Ako ste se ovih dana zatekli u Zagrebu, Splitu ili Rijeci i tražite utočište od promjenjivog vremena, pogledajte ove izložbe koje imaju našu preporuku

 

90e: Ožiljci, MMSU Rijeka

“Ova izložba nastaje iz potrebe za podsjećanjem i boljim razumijevanjem umjetnosti ranog razdoblja tranzicije europskih država postsocijalističkog naslijeđa. U Hrvatskoj su devedesete ostale slabo dokumentirane i još slabije istražene, a izbjegavajući vlastiti odraz u ogledalu, rijetko im se vraćamo, izbjegavajući se suočiti s vlastitim ožiljcima”, stoji u najavi Slavena Tolja.

Radovi na izložbi 90e: Ožiljci govore o ikonama tranzicije, sili novih moći, korupciji i kriminalu, ratovima i strahovima, položaju i ulozi žena u društvu, novim brzorastućim nacionalizmima, prisilnim migracijama i novostvorenoj mobilnosti, privatizaciji javnog prostora i društvenog kapitala, novonastalim kulturnim sustavima i promjenama položaja umjetnika, siromaštvu, nestanku socijalne sigurnosti, i još koječemu što je obilježilo devedesete i ostavilo ožiljke na društvenom i osobnom tkivu pojedinca. Bilo da govore kritički, cinički ili humorno, bilo da koriste konvencionalne ili nove medije, i bilo da nastupaju izravno ili neizravno, diskretno ili glasno, predstavljeni radovi pričaju o vremenu i kako smo ga kao društvo doživjeli i preživjeli, te o neizbrisivim tragovima koje je to vrijeme ostavilo.

Umjetnici u svojim radovima, iako u udaljenim sredinama od Balkana do Baltika ili od Srednje Europe od centralne Azije, prepoznali su simptome koji su iz naših raznolikih društava novih država petrificirani u ožiljke što ih kao sudionici, protagonisti ili nasljednici tog desetljeća prenosimo u novo doba, a sada i u novo normalno. Društvo se novonastalom situacijom možda ponovno osjeća ugroženim, ali ne i umjetnost, jer umjetnost uvijek teži da bude tu gdje je život. Više detalja o izložbi proučite ovdje.

“Rhymes of the White Crow – The Epilogue”, Galerija Salon Galić, Split

Kroz multimedijski pristup, Andrea Resner bavi se pripovijetkama o snovima, traumama i ženama, s naglaskom na poetiku i estetiku kao izražajno sredstvo. Radi na području eksperimentalnog filma i animacije, fotografije, crteža, prostornih instalacija, ulične umjetnosti i poezije. Imala je desetke samostalnih i skupnih izložbi, dva filma i druge projekte, poput poetskih multimedijskih radionica o dekonstrukciji identiteta.

“Rhymes of the White Crow” njezin je diplomski film i ujedno prvi službeni film. Do sada je prikazan na nekoliko filmskih festivala u Hrvatskoj i svijetu, a na Splitskom filmskom festivalu 2020. dobio je nagradu “Ivan Martinac” za kreativnu i inovativnu uporabu filmskog jezika. Proširujući medij filma i iz njega izlazeći ovom multimedijskom izložbom, Andrea priču razlaže na elemente koji uključuju crteže i prostorne instalacije. Kustosica izložbe je Jasmina Šarić, a ulaz je besplatan. Više detalja oko posjete pronađite ovdje.

Postsezona, Galerija PM, Zagreb

Serija slika mlade i obećavajuće umjetnice Josipe Krolo Postsezona bavi se gentrifikacijom Splita, posljedicom postkonfliktnih privatizacijskih zločina nakon raspada Jugoslavije te potpunim oslanjanjem na tercijalni sektor ekonomije-turizam.

Kako sama piše u predgovoru, bavi se promjenama unutar 40 godina: “Split, 1979. Izgrađeni su Koteks, Bazeni Poljud, stadion na Poljudu, probijen željeznički tunel od Kopilice do centra, dovršava se Split 3. Gradi se grad, planski, za građane. Split, 2019. Od apartmana nema stana. Osigurano je 70 tisuća novih ležajeva u privatnom smještaju, slavi se rast broja noćenja,  dok ja u roditeljskom domu pišem ovaj koncept, opraštajući se od Splita. Do kada će građani vrijediti samo kao statisti u „Mediteranu kakav je nekad bio“? Hoće li turizam krenuti u održivom smjeru? Što će ostati zapisano u betonu? Na popisu stanovništva? I hoće li moje ime biti na njemu? Split, 2020. Covid-19. Što sad?” Detalje o posjetu pročitajte ovdje.

 

Foto: PR