
Trailer za film “Jane Austen Wrecked My Life” baca nas u vrtlog modernog kaosa, gdje se jedna milenijka sudara s književnom ikonom. Je li to samo još jedan površni trend ili se iza tog viralnog ludila krije nešto dublje? Jane Austen, na prvi pogled, simbol staromodne romantike i čaja u pet, vraća se na velika vrata, a njezina oštra ironija danas je, zapravo, prilično relevantna
U jednom trenutku svog formalnog obrazovanja u području svjetske književnosti upustila sam se u proučavanje “projekta Austen”, gdje moderni pisci reinterpretiraju njezinih šest romana. Tada svakako nisam očekivala da ću se baviti feminističkim manifestom. Ali, uranjajući u svijet “Ponosa i predrasuda”, shvatila sam da se radi o puno više od pukog romantičnog zapleta. Radi se o moći, o društvenim normama i o ženama koje se usuđuju propitivati status quo. Mary Wollstonecraft napisala je “A Vindication of the Rights of Woman” puno prije Austen, djelo u kojem tvrdi da žene nisu prirodno inferiorne muškarcima već se samo takvima čine jer im nedostaje obrazovanja. Predlaže da se i prema muškarcima i prema ženama postupa kao prema racionalnim bićima i zamišlja društveni poredak utemeljen na razumu. Da, ovako je nešto jedna spisateljica, žena, napisala i objavila 1792. godine. Naravno da feminizam danas ima puno širi spektar, ali neizmjerno je zanimljivo promatrati razvoj ovih misli u vremenu kad su dominirala djela Jane Austen. Djela koja su naizgled sve samo ne feministička.
“Jane Austen Wrecked My Life”
U tom kontekstu, valja spomenuti i film “Jane Austen Wrecked My Life”, premijerno prikazan na 40. Santa Barbara International Film Festivalu, koji na šarmantan način koristi referencu na slavnu autoricu. Ova francuska romantična komedija, lagana i prozračna, obiluje komičnom energijom i različitim vrstama humora, čime održava svježinu tijekom cijelog filma. No s obzirom na to da se film tako hrabro referira na Jane Austen, očekujem da će ponuditi priču ukorijenjenu u emocijama koje su autentične likovima.

Camille Rutherford glumi Agathe Robinson, usamljenu spisateljicu koja radi kao prodavačica knjiga u Francuskoj. Agathe započinje mnoge priče, ali ih nikad ne dovršava, ostavljajući ih napuštene. Slično tome, nema sreće u ljubavnom životu, izbjegavajući aplikacije za spojeve i nadajući se nečemu iskrenijem od onoga što je oduvijek zamišljala. Stvari se mijenjaju kad njezin prijatelj Felix (Pablo Pauly) prijavi jednu od Agathinih priča na rezidencijalni program za pisce posvećen Jane Austen. Iako u početku oklijeva, Agathe odlučuje otputovati u Englesku, gdje se nada iskoristiti ponuđenu priliku. Naravno, stvari se dodatno kompliciraju njezinim susretom s Oliverom (Charlie Anson), muškarcem koji dijeli lozu s Austen i živi u dvorcu. S dva potencijalna udvarača i lokacijom savršenom za viktorijansko doba, postavlja se pitanje: živi li Agathe zapravo zaplet Austenine priče?
“Jane Austen Wrecked My Life” redateljski je debi Laure Piani, koja ovdje pokazuje veliki potencijal. Iako je ovo francuski film, smješten uglavnom u Engleskoj i balansira francuski i engleski jezik, pokazuje koliko precizna komedija mora biti da bi funkcionirala. Film se poigrava s različitim vrstama komedija, od romantične do screwball komedije, s mnogo verbalnih igara i čak dozom sirovosti. Ova priča o spisateljskim i ljubavnim mukama često je i vrlo smiješna. I to je ono što me intrigira. Koliko smo daleko napredovali od vremena Jane Austen do danas? Zašto mi se čini da je ovaj film, iako “lagan” i romantičan, zapravo jako indikativan?

U Austeninom svijetu, pritisak na udaju je neizbježan, “istina općepoznata”. Ali, danas, u 2025., brak je opcija, ne obveza. Žene mogu birati hoće li se udati, za koga će se udati, hoće li imati djecu ili ne. I to je ono što Austen, zapravo ironično, savršeno razumije. Njezine junakinje, Elizabeth Bennet i Emma Woodhouse, nisu samo slatke djevojke koje čekaju princa na bijelom konju. One su oštre, inteligentne i neovisne žene koje se bore za svoje mjesto u svijetu. One propituju društvene norme, ismijavaju licemjerje i ne boje se reći što misle. Nešto što je jednako bitno, tad 1811./1813./1814./1816./1817., kad je Austen objavila svoje romane i sada, 2025.
“Roman o manirama”, kako se često naziva Austenina proza, zapravo je subverzivna kritika društva. Njezina ironija je oružje, a njezini likovi su borci za slobodu. Elizabeth Bennet, s njezinim britkim jezikom i nepokolebljivim stavom, feministička je ikona prije svog vremena.
Ali “projekt Jane Austen” (kako sam interno prozvala bavljenje njezinim likom i djelom) nije samo o feminizmu. Jane Austen piše o ljudskoj prirodi, o složenosti odnosa i o borbi za identitet. Njezini likovi su stvarni, s manama i vrlinama, a njezine priče su i danas relevantne jer se bave univerzalnim temama. Iako se na prvi pogled čini da su njezini romani samo romantične priče, oni su zapravo duboko društveni komentari. Austen je majstorica ironije, a njezina sposobnost da secira društvo oštrim humorom ono je što ju čini tako relevantnom danas.

“Ponos i predrasude” nije samo ljubavna priča, to je priča o klasnim razlikama, o moći i o predrasudama koje nas sputavaju. “Emma” nije samo priča o udaji, to je priča o manipulaciji, o prijateljstvu i o sazrijevanju. Austenini likovi su kompleksni i ambivalentni, a njihovi postupci nisu uvijek moralno ispravni. Ali, to je ono što ih čini stvarnima. Oni nisu savršeni, oni su ljudi, s manama i vrlinama. Upravo ta složenost likova i situacija je ono što Austen čini toliko modernom. Njezini romani nisu crno-bijeli, oni su sivi, ljubičasti, zeleni, narančasti, svih boja, puni nijansi i proturječnosti.
I dok se TikTok generacija zabavlja s njezinim likovima, svi oni koji su dublje uronili u njezina djela znaju da je Austen puno više od pukog romantičnog autora. Ona je društveni komentator, feministička ikona i majstorica ironije. No ne gledam na TikTok postove vezane za #janeausten kao na nešto loše, samo čekam kad će se upute “kako presaviti pismo poput Jane Austen” pod tim hashtagom ubrzo pretvoriti u masu osvrta, kritika i analiza njezinih djela, kao što se upravo događa s Dostojevskim ili Kafkom. Jane Austen se početkom 19. stoljeća bavila temama koje su i danas relevantne i aktualne. Pristupala im je drukčije, dozom ironije, i možda je upravo to njezina najveća snaga. Njezina sposobnost da secira društvo s oštrim humorom, da propituje norme i da stvara likove koji su i danas relevantni.
I dok se Jane Austen vraća na velika vrata, svi mi koji smo čitali njezina djela znamo da je ona uvijek bila tu, skrivena u sjeni, čekajući da je i drugi otkriju. Nadam se da je svijet spreman za njezinu oštru ironiju jer čini mi se da se ona vraća, jača nego ikad.
Foto: Jane Austen Wrecked My Life, Sony Pictures Calssics