U utorak 10. siječnja 2023. u 19 sati u Laubi – kući za ljude i umjetnost na svečanom otvorenju bijenalne Izložbe hrvatskog dizajna 21/22 bit će dodijeljena i Nagrada HDD-a za životno djelo koja je ove godine pripala dizajneru vizualnih komunikacija Borisu Ljubičiću.

Pregled hrvatskog dizajna 21/22

O dizajnerskom djelovanju ovog iznimnog autora, njegovoj važnosti i mnogima od njegovih najzanimljivijih ostvarenja iz proteklih više od 50 godina čitajte u novom tekstu autora Marka Goluba koji će biti objavljen u publikaciji Pregled hrvatskog dizajna 21/22, a cjeloviti tekst pod naslovom “Odgovornost za prostor i vrijeme – O Borisu Ljubičiću povodom nagrade HDD-a za životno djelo” pročitajte ovdje.

Marko Golub je u tekstu istaknuo: “Pogledamo li Ljubičićeva mnogobrojna ostvarenja, ne svjedočimo samo izuzetnoj snazi vizualnog komuniciranja, nego i radovima koji nas uče kako gledati i čitati našu suvremenu vizualnu stvarnost. Gotovo odreda zamišljeni iznimno ambiciozno, Ljubičićevi identiteti, plakati, knjige, kampanje, čak i pakiranja koja je oblikovao, snažno govore o našem vremenu, govore o našoj percepciji, govore o tome što znači biti uronjen u svijet slika i informacija, kao što svi jesmo, bez obzira jesmo li toga svjesni ili ne. Također, koliko god su usredotočeni na specifičan trenutak, prostor, kontekst i značenje, gotovo uvijek su univerzalno čitljivi.”

Boris Ljubičić, znakovi i logoi od 1970-ih do 2000-ih

I na kraju odlično poentira: “Mi koji radimo u kulturi često volimo reći kako kultura, umjetnost i dizajn mijenjaju svijet, ali duboko u sebi nismo u to baš sasvim sigurni. Svijetu su, načelno, potrebna sistemska, integralna rješenja, takva u koja su upregnuta sva znanja iz najšireg spektra disciplina. Neće nas jedan plakat, jedna kampanja, sigurno ne ni taj vizualni identitet spasiti od klimatskih katastrofa, gramzivih ruku korporacija i političkog i klasnog nasilja. Pa ipak, ako malo bolje razmislite, sve što smo dotakli u ovom tekstu (a toga je još mnogo više, ovaj tekst nekad mora i završiti), sve su to bili mali koraci u civiliziranju našeg okruženja koje na mnogim drugim mjestima netremice tone u barbarstvo. Dobra vizualna komunikacija i kritičko razmišljanje na kojem Ljubičić religiozno ustraje, nije samo niz poruka i informacija, ono nas uči čitati i razumijevati našu stvarnost. Nikad nam to nije trebalo više nego sad.”

Boris Ljubičić

Boris Ljubičić diplomirao je 1968. slikarstvo na Likovnoj akademiji u Zagrebu, te se potom profesionalno usavršavao u Finskoj, Irskoj, Velikoj Britaniji, Francuskoj, Italiji, Nizozemskoj, Izraelu i Japanu. Prvi značajan projekt koji je napravio bio je vizualni identitet VIII. Mediteranskih igara u Splitu 1979. godine. Znak kojega je dizajnirao Ljubičić – tri bijela kruga uronjena u more, na plavoj podlozi – usvojen je kao trajni simbol za sve mediteranske sportske igre. Godine 1987. osniva vlastiti studio, Studio International, u Zagrebu.

Boris Ljubičić & Tim za vizualne komunikacije CIO, Plakat za VII Mediteranske igre u Splitu, 1979.

Nakon 1990. godine značajnije se posvećuje projektu vizualnog identiteta Hrvatske kao nove države nastale raspadom SFRJ. Tada Ljubičić predlaže novi izgled hrvatskog novca i zastave, ali se njegovi prijedlozi ne realiziraju. Unatoč tome, Ljubičić je uporan u promidžbi svoje ideje koja hrvatski identitet stilizira do krajnosti i koristi samo dva izmjenična kvadrata kao vizualni kôd. Ideja postupno biva prihvaćena, najvećim dijelom upornim djelovanjem Ljubičića koji taj izmjenični kôd integrira u većinu svojih projekata, ali jednim dijelom i od dizajnerske struke koja prihvaća kôd i također ga počinje koristiti kao osnovu za većinu identiteta u novonastaloj Hrvatskoj državi, te jednim dijelom od same javnosti. Danas su izmjenični kvadrati ili popularno zvane “hrvatske kockice” općeprihvaćene kao najprepoznatljiviji hrvatski identitet.

Boris Ljubičić je dugi niz godina prisutan u javnom životu i bavi se prosvjetiteljskom ulogom u pitanjima dizajna. Sudjelovao je u formiranju Studija dizajna pri Arhitektonskom fakultetu u Zagrebu, te niz godina radio kao profesor na tom fakultetu. Osim toga, bio je i pokretač ideje o Hrvatskom dizajn centru kao bitne udruge koja povezuje hrvatske dizajnere, hrvatsko gospodarstvo i Vladu. Ljubičić je također bio i predsjednik Hrvatskog dizajnerskog društva od 2003. do 2005. godine.

Krvatska, plakat, 1991.

Često organizira predavanja kojima je tema hrvatski identitet, te kroz svoje djelovanje objašnjava značaj nacionalnog identiteta. Za razliku od ostalih grafičkih dizajnera, Boris Ljubičić je nerijetko spreman svoje mišljenje i radove prikazati i pomoću performansa – hodanje gradom s napola obrijanom bradom, tiskanje majica s porukama ili pojavljivanje u medijima s projektima kao komentarima društvene situacije.

Radovi Borisa Ljubičića jedinstveni su po značaju, jer za razliku od većine dizajnera, Ljubičić pristupa problemima umjetnički, razlažući pojedine zadatke na često neočekivane sastavne dijelove, koristeći svoju kreativnost i prepoznatljivu osebujnost.

Read Between the Lines, plakat, STUDIO INTERNATIONAL, 1994.

Fotografije: dizajn.hr