Jučer je na izložbenome prostoru Školske knjige u paviljonu 5 Zagrebačkog velesajma u sklopu ovogodišnjeg Interlibera, predstavljena monografija TOŠO DABAC: Umjetnik svojeg vremena – kritičko čitanje, autorice dr. sc. Ive Prosoli.

Ova je knjiga prvo cjelovito djelo o opusu jedne od ključnih figura hrvatske moderne umjetnosti. Riječ je o iznimno vrijednom istraživačko – znanstvenom radu autorice dr. sc. Ive Prosoli objavljenom u Biblioteci Tezoro u sunakladništvu Školske knjige i Muzeja za umjetnost i obrt. Autorica je posebno istaknula kako je monografija posvećena nedavno preminulom fotografu Petru Dabcu, Tošinu nećaku, koji je zaslužan što uopće postoji tako sačuvan arhiv koji je posebnost u cijelom svijetu.

Monografija prvi put donosi cjelovit uvid u sve vrste umjetničkih djelatnosti kojima se taj znameniti fotograf, fotoreporter i filmaš rodom iz Nove Rače pokraj Bjelovara bavio. Osim povijesti fotografije i povijesti umjetnosti monografija obuhvaća i ranu povijest i teoriju filma, povijest hrvatskog filma, zatim povijest fotoreportaže kao i povijest novinstva u Hrvatskoj, mehanizme političke propagande, fotoamaterizam te obrtničku fotografiju i brojne nove spoznaje na svim navedenim poljima. Opremljena je s 250 fotografija tog znamenitog umjetnika. Za razliku od ranijih autora koji su pisali o Toši Dabcu, autorica je ishodište za iščitavanje Dabčevog specifičnog fotografskog pristupa prepoznala upravo u njegovom dugogodišnjem kinematografskom angažmanu, kao i u njegovom fotoreporterskom radu, koji je također bio prije ove knjige gotovo u potpunosti nepoznat.

Tošo Dabac Monografija

Poseban doprinos ove knjige je i analiza pozicije profesionalnog fotografa u vremenu Nezavisne države Hrvatske na Dabčevom primjeru. Autorica je dokazala je da u razdoblju, o kojem se u ovkiru Dabčevog rada, ali i povijesti hrvatske fotografije općenito najmanje zna i piše, postoji neprekinuta fotografska djelatnost i to prvenstveno u službi države i državne propagande, u čemu je i Dabac odigrao aktivnu ulogu. Monografijom je obuhvaćeno i razdoblje Jugoslavije u kojoj je Dabac vrlo brzo postao jedan od najangažiranijih i najsvestranijih fotografa. Autorica posebno ističe njegovo sudjelovanje u opremanju jugoslavenskih štandova i paviljona na međunarodnim gospodarskim sajmovima i izložbama, koji su bili prvi aparati državne promocije, čime potvrđuje njegov neprekinuti ugled, ali povjerenje koje je uživao od državnih institucija.

Arhiv Tošo Dabac

Arhiv Tošo Dabac

Dizajn i grafičko oblikovanje monografije potpisuju Sanja Bachrach Krištofić i Tessa Bachrach Krištofić.

Foto: Arhiv Tošo Dabac / Facebook MSU