Zanimljive vijesti – od 25. listopada u Kini je na snagu stupio novi zakon koji mijenja način na koji influenceri mogu kreirati sadržaj. Naime, prema novim pravilima, svi koji objavljuju videozapise ili tekstove o stručnim temama poput medicine, prava, financija ili obrazovanja moraju dokazati da imaju formalne kvalifikacije za to područje

To u praksi znači da će influenceri koji se bave temama iz navedenih sektora morati pokazati diplomu, profesionalnu licenciju ili drugu potvrdu stručnosti, a društvene mreže poput Douyina (kineske verzije TikToka), Weiba i Bilibili platforme u obvezi su provjeravati autentičnost tih podataka. Isto tako, oni koji prekrše pravila riskiraju suspenziju računa, gašenje profila i novčane kazne do 100.000 juana, što je oko 14.000 američkih dolara.

Prema objašnjenju Cyberspace Administration of China (CAC), cilj novih mjera jest suzbijanje dezinformacija i osiguravanje da se javnost informira putem provjerenih stručnih izvora. Influenceri koji objavljuju sadržaj o osjetljivim temama morat će jasno navoditi izvore informacija, a u slučajevima kad koriste materijale generirane umjetnom inteligencijom, to će također morati biti transparentno označeno. No zakon ide i korak dalje: zabranjeno je oglašavanje medicinskih proizvoda, dodataka prehrani i slično, da bi se spriječilo prikrivene reklame maskirane u edukativni sadržaj.

 

View this post on Instagram

 

A post shared by BRUNA RIZK (@brunabear)

Međutim, unatoč tome što novi zakon predstavlja način kako povećati odgovornost i profesionalan standard u online prostoru, brojni kritičari upozoravaju na to da bi upravo takav sustav mogao postati alat za kontrolu sadržaja i ograničavanje slobode izražavanja. Preusko definiranje stručnosti može isključiti neovisne autore i istraživače koji donose alternativne perspektive i propituju službene narative. Istovremeno, zagovornici regulacije ističu njezinu drugu stranu, odnosno mogućnost da doprinese većoj točnosti i odgovornosti, osobito u područjima poput zdravstva, financija ili obrazovanja, gdje dezinformacije mogu imati ozbiljne posljedice.

Stoga ova nova pravila koja dolaze u trenutku kad su influenceri postali glavni izvor informacija za velik dio kineske populacije odražava širu napetost unutar digitalne kulture jer Kina, poznata po strogom pristupu internetskom nadzoru, ovim potezom dodatno učvršćuje granicu između osobnog i stručnog izražavanja, jasno dajući do znanja da će u digitalnom prostoru sve veći naglasak biti na reguliranju, a ne na spontanosti.

Također, otvoreno ostaje i pitanje hoće li ostatak svijeta slijediti ovaj pristup.

Foto: Instagram/@larissajeannew