Da živimo u svijetu u kojem muškarci vode glavnu riječ znamo, no jeste li ikada razmišljali koliko tek u svijetu klasične glazbe dominiraju skladatelji?

O tome je puno razmišljala francuska violončelistica Héloïse Luzzati te je potaknuta tom činjenicom odlučila pokrenuti izdavačku kuću La Boîte à Pépites (u prijevodu Kutija s draguljima). Doprinos koji su žene dale klasičnoj glazbi gotovo je u potpunosti zanemaren, a ovaj bi projekt to trebao promijeniti pa će tako neopjevane heroine klasične glazbe konačno doći u fokus. Nova izdavačka kuća najavila je da će se u potpunosti posvetiti skladateljicama.

Projekt  Héloïse Luzzati nadovezuje se na festival Elles – Žene skladateljice i YouTube kanal koji je pokrenula kako bi promovirala zaboravljene skladateljice. Mnoga od imena koje promovira njezina izdavačka kuća nikad nisu niti snimljena, a Luzzati je provela sate i sate proučavajući izvorne rukopise te prva izdanja kako bi spasila njihov rad od zaborava. Najveću inspiraciju dobila je kada je shvatila kako je cijeli život provela izvodeći djela koja su u potpunosti stvorili muškarci.

Kako sam mogla provesti toliko godina, a da nikad nisam odsvirala djelo koje je skladala žena? Premalo se klasičnih djela autorica objavljuje i stoga još manje snima“ rekla je Luzzati ovim povodom skrenuvši pozornost na doista vidljivu činjenicu.

Istraživanje dobrotvorne organizacije Donne, Women in Music pokazalo je da su tek 5 % od 15. 000 djela koja su orkestri izvodili u sezoni 2020.-2021. skladale žene. Luzzati vjeruje da je ova rodna nejednakost ukorijenjena u učionici i udžbenicima. “Ovaj problem je prisutan od vremena kada učimo o glazbi kao djeca. Tijekom studija ne radimo ni na jednom, ili gotovo nijednom, djelu skladateljica. Izostaju s nastave glazbene teorije te s nastave povijesti glazbe“, rekla je. Njezin je projekt upravo pronašao put na britanskom i američkom tržištu gdje se polako širi sa svojim izdanjima.

Foto: Instagram