Na prvoj godini studiranja silno sam htjela imati frizuru kao Linda Evangelista u spotu “Freedom” Georgea Michaela. Kratka kosa, izblajhana do skoro pa bijele nijanse plave meni je bila nešto najbolje što sam vidjela na bilo kojoj ženi, iako su trendovi tada bili posve drugačiji.
Kratku kosu sam već godinama imala i nosila razne varijante pixie frizure i taman je malo izrasla tako da puštanje šiški nije bilo nespretno. Čim su narasle otišla sam ju izbijeliti. Ne znam je li do neznanja frizerke ili se prije preko dvadeset godina nisu koristili preparati koji se koriste danas, no ja sam nakon četiri izbjeljivanja (u dva dana!) i dalje imala “pile žutu” kosu i na kraju sam odustala od kopiranja najbolje frizure ikada. Kosu sam ošišala vojnički kratko. Morala sam, bila je uništena.
Linda Evangelista
Nekome poput mene, Linda Evangelista je predstavljala vrh piramide stila, odvažnosti i interpretiranja mode na jedan posve drugačiji način. Ona mi je bila popkulturni fenomen. Nikada ju nisam gledala kao supermodela, bila mi je, a i dalje jest, mnogo više od toga.
Rođena Kanađanka, a ne Amerikanka ili Europljanka, na što smo nekako navikli u svijetu mode, bila je muza mnogim fotografima i dizajnerima. Za razne modne kampanje su je fotografirali najveći: Peter Lindbergh, Richard Avedon, Irving Penn, Francesco Scavullo, Herb Ritts, Bruce Weber, Gian Paolo Barbieri, Patrick Demarchelier, Paolo Roversi, Norman Parkinson, Arthur Elgort, Gilles Bensimon, Ellen von Unwerth, Sante D’Orazio, Nick Knight, a sa Stevenom Meiselom je njegovala i prijateljstvo; on ju je i javno zvao svojom muzom. No, nije to isticao “samo tako”. Linda posjeduje dragocjenu sposobnost transformacije kao niti jedan model do tada. Upravo zbog njezinih čestih promjena imidža, što radi posla, što iz privatnih pobuda, zaradila je nadimak “kameleonka”.
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
Uz Naomi Campbell i Christy Turlington činila je prvu grupu supermodela, znane kao “The Trinity”, a kojoj su se ubrzo pridružile Cindy Crawford i Tatjana Patitz. Osim fotografa, inspirirala je i modne dizajnere; 1985. godine je počela raditi za Karla Lagerfelda i za nju je sam Lagerfeld istaknuo da nema profesionalnijeg modela od nje. Ona je prva koja je napravila prijelaz iz modela za editorijale u modela za modnu pistu. Nakon toga je postala muza Giannija Versacea. I dalje je inspirirala sve kreativce u modnoj industriji tako da je u jesen 1988. godine Lindbergh imao viziju nje s kratkom kosom i nagovorio ju je na šišanje. Poznati francuski stilist i frizer Julien d’Ys ju je ošišao i sljedeći dan je Lindbergh snimio sada već kultnu fotografiju Linde s kratkom kosom u bijeloj košulji, fotografiji koja je poznata pod nazivom “the white shirt picture”. Taj potez je imao i posljedice; modna industrija nije blagonaklono gledala na njezin novi izgled i otkazali su joj čak šesnaest revija. No, do proljeća 1989. njezina frizura je postala “look” sezone jednostavnog, no upečatljivog naziva – “The Linda”. Da, ta “The Linda” iz video spota “Freedom” Georgea Michaela. Čak je inspirirala i periku koju su prozvali “The Evangelista”! Kada već spominjem nazive i citate, sjetimo se da je upravo ona za listopadsko izdanje Voguea iz 1990. godine izjavila svima sada već dobro poznatu – “We have this expression, Christy and I. We don’t wake up for less than $10,000 a day.” Ovo je nesumnjivo najpoznatija rečenica u povijesti manekenstva i mode. Kao da je sve što je govorila, činila i sve kako je izgledala bilo ikonično i bilježeno u hodu.
To joj je omogućilo i jako visoke honorare. Bila je prvi model koji je ispregovarao najveće iznose, znala je kako to učiniti, posebno jer je njezin lik uz svaki brend bez iznimke povećavao prodaju proizvoda. Kenneth Zimmerman, direktor brenda Kenar je jednom izjavio “Linda was our Michael Jordan. We chose her because we wanted a star, and of the four or five star models, she is number one.” Nakon toga je uslijedila kultna naslovnica za 100. obljetnicu Voguea sa svim supermodelima, broj koji je do danas ostao najprodavaniji broj u povijesti Voguea. Svojim pojavljivanjem u videospotovima Georgea Michaela “Too Funky” i “Freedom” samo je potvrdila svoj status ikone popularne kulture.
