Ovakvo se krzno dobiva uzgojem matičnih stanica životinja kao što su kune ili leopardi pod odgovarajućim uvjetima tako da se dobije pravo tkivo. Proces je sličan uzgoju mesa u laboratoriju, a sve više luksuznih brendova umjesto pravog i umjetnog krzna želi isprobati upravo ovakve alternative

Za meso uzgojeno u laboratoriju sigurno ste čuli. To je proizvod razvijen od životinjskih stanica, ali sasvim uzgojen u laboratoriju bez uzgoja i ubijanja životinja. Krzno uzgojeno u laboratoriju nastaje sličnim procesom. Matične stanice životinja kao što su činčile, kune ili leopardi pod odgovarajućim uvjetima se uzgajaju kako bi od njih nastalo pravo tkivo. I štavljenje i bojenje krzna uzgojenog u laboratoriju odvija se na staničnoj razini čime se iz procesa proizvodnje eliminiraju štetne kemikalije koje se u tradicionalnim sustavima koriste za spomenute radnje. Nizozemski biotehnološki start-up Furoid bavi se upravo uzgojem takvog krzna koje je ekološki puno prihvatljivije od umjetnog, ali ostaje problem da je takvo krzno i dalje životinjskog podrijetla i ne može biti kategorizirano kao vegansko. 

Za početak uzgojene folikule ne ugrađuju se u kožu nego u kolagen no potom se trebaju hraniti tzv. FBS-om odnosno kontroverznim fetalnim goveđim serumom koji je, i sam naziv mu kaže, životinjskog podrijetla. Maria Zakurnaeva, CEO Furoida, rekla je za Innovation Origins, da postoji način kako bi se i to moglo prebroditi, ali je još poprilično izazovno pronaći dovoljno kvalitetnu alternativu. A problem je i financiranje. Kompletno razvijanje tehnologije za laboratorijski uzgojeno krzno nije isplativo za samo jednu kompaniju, tvrdi Zakurnaeva, i Furoid cilja na donacije od filantropskih organizacija i investicijskih grupa koje ulažu u dugoročno isplative održive projekte. 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Furoid ™️ (@furoidtm)

Ipak, čini se da je ulaganje za neke itekako isplativo. Najveći svjetski konglomerat luksuznih brendova LVMH odlučio je investirati u razvoj krzna uzgojenog u laboratoriju. Razvijat će ga u suradnji s Imperial College London i Central Saint Martins University of the Arts. LVMH je, naime, još jedna od rijetkih grupacija koja se nije odrekla pravog krzna, a razlog tomu je, rekao je zamjenik ravnatelja za razvoj okoliša grupe, Alexandre Capelli, za Vogue Business taj da ne žele koristiti ni plastiku od koje je izrađeno široko dostupno umjetno krzno. Smatraju da će krznom uzgojenim u laboratoriju postići razinu kvalitete kakvu ima i pravo krzno. “Ne zanima nas hype oko novog vlakna samo zato što je novo. Zanima nas novo, radikalno, održivo vlakno. daleko smo od toga da budemo održivi na način na koji je priroda samoodrživa. Što više gledamo kako ona funkcionira, bit će to bolje za nas”, rekla je u istom članku za Vogue Business Carole Collet, profesorica dizajna na Central Saint Martinsu i direktorica Maison/0, kreativne platforme za regenerativni luksuz koju je fakultet osnovao zajedno s LVMH-om 2017. godine.

Inovacija na kojoj rade i Maison/0 i Furoid mogla bi donijeti veliku promjenu u svijet luksuznih dobara. Oni koji još uvijek koriste pravo krzno tako bi dobili alternativu koja ne ugrožava životinje, a oni koji koriste umjetno dobili bi alternativu koja nije plastična i koja je, unatoč tome što je zapravo umjetna, biorazgradiva. Da bi problem s krznom bio riješen, brendovi bi trebali sasvim prijeći na laboratorijsko krzno i potpuno eliminirati dvije ranije spomenute alternative. Međutim, uz problem pronalaska alternative za životinjske komponente koje proces proizvodnje ovog krzna još uvijek ima, ostaje i problem da je laboratorijsko krzno sasvim novo i za sada se uzgaja u vrlo malim količinama pa nije poznato kakav je zapravo njegov utjecaj na okoliš. 

 

View this post on Instagram

 

A post shared by Maison/0 (@maisonzero)

Dobar su znak alternative materijalima životinjskog podrijetla koje brendovi već vrlo uspješno primjenjuju. Stella McCartney cijelu je svoju kolekciju za proljeće 2022. posvetila gljivama te je prikazala i prvu torbu od Mylo kože koju radi Bolt Threads, a koja se dobiva od micelija gljiva. Tommy Hilfiger surađuje s danskim Bestsellerom i tvrtkom Ecovative na razvoju daljnjih tehnologija s micelijima. A Hermes je prošle godine predstavio putnu torbu Victoria u varijanti od MycoWorks veganske kože od micelija. Put kroz promjene je dug, ali je nužan i uzbudljivo je vidjeti da luksuzne tvrtke ulažu u alternative koje će dugoročno biti isplative za njih, kupce i planet. No, u stvarnu promjenu, čini se, moći ćemo povjerovati tek kad im se na tom putu pridruže i high street brendovi koji nam za početak kao održivu alternativu trebaju prestati nuditi reciklirani poliester odnosno trebaju se odmaknuti od greenwashing praksi i zaista se posvetiti alternativama koje nisu štetne za okoliš i ljude koji s njima rade.