Otvorenjem grupne izložbe “Kako nas čuje more” u utorak 16. svibnja u splitskoj Galeriji MKC u Domu mladih započinje istoimeni umjetnički program u produkciji KONTEJNER-a koji obuhvaća i rezidencije, performanse uživo, radionicu i predavanja. Zajednički tematski okvir programa koji traje do subote 20. svibnja je more i njegove ljudske i neljudske morske zajednice i povezane ekološke krize.

Kako nas čuje more

Većina umjetničkih projekata koji će se predstaviti u Domu mladih i Mediteranskom institutu za istraživanje života (MedILS) snažno se fokusira na zagađenje bukom ili zvuk općenito, a cijelo događanje je dio međunarodnog projekta A Sea Change.

Osim što su glavni medij za komunikaciju u morskoj biosferi, zvučni valovi kroz morsku vodu putuju mnogo brže i glasnije nego kroz zrak. Učinci antropogene buke na morski život i podvodni svijet stoga imaju još opasnije i dugotrajnije posljedice. U umjetničkim radovima i istraživanjima programa Kako nas čuje more zvuk je više od medija za komunikaciju i izražavanje. Afirmirajući nove načine suživota koji mogu preoblikovati hijerarhije unutar raznolikosti morskih stanovnika, radovi donose snažan naglasak na zvuk u ponovnom promišljanju materijalnosti mora, kao i njegove semantike.

Snažan imperativ razumijevanja i razotkrivanja takvog mora posebno je prisutan u imerzivnoj zvučnoj instalaciji Stijna Demeulenaerea, kao i u istraživanju Marka Markovića i Josipe Vujević u sklopu rezidencijalnog programa u splitskom MedILS-u. Marković i Vujević ne teže samo razumjeti komunikacijske frekvencije među jadranskim morskim životinjama, već žele stvoriti sustav koji bi ih mogao upozoriti na opasnost u njihovoj okolini. U svom apstraktnom radu o zagađenju okoliša razvijenom u suradnji s video umjetnicima u-maticom i telematiqueom, iranska glazbenica i umjetnica pantea predstavlja impresivan, intenzivan audiovizualni performans tijekom kojeg troje autora zamišljaju fiktivne oblike života koji bi mogli nastati u životnim uvjetima ekstremnog zagađenja.

Instalacije Marca Barottija i Francisce Rocha Gonçalves fokusirane su na ljudsko onečišćenje morskog okoliša dok se instalacija Robertine Šebjanič bavi uvjetima u okolišu morskih ježinaca, a njezin performans uživo s Tanjom Minarik posljednjeg dana događanja potiče na promišljanje novih ekoloških stvarnosti u doba antropocena. Umjetnica Fara Peluso sudjeluje na rezidencijalnom programu u okviru kojeg se bavi istraživanjem gotovo nevidljivih mikroalgi dijatomeja izuzetno bitnih za održavanje bioraznolikosti i života mnogih vrsta – uključujući i nas kao ljudskih bića.

Detaljan raspored svih događanja od utorka do subote ovog važnog i zanimljivog projekta možete saznati na linku.

Fotografije: Kontejner