Za razliku od svojih kolega i kolegica, ona nije radila ništa drugo van modne industrije. Otišla je u mirovinu 1998. godine da bi se tri godine kasnije ipak odlučila vratiti na posao, no sporadično, pažljivo birajući poslove.
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
Njezin utjecaj na popularnu kulturu je velik i značajan. Njezina znakovita rečenica o 10000 dolara je parafrazirana u filmu “Mr. Mrs. Smith” samo što ju tu izgovara Brad Pitt i on se ne ustaje za manje od pola milijuna dolara. Mnoge fotografije s njezinim likom dosezale su astronomske iznose u renomiranim aukcijskim kućama i galerijama, dok je fotografija naziva “Linda Kissing Linda”, originalno iz Kenar kampanje, izdvojena u Guggenheimu kao primjer umjetničkog prikaza androginosti. Mnogi su modni dizajneri isticali upravo nju kao ikonu osamdesetih i devedesetih godina, odmah nakon Veruschke šezdesetih i sedamdesetih godina dvadesetog stoljeća. Uvijek je bila involvirana u stvaranje lika koji predstavlja u kampanjama. Njezino prosuđivanje kako se određeni prikaz treba prezentirati bilo je besprijekorno. Stilist Paul Cavaco je u više navrata isticao da je upravo ona zaslužna za prikaz koji gledamo, bilo na billboardu, u časopisu ili bilo kojem drugom mediju. Ona je posao modela pretvarala u umjetnost.
Pogledajte ovu objavu na Instagramu.
Zato je bilo i pomalo čudno kako je jednostavno “nestala” 2016. godine. Povremene fotografije koje je objavljivala na svom Instagramu nisu je prikazivale u punom svjetlu, doslovno, i metaforički. Dijelila je zabilježene trenutke s obitelji i prijateljima, i iako joj je profil javan, mi, promatrači, pratitelji i obožavatelji smo ju jako rijetko viđali na fotografijama. U rujnu 2021. je javno objasnila zašto nije prisutna u modnom svijetu i javnosti. Podvrgla se tretmanu pod nazivom kriolipoliza, a koji ju je ostavio unakaženom. Tužila je brend CoolSculpting te se nagodila van suda za nanesenu štetu.
U samom intervjuu za Vogue je izjavila da su razna pomagala korištena za potrebe snimanja; elastične trake koje zatežu kožu lica, vilice i vrata. Da, gledajući fotografije, izuzev rupca koji joj ide oko lica stvarajući dojam okvira (što joj stvarno jako dobro stoji!), na licu ne primjećujemo ništa drugačije. Ne, ona ne izgleda deformirano, štoviše, izgleda bolje od većine modela mlađih od nje! No, u untervjuu je kazala je da inače, u svakodnevnom životu ne može hodati uokolo s trakama zategnutim licem i da se pokušava prihvatiti i voljeti ovakva kakva jest. Iako mnogi kritičari i dušebrižnici smatraju da je ovo bila odlična prilika da se pokaže u pravom svjetlu, ona sama ističe da je moda stvaranje fantazije i oživljavanje snova. I kazala je jednu osobnu rečenicu, bila je iskrena: “Also, all my insecurities are taken care of in these pictures, so I got to do what I love to do.” Mislim da će ju svaka žena, svaki čovjek razumjeti, barem ovaj prvi dio rečenice.
I tako se Linda Evangelista još jednom “vratila”! 18. kolovoza, na naslovnici britanskog Voguea, i s odličnim tekstom i razgovorom “Back In Bloom: The Rebirth Of The Indomitable Linda Evangelista” koji je s njom radila Sarah Harris, zamjenica glavne urednice i modna urednica britanskog Voguea. Broj donosi još nekoliko tekstova posvećenih ikoni, a prigodno je i za You Tube kanal snimljen i prilog “Linda Evangelista Breaks Down 20 Memorable Looks From 1981 To Now” gdje se ona sama osvrće na svoje slavne, poznate i manje poznate modne momente. U razgovoru je iskrena i ne bježi od možda neugodnih tema i pitanja, a fotografije koje ga prate dokazuju da se i dalje radi o ikoni, divi, kameleonu… The Lindi.
Fotografije: still iz videospota za pjesmu “Freedom” Georgea Michaela, @lindaevangelista