Nakon što je svijet “odvalio“ na možebitno ponovno spajanje para koji nam je priuštio jednu od prvih paro-kovanica, Bennifer, trend koji se nastavio i deseljeće kasnije, mi smo se zapitali – otkud ta naša fasciniranost zvijezdama do razine da nam je recimo iskonski stalo do toga s kime su u romantičnoj vezi?
Što je to kod ljudi da mogu biti fascinirani do razine obožavanja, i to s ljudima koje zapravo uopće ne znamo? Zašto nas životi filmskih zvijezda, glazbenika i modela toliko fasciniraju? Ove individue, nevjerojatno lijepe i nedostižno bogate, svjetovima su udaljene od života koji mi živimo. I onda, tamo gdje bismo očekivali da je dominantna emocija otuđenost, neprihvaćanje ili u najmanju ruku ignoriranje, mnogi umjesto toga imaju beskonačnu količinu interesa za njihove živote. Što bismo rekli da se još i potenciralo u protekloj godini, kad smo tražili svojevrsni bijeg u televiziji, časopisima ili najdražim portalima. Na neki način, kao da nikad prije nismo više trebali da nas dotakne malo te zvjezdane prašine. Ali daleko je to od novog fenomena.
“Naša fascinacija celebrityjima ide jako daleko u prošlost“, kaže Laurie Santos, profesorica psihologije na prestižnom Sveučilištu Yale za Graziju, netom prije početka rada na projektu u suradnji s Chanel N°5, povodom stote obljetnice ovog kultnog mirisa. “Ljudi su oduvijek u potrazi za uzorima, bilo da se radi o herojima u fiktivnim pričama ili stvarnim ljudima koji se ne doimaju kao od krvi i mesa s obzirom na to što rade i što su napravili sa svojim životima. To sve možemo pratiti još do antičke Grčke i naše fascinacije s bogovima koji žive na planini Olimp: figure koje su bile veće od života.“ I tu bi se, prema dr. Nathanu Heflicku, profesoru psihologije na Sveučilištu Lincoln u Velikoj Britaniji, mogao naći jedan od mogućih razloga – neizbježan strah od smrti koji dijeli većina nas, pa se divimo onima “većima od života”, a to divljenje je u nekom trenutku prešlo s nebeskih bića na stvarna i opipljiva lica. “Kao što sam pisao u nekim svojim radovima, jedan od mogućih razloga opsesije zvijezdama proizlazi iz “teorije upravljanja užasom”, koja dovodi u korelaciju suočenost sa smrću s povećanjem osjećaja grupne homogenosti, ali i to što svjesnost o smrtnosti može pojačati afirmaciju postojećih pojedinca. O čemu se radi? Ljudi zbog straha od smrti žele živjeti što duže. Ali znaju da će umrijeti, što je većini vrlo potresna misao. Zato ljudi rade najbolje što znaju: ignoriraju smrt, precjenjuju svoje zdravlje, podcjenjuju rizike od bolesti itd. Također ulažu u neke ideologije i smisao (poput posla ili obitelji) koji će se nastaviti nakon što oni umru. Da, smrt je tu i plaši nas, ali je malo manje strašna kad znamo da ipak na neki način živimo nakon smrti. Simbolično kroz naše najdraže i najbliže, kroz neka kulturna ili duhovna vjerovanja. Otud proizlazi fascinacija sa zvijezdama – s jedne strane osjećamo se dobro jer smo dio neke zajedničke društvene opsesije, a s druge, divimo im se jer je biti zvijezda jedan od načina kako ostaješ zabilježen godinama nakon smrti u kolektivnom sjećanju.”
No zanimljivo je i da ta potreba nikad nije bila usko vezana za ljude. Primati od kojih smo evoluirali također su imali svoje zvijezde. “Postoje dokazi od strane znanstvenika Michaela Platta, sa Sveučilišta u Pennsylvaniji, da su majmuni spremni “platiti“ vidjeti slike majmuna koji su pozicionirani više na hijerarhijskoj ljestvici od njih“, objašnjava nam Laurie. Taj beskonačno fascinantan koncept da se zanimamo za ljude s kojima nemamo nikakvu poveznicu istraživali su mnogi, a sada je čak i Chanel to istraživanje odveo korak dalje sa zanimljivim novim serijalom.
Tajna moći celebrityja
U sklopu obilježavanja sto godina Chanela N°5, vjerojatno najpoznatijeg mirisa na svijetu, ova kuća je u suradnji s mnogim akademicima, novinarima i umjetnicima krenula u proučavanje moći celebrityja, uključujući dobitnicu Oscara Marion Cotillard, bivšu glavnu urednicu “Vanity Faira“ Graydon Carter te već spomenutu Laurie Santos.
Dok s jedne strane činjenica da žive u vilama, hodaju crvenim tepisima i lete privatnim avionima nisu baš razlog zašto bi bili dragi nama smrtnicima, njihova bliskost stvara se kroz projekte koje rade, pa je naša poveznica s njima na vrlo subliminalnoj razini. “Naša interakcija s njima odvija se unutar vrlo privatnih prostora“, kaže nam Laurie. “Kad slušamo podcast s nekom zvijezdom, doslovno je čujemo u svojim bubnjića. Vidimo zvijezde na televiziji kad smo u svojim domovima, a to može prevariti mozak da su nam one puno bliže nego što mislimo.“ Naravno, porast društvenih mreža te veze samo je dodatno potencirao. “Sad imamo vijesti o zvijezdama 24/7“, kaže Laurie. “Došli smo od gledanja zvijezda možda sat vremena u danu na TV-u do toga da živimo u medijskom svijetu koji je prepun celebrityja. Čak se i interakcija promijenila – prestali su biti nedodirljivi jer s njima komuniciramo putem Instagrama i Twittera.“
Dosta se pričalo posljednjih mjeseci o tome koja je zapravo budućnost celebrityja s obzirom na to da smo dobili još dodatne momente tijekom pandemije – neki su nas žestili svojim ponašanjem iz svojih mramornih vila, dok su nas drugi oduševljavali svojom solidarnošću. Neki su se pitali znači li to “izjednačavanje“ s njima budući da smo proživljavali isto, samo iz različitih kvadrata doma. No povratak dodjela nagrada i odlaska u kino možda će ponovno vratiti stari omjer snaga, kako sugerira Laurie. “Mislim da bi se čak moglo dogoditi da budemo još više opsjednuti s njima, samo iz nekog uzbuđenja povratka dodjela nagrada, novih filmova. Ono što se mijenja sigurno jesu tehnologije kroz koje imamo interakciju sa zvijezdama, a lakoća kojom se postaje “zvijezda“ zbog toga će se također mijenjati. No to već sad vidimo.“ Posebno izdvaja TikTok kao platformu gdje svatko može postati zvijezdom ako pogodi vrijeme, ima dobru ideju i zvijezde se poklope. Bez obzira na (manjak) talent(a). No kamo god da nas ovaj put zvijezda odvede, jedna stvar čini se sigurnom – ne sumnjamo da će crveni tepisi i plesne dvorane i dalje biti okupane mirisom Chanel N°5. Ove zanimljive razgovore možete pratiti na chanel.com
Fotografije: Keystone Features, Kevin Winter, Matt Winkelmeyer, Peter Kramer, Carlo Allegri, Pascal Le Segretain, Hulton Archive/Getty Images