Nakon sadržajnog utorka, srijeda na 19. ZagrebDoxu donosi nova filmska i diskurzivna uzbuđenja, najprije ona “reprizna”, ali zato besplatna – u dvorani 2 u 15 sati prikazuju se Lina Jasmine Beširević i Između revolucija Vlada Petrija, u dvorani 4 u isto vrijeme Šumica Davida Gaše i Soba za ljubav Suzane Dinevski, a u dvorani 1 u 15:30 Bella Ciao Giulije Giapponesi, film koji je u ponedjeljak ispunio projekcijsku salu znatiželjnom publikom.
ZagrebDox – koje filmove danas gledamo?
U dvorani 3 u 15:30 može se vidjeti Kli(n)ka Susanne Regine Meures, raščaravajući švicarski film o njemačkoj tinejdžerskoj influencerici i tamnoj strani njezina uspjeha.
U dvorani 5 u 15 sati prva je projekcija djela Vitić pleše Borisa Bakala, filma o borbi za obnovu jedne zgrade (Vitićeva nebodera) koja time postaje metafora društva. Središnja projekcija, uz razgovor s autorom, na rasporedu je u subotu.
U dvorani 2 u 17 sati uz razgovor s redateljem gledamo Sjevernu zaobilaznicu Lukea McManusa, originalni crno-bijeli dokumentarni mjuzikl o povijesti Dublina i njegovih stanovnika oslonjen na lokalnu narodnu glazbu. U dvorani 4 u 17 sati novo ZagrebDoXXL događanje predstavlja epizodu Turizam dokumentarne serije Dobra ekonomija Đure Gavrana, jednog od najnagrađivanijih autora u festivalskoj povijesti. Epizoda se bavi mogućnošću održivog turizma u Hrvatskoj, zemlji koja o utjecaju ove grane ekonomije na okoliš nikada nije ozbiljno razmišljala. Nakon projekcije održat će se panel “Poduzetništvom do održivog života” na kojem sudjeluju Đuro Gavran, Teo Petričević, Dražen Šimleša i Davorka Vidović. U dvorani 5 u Međunarodnoj konkurenciji od 17 sati nudi se prilika za ponovno gledanje Tkiva planine (r. Valentina Shasivari) i Skrivenih pisama (r. Violet Du Feng).
U istoj konkurenciji u dvorani 1 od 17:30 sati igraju Međuzbroj (r. Mohammadreza Farzad), iranski obiteljski film-esej nadahnut pričom Gregoryja Burnhama i romanom Édouarda Levéa, a sastavljen od 8-milimetarskih kućnih snimaka, i Alis (r. Clare Weiskopf, Nicolás van Hemelryck), na Berlinaleu nagrađeno djelo o kolumbijskim tinejdžericama koje se uz pomoć terapijske metode vođene imaginacije suočavaju s nasiljem te dobivaju priliku sanjati o boljoj budućnosti.
U dvorani 3 u Regionalnoj konkurenciji u 17:30, uz razgovor s autorima nakon projekcije, igraju Rebra Farah Hasanbegović – intimni i sugestivni animirani dokumentarac o osjećaju krivnje – i Istražitelj Viktora Portela – češko-hrvatski film o Vladimíru Dzuru, istražitelju ICTY-ja koji se bavio slučajevima Ovčare i etničkog čišćenja u Bosni, a koji se sada vraća na mjesta zločina i susreće s preživjelim svjedocima.
U 19 sati u dvorani 2 u istu projekciju sljubljena su tri iznimno zanimljiva filma Regionalne konkurencije: Knin – Zadar (r. Melita Vrsaljko), Horror vacui (r. Boris Poljak) i Prizori s mojim ocem (r. Biserka Šuran). Debitantica Vrsaljko prikazuje svakodnevicu svoga oca, skretničara na željezničkoj postaji Benkovac u kojoj je vrijeme odavno stalo, Poljak svoj sjajni neformalni opservacijski “teleobjektivni” ciklus nastavlja filmom o globalnoj militarizaciji, a Šuran se u najboljem nizozemskom dokumentarcu 2022. godine (IDFA) i pobjedniku festivala u Trstu također bavi odnosom s ocem kroz njegova sjećanja na napuštenu domovinu Jugoslaviju, ali to čini u pojavno fascinantnom djelu koje kombinira stilizirane scenografije, impresivne pejsažne prizore i arhivski film. Autori svih filmova pribivat će projekciji te nakon nje razgovarati s publikom.
U dvorani 4 u 19 sati Dolazak proljeća u Buču potresan je i intenzivan, ali umjetnički oblikovan film koji je na europskoj festivalskoj sceni snažno odjeknuo zahvaljujući neposrednosti i humanom očištu, postignutima brzom reakcijom i senzibilitetom autora Mile Tešajeve i Marcusa Lenza. Mila Tešajeva o iskustvima stanovnika Buče za vrijeme i nakon ruskih napada razgovarat će s publikom nakon projekcije.
U dvorani 5 u isto se vrijeme prikazuju Crne mambe (r. Lena Karbe) iz novog programa Green Dox, rad o tri mlade tamnopute južnoafričke rendžerice koje se osim s krivolovcima moraju nositi i s kolonijalnim nasljeđem svoje zemlje te teškim životnim uvjetima.
U 19:30 u dvorani 1 u programu Majstori Doxa nezaobilazan je novi rad velikana njemačkog novog filma Volkera Schlöndorffa Šumotvorac o Tonyju Rinaudu, australskom agronomu čija je inovativna metoda reforestacije i restauracije prirode dubinski transformirala i revitalizirala poljodjelstvo Nigera i drugih afričkih zemalja. Možda i više no o Rinaudu, to je film o zajednicama kojima je pomogao u borbi protiv dezertifikacije. Nadahnjujući prizori Afrike plod su i Schlöndorffove suradnje s lokalnim filmskim autorima.
U dvorani 3 u isto će vrijeme u tijeku biti još jedno ZagrebDoXXL događanje – projekcija Istočne fronte (r. Vitalij Manski, Jevgen Titarenko), visceralan filmski zapis iskustava Titarenka i njegovih prijatelja na prvoj crti ukrajinske bojišnice. Film se natječe u Međunarodnoj konkurenciji, a opsežniji razgovor s Vitalijem Manskim vodit će nakon projekcije Dina Pokrajac.
U 21 sat u dvorani 2 može se, također uz razgovor s redateljicom, vidjeti drugi dio diptiha Dosje Labudović Mile Turajlić podnaslovljen Ciné-Guerrillas. U dvorani 5 istovremeno se po drugi i posljednji put prikazuje novi film slavnog Rithyja Panha Sve će biti u redu, dok se u dvorani 4 u programu Majstori Doxa može vidjeti Glazba za crne golubove danske legende Jørgena Letha i Andreasa Koefoeda – intimistički film o slavnim džezistima iz raznih krajeva svijeta u potrazi za smislom muziciranja, glazbenim univerzalizmom i drugarstvom.
U 22 sata ponovno se prikazuju Susjed Abdi i Vrata sna (dvorana 1) iz Međunarodne konkurencije te Ljubav nije u narančama (dvorana 3) iz programa Stanje stvari.
ZagrebDox održava se uz potporu Grada Zagreba i Hrvatskog audiovizualnog centra.
Sve novosti i informacije o ZagrebDoxu dostupne su na službenoj mrežnoj stranici http://zagrebdox.net/ te na društvenim mrežama Festivala.
Fotografije: Samir Cerić Kovačević, Julien Duval