Modna industrija već neko vrijeme pronalazi rješenje za fast fashion, a navodno se približavamo tehnologiji koja će zagađenje pretvarati u materijal. No hoćemo li to nositi?
Računica je jednostavna – brendovi žele i dalje proizvoditi hrpu nove odjeće i mijenjati (ili reciklirati) trendove, ali tu je pritisak da radikalno smanje emisije ugljika. Kako je to moguće ako se radi sve više proizvoda? To je paradoks koji je u pozadini nastojanja mode da djeluje održivije, a zbog toga nerijetko zaglibi i u greenwashing.
Međutim, pojavilo se nekoliko novih rješenja koja bi mogla biti rješenje. Primjerice, Zara je u lipnju pokazala capsule garderobu s haljinama s volanima koje su kreirane od poliestera izrađenog od recikliranih emisija ugljika. Coty primjerice planira promijeniti svoje parfeme u one koji sadržavaju etanol s ugljikom, a tvrtke poput Lululemona rade eksperimente koji bi mogli napraviti revoluciju u sportskoj odjeći.
Takđer, trenutačno se testira tehnologija koja hvata industrijske emisije ugljika i prerađuje ih u sirovine, pretvarajući zagađenje u proizvod. Iako djeluje kao znanstvena fantastika, zapravo bi mogla biti budućnost koja nas čeka pred vratima.
Ali napori da se razviju materijali iz uhvaćenih emisija tek su u povoju, u mnogim slučajevima još uvijek se razvijaju u laboratoriju. Proizvodi koji su trenutačno na tržištu obično sadrže samo male količine recikliranog ugljika i suočavaju se sa značajnim financijskim i strukturnim preprekama razmjera.
Arhitekt Yussef Agbo-Ola iz ureda za dizajn okoliša Olaniyi Studio nije se dao smesti i kreirao je seriju cipela izrađenih od biomaterijala, koje su dizajnirane da se savijaju poput biljaka kada propadnu. Nazvana Kajola, kolekcija se sastoji od devet eksperimentalnih cipela izrađenih od prirodnih materijala uključujući glinu, vulkansku prašinu i kakao prah. Fora!
Londonski studio Olaniyi rekao je da je stvorio obuću da bude umjetničko djelo, a ne funkcionalni objekt, i da bude primjer kuda tehnologija može ići. “Capsule kolekcija Kajola nije nosiva, već cipele koje postoje kao živi artefakti”, rekao je osnivač studija Agbo-Ola za Dezeen.
Ova organski oblikovana obuća poput papuča ima potplate od biljnih vlakana pomiješanih s glinom, biljnim škrobom i drugim organskim materijalima, a uzorci za gornji dio svake cipele ručno su izrezani i sašiveni zajedno s prirodnim vlaknima pomoću japanskog šivaćeg stroja za krpanje cipela dizajniranog za popravak kožne galanterije. Prema Agbo-Oli, zbirka je nastala pomoću kože biljaka, a posebno način na koji se lišće određenih biljaka smežura kada počnu trunuti.
“Moj cilj je pomaknuti potencijal materijala daleko iznad poznatog u odnosu na ono što biljke mogu učiniti, kao i dizajn za generaciju koja još nije ovdje, ali bi mogla koristiti cipele kao inspiraciju za mogućnosti obuće bazirane na biljnom podrijetlu”, rekao je ovaj inovator i zaista pokrenuo cijelu malu raspravu.
Iako ne djeluje privlačno, u jeku brendova koji kreiraju vreće za smeće kao torbe i prljave poluuništene cipele rasprodaju, kao i kada Kanye West “zaželi” da se njegova odjeća mora iskopati iz velikih torbi koje jako nalikuju na otpad, čini da da bi zapravo ovo mogla biti neka nova moda, uz pravi marketing. Ne zaboravimo da su ljudi kupovali obične cigle za nekoliko tisuća dolara, samo zato što su se prodavale kao genijalni dizajn-komentar.
Foto: Olaniyi studio PR