Otkrijte bogatstvo različitih poetika u Modernoj galeriji i intrigantni motiv mačke u Galeriji Prica u Samoboru

Grupa Contra u Modernoj galeriji

U Modernoj galeriji možete razgledati iznimno bogatu i raznoliku izložbu ukupno devet autora koji punih 20 godina djeluju kao neformalna umjetnička grupa Contra. Riječ je o slikarima Vladimiru Blažanoviću, Tihomiru Lončaru, Vladimiru Megliću, Željku Mucku, Goranu Petraču, Davorinu Radiću, Velimiru Račkom, kiparu Petru Ujeviću  i  scenografu i glazbeniku Žoržu Draušniku. Kustosica izložbe je ravnateljica Moderne galerije Biserka Rauter Plančić koja je odabrala više od stotinu i dvadeset slikarskih, kiparskih i scenografskih ostvarenja članova grupe Contra. U najavi izložbe stoji kako su umjetnici naglašeno stilski autonomni i vjerni vlastitoj poetici i svojevrsnom izričaju, a povezani su istim poimanjem umjetničkog djelovanja kao poziva i inovativnim dijalogom s povijesnim uzorima.

Goran Vranić©Moderna galerija

Izložba je koncipirana tako da su u centralnoj prostoriji predstavljeni svi članovi grupe Contra s po jednim reprezentativnim djelom, te potom iz prostorije u prostoriju pratimo i upoznajemo se s opusom pojedinog autora dok su skulpture Petra Ujevića svojevrsni lajtmotiv koji se proteže kroz sve prostorije u jednom krilu galerije te unose dinamiku trodimenzionalnih eksponata uz djela na zidu. U drugom krilu galerije skulpture Petra Ujevića zamjenjuju neobični stolci Vladimira Meglića koje u katalogu izložbe Biserka Rauter Plančić opisuje kao “fantazmagorične objekte s čarobnim odsjajima murano stakalca”.

 

Riječ je o izložbi na kojoj će svaki posjetitelj pronaći sadržajni ili izričajni govor s kojim najdirektnije komunicira, a kroz kratke biografije autora smještene u prostorijama s izmjenom opusa pojedinog umjetnika moći će se i pobliže upoznati s djelovanjem svih autora. Ovu kratku preporuku završavamo citatom akademika Tonka Maroevića koji je u katalogu izložbe zapisao: “Članovi grupe Contra okupili su se pod egidom obnovljene figuracije i tehničkoga umijeća ovladavanja raznim disciplinama, imaju dojam da se odupiru likovnome mainstreamu, ali se ne oglašavaju militantnim porukama, ne teže eksplicitnom odbacivanju drugih i drugačijih, ne ispisuju zvučne manifeste i programe,…. oni samo žele što bolje i savjesnije, što tiše i intimnije raditi svoj posao: slikati, kipariti i družiti se, to radije ako je uz glazbu i kazalište.”

 

 

Mačka u hrvatskoj likovnoj umjetnosti – Galerija Prica, Samobor

Nakon organizacije vrlo uspješne i zanimljive izložbe na temu Pas u hrvatskoj likovnoj umjetnosti koju su posjetitelji mogli razgledati 2013. godine, Galerija Prica je ove godine predstavila i drugu u nizu izložbi u sklopu ciklusa Animalizam u hrvatskoj likovnoj umjetnosti.

Tema ovogodišnje izložbe je mačka. I dok uz motiv psa uvijek vežemo pozitivne konotacije bezuvjetne ljubavi i odanosti, mačku prati malo kompleksnija i raznolikija simbolika koja često varira između dobrih i zlih značenja, što prati i njezinu ambivalentnu narav – od umiljatog mačeta do podmuklog i lukavog predatora. Kustosice izložbe Dajana Vlaisavljević i Snježana Pavičić istražile su i predstavile hrvatskoj javnosti pojavnost motiva mačke u različitim stilskim razdobljima i umjetničkim pristupima, referirajući se pritom i na raznolika ikonografska tumačenja motiva mačke.

 

Izložba predstavlja izbor od preko stotinu likovnih ostvarenja brojnih relevantnih hrvatskih umjetnika od XIX. stoljeća pa do danas. Kako je izložba od samih početaka u velikom obimu najavljena u medijima, pred sam kraj njezina trajanja skrećemo pozornost i na neka djela i autore koji nisu bili toliko zastupljeni na portalima, a moći ćete ih pogledati na izložbi i svakako su vrijedna pažnje. Da spomenemo samo neke od autora: Ivo Šebalj, Menci Clement Crnčić, Robert Auer, Slavko Šohaj, Vilko Gecan, Ivica Antolčić, Gašpar Bolković Pik, Svjetlan Junaković, Karina Sladović, Branko Ružić, Izvor Oreb.

Svjetlan Junaković

Voljeli mačke ili ne, riječ je o izložbi vrijednoj razgleda koja će zaintrigirati svakog posjetitelja bogatim i raznolikim interpretacijama motiva mačke kroz povijest umjetnosti u kontekstu djela najznačajnijih autora XIX. i XX. stoljeća pa i suvremenika što samo potvrđuje da figuracija, a posebice animalizam, iako možda nisu u mainstream tokovima suvremenih izražaja itekako intrigiraju hrvatske likovne umjetnike, pa tako i publiku i medije, što potvrđuje veliki interes javnosti i značajna posjećenost ove izložbe.

Obje izložbe stignete pogledati do 24. studenoga 2019. stoga požurite!

Karina SLADOVIĆ, Shizofrenični mačak, 1998 16126_o Kab. graf.