Pojedinci smatraju da je u začecima trend gdje influenceri pokreću privatne profile – i naplaćuju gledanje sadržaja na njemu, po uzoru na druge platforme poput Patreona gdje se to već podrazumijeva. Je li besplatnom contentu odzvonilo?

Ma primijetili ste to već i sami – sve više portala ima nekoliko članaka za besplatno konzumiranje, a onda vam iskoči pop-up s raznim modelima plaćanja njihovog sadržaja. Slično je i s blogovima, videoprikazima raznih fitness vježbi, a Patreon, koji koristi svaki kreativac od gastro chefa do podcastera, osmišljen je upravo zato da bi osobe bile redovito plaćene za proizvodnju raznolikog sadržaja svojim pratiteljima – i funkcionira vrlo dobro. Ondje gdje možda najviše prokastiniramo je upravo Instagram, koji vrvi kvalitetnim fotkama, trendi odjećom, na njemu se pokreću brojne inicijative, nude se kulinarski savjeti, zabavni videići… i sve je to, kao što znate – besplatno. No, nekim je poznatim influencerima pomalo dosadilo imati ogroman following i svakodnevno se truditi da bi ih primijetili klijenti čiji će proizvod onda nuditi svojim pratiteljima. Iz tog razloga osmišljavaju razne načine kako to promijeniti, a jedan od njih je – pay-to-follow Instagram račun!

Upravo su tijekom pandemije brojni kreativci (od novinara, umjetnika,glazbenika, podcastera i pisaca) otvorili svoje račune na platformama Substack i Patreon (pa i OnlyFans i Snapchat), kako bi ondje ponudili (kako gdje koji) kolaž svojim vjernim obožavateljima koji su onda taj pristup njihovom životu i radu plaćali. Upravo zato ne čudi da su i influenceri odlučili potražiti model nalik tome, a kako nemaju svoju platformu, pojedini se vraćaju pisanju bloga, kreiranju plaćenog newslettera i sličnih medija kako bi mogli ponuditi iste usluge. No, zašto bi svoju energiju i kreativne sokove trošili na nekoliko mjesta ako mogu samo pokrenuti novi, ”zatvoren” profil na Instagramu, sa specijalnim dodatnim sadržajem zatvorenim za javnost, uz manju zajednicu koja taj sadržaj redovito plaća? Ili one koji daju pokoji novčić smjestili u ”close friends”, kojima bi otkrivali puno više nego ostalim smrtnicima.

Iako cijela priča oko ”pay-to-follow” računa zvuči kao logičan slijed svake osobe koja ima par stotina tisuća i više followera, postoji, naravno, kvaka – takvo poslovanje na Instagramu nije dozvoljeno, sav sadržaj vam mogu naprosto izbrisati zbog kršenja pravila, netko se može lažno predstaviti kao vi, em vam mogu hakirati (što se dogodilo i mnogim našim influencerima) i izbrisati cijeli profil, i tako sav trud i kreativnost, i ono što monetizirate, pada u vodu. Naprosto, sve nije regulirano kao na nekim drugim platformama, i time sve djeluje neozbiljno i eksperimentalno.

No, postavlja se pitanje zašto ljudi, koji ne vide problem u tome da plate nekom online fitness stručnjaku oko 20 dolara na mjesečnoj razini, vide problem u tome da influenceru plate 2? Iz kojeg se razloga njihova razina kreativnosti redovito omalovažava, i smatra hobijem, i kao da od tog sadržaja ne dobivamo ništa vrijedno minijaturnog ulaganja? Je li, možda, previše njih koji misle da to mogu biti i pretvaraju od cijelog biznisa sprdnju, zbog čega ovakvi koncepti, poput ”pay-to-follow” opcije, još uvijek izostaju? Možda i tu leži razlog zašto ova popularna platforma već nije osmislila neki model koji bi bio zasnovan na pretplati, no čini nam se da će biti neminovno – ako neće oni, bude netko drugi, a TikTok je svjedok da ljudima ne pada teško prebaciti se i prilagoditi novoj platformi, zbog čega Instagram sada ima pune ruke posla. Na kraju dana, posljednje godine svjedoče da kvalitetan, informiran, siguran i provjeren sadržaj mora biti vrednovan.

Foto: Unsplash