FILIA je hrvatski brend koji svoju misiju vidi u poštivanju hrvatskog nasljeđa i ukrasa koje zatim na suvremeni način prenosi u održive modne kolekcije. Sada je stigla nova kolekcija inspirirana ručno rađenim vezovima i čipkama, odnosno motivima s ženskih narodnih nošnji s područja Sunje, Moslavine i Podravine
Nova zimska FILIA kolekcija donosi živopisne folklorne motive iz hrvatske baštine te finu majstorsku izradu odjevnih predmeta poput udobnih haljina, košulja, topova i hlača koje je moguće kombinirati u dnevnim i večernjim kombinacijama. Nešto složenijim, a ipak pročišćenim linijama i krojevima kolekcija naglašava žensku ljepotu, ali i ljepotu hrvatskih narodnih motiva.
Male serije i samo lokalno dostupni materijali osiguravaju posebnost svakog komada ovog domaćeg brenda, a način proizvodnje oslanja se na tradicionalne metode te tako podržava njegovanje i čuvanje običaja. Povodom izlaska nove kolekcije razgovarali smo s vlasnicom brenda Anamarijom Filipović-Srhoj.
Što vas je inspiriralo pri stvaranju nove kolekcije?
Nova kolekcija sastoji se od odjevnih predmeta izrađenih od ručno tkanog lana, pamuka, svilenog muslina i prave kože, a inspiracija su bili motivi s ženskih narodnih nošnji s područja Sunje, Moslavine i Podravine. U izradu i ručno ukrašavanje uložili smo puno truda i ljubavi. Kroz brend FILIA trudim se stvarati predmete koji će pomiriti održivost, funkcionalnost i estetiku i jako mi je važno izrađivati odjevne predmete isključivo u Hrvatskoj.
Naš način izrade odjeće je dugotrajan, ali vrlo kvalitetan te nama omogućuje da se svakom komadu u potpunosti posvetimo. Trudim se držati se bezvremenskih principa te osmisliti odjevne predmete koji će se dugo nositi, koje će njihove vlasnice rado čuvati, dijeliti i nasljeđivati.
Ljetna kolekcija bila je kompletno izrađena od lana. Zašto vam je lan zanimljiv kao materijal?
Lan je prekrasan materijal za izradu odjevnih predmeta, prozračan je, ima antibakterijsko djelovanje, izdržljiv je i vrlo atraktivan. Lan je savršeni tekstilni materijal koji može imati bezbroj lica. Osim toga, proizvodnja lanenih materijala nekada je u Hrvatskoj bila vrlo razvijena. Dio ljetne kolekcije napravljen je od tvorničkog lana hrvatskih dobavljača talijanske proizvodnje, a drugi dio kolekcije na koji sam posebno ponosna izrađen je od ručno tkanog lana na tkalačkom stanu obitelji Radočaj posebno za FILIA kolekcije.
Ručno tkani lan vrlo je ugodan, nije kemijski tretiran te je iznimno dugotrajan. Velika je privilegija klijentima ponuditi komade koje smo u potpunosti ručno izradili u Hrvatskoj bez dodatnih kemijskih procesa od samog tkanja tkanine do cjelokupne izrade. Nadam se da ćemo u budućim kolekcijama moći prezentirati još više odjevnih predmeta od ručno tkanog lana, a osim s njim planiram raditi sa svim tekstilnim materijalima koji su prirodnog porijekla.
U svojem radu puno se oslanjate na hrvatsku tradiciju, a ona je nerijetko nepravedno zanemarena. Što biste voljeli da svi znaju o hrvatskoj narodnoj baštini i kako to prenosite u FILIA odjevne komade?
Tradicija i kulturna baština je ono što nas čini posebnima. Mislim da je moguće mlađim generacijama kroz zanimljive sadržaje ukazati da na ljepote i posebnost naše kulturne baštine trebamo biti ponosni te da kulturnu baštinu treba njegovati.
Referirajući se na hrvatsku tradiciju i narodne motive želim ukazati koliko se nekada daleko više vremena i ljubavi ulagalo u izradu i ukrašavanje odjeće koja se dugo nosila te potom i nasljeđivala. Takva odjeća imala je veliku emotivnu, a i materijalnu vrijednost te nije zagađivala okoliš.
Bilo bi mi jako drago kada bih uspjela barem malo oživiti i modernizirati uporabu hrvatskih narodnih vezova, čipki i tkanja. Kroz svaku novu FILIA kolekciju nastojim proširiti količinu motiva koje proučavamo i koristimo za ukrašavanje odjevnih predmeta. Nadam se da ćemo kroz materijale koje pripremamo u sklopu prezentacije zimske kolekcije uspjeti publici približiti ljepote naše baštine. FILIA odjeća ne nastaje samo da bi se izrađivala i prodavala, ona nastaje kako bi se publika upoznala i zainteresirala za našu kulturnu baštinu.
S obzirom da se u svojem poslovanju vodite se principima održivosti i ekologije, što mislite u stanju u modnoj industriji? Mislite li da je globalni fast fashion previše uzeo maha ili još uvijek ima vremena da posložimo prioritete?
Globalni fast fashion sigurno je uzeo previše maha, a brza moda dio je brzog života današnjeg čovjeka. Bez obzira na to, ipak mislim da je era brze mode na zalazu, što dokazuje i pojava sve više održivih brendova. Čak se i veliki brendovi okreću prema održivijem načinu poslovanja. Sve više kupaca ipak razmišlja na koji način se proizvodi njihova odjeća, tko je izrađuje i koliko dugo će moći nositi predmete za koje daju svoje novce. Nadam se da to nije samo trend, već stvarni pomak prema boljem.
Foto: FILIA