajte ovdje.
Learning to Not Know

Liječnici su, za mnoge od nas koji se ne bavimo medicinom ili nemamo medicinsko osoblje u svojoj obitelji i blizini, izvor, barem privremene, ultimativne sigurnosti i istine. U njih se uzdamo kada donosimo odluke o našem zdravlju, o tome što bismo trebali konzumirati, kako “ispravno” živjeti i slično. Međutim, autorica Zoe Cunniffe, paradoksalno, skreće pozornost na kontinuiran osjećaj nesigurnosti s kojim brojni liječnici neprestano žive, a tradicionalan medicinski obrazovni sustav često potiče na skrivanje i minimiziranje tih nesigurnosti. Nejasni slučajevi, nepoznati simptomi i situacije bez presedana, kao što je bila pandemija koronavirusa, situacije su u kojima čak ni liječnici ne mogu odmah biti sigurni u rješenje, a sâm pritisak da tako djeluju može samo narušiti kvalitetu njihovog odgovora i uputa. Zanimljiv esej upoznaje nas sa često skrivenom stranom medicinske struke. Pročitajte ga ovdje.
The Art of Discomfort
View this post on Instagram
Leigh Bardugo jedna je od trenutačno najpoznatijih autorica znanstvene fantastike u SAD-u. Napisala je trilogiju “Shadow and Bone”, planetarno popularne knjige koje su se našle na brojnim bestseler listama. U svom TED talku govori o tome kako nelagoda, umjesto blokade, može biti katalizator kreativnosti, učenja i osobnog rasta. Objašnjava da većina nas odrasta u kulturi u kojoj umjetnost ne samo da izgleda kao da ne zahtijeva trud nego nas se i uči da dolazi prirodno, iskonski, u jednom kontinuiranom valu inspiracije. Raskrinkava taj mit i govori o nelagodi kao ključnom trenutku u stvaranju bilo koje umjetnosti. Upozorava nas da upravo ta emocija nestaje iza marketinške prezentacije nekog finalnog djela, koja zapravo u potpunosti izvrće istinu o procesu stvaranja. Govor poslušajte ovdje.
Foto: IMDb, Instagram, What Went Wrong, Pexels

