Internet su sinoć obišle fotografije kampanje za Balenciagine nove, ali potpuno uništene Paris tenisice koje koštaju 11 tisuća kuna. Što stoji iza toga?

Francuska modna kuća Balenciaga jučer je na svojim službenim stranicama otvorila prednarudžbe za nove tenisice imena Paris. U javnost su tim povodom poslali priopćenje s fotografijama kampanje koja najavljuje ovu kolekciju, a koja prikazuje iznimno iznošene platnene tenisice u stilu Converseica. Tenisice na fotografijama ne da izgledaju iznošeno, nego izgledaju kao da su provele čitavo desetljeće zakopane u zemlji, a onda su ponovno iskopane i uvrštene u novu kolekciju jedne od trenutačno najpopularnijih modnih kuća u svijetu. Predstavili su osam različitih modela među kojima je pet visokih te tri modela s otvorenom petom. Cijene im se kreću od 395 do 1450 eura, od jučer se mogu prednaručiti, a navodno je proizvedeno samo 100 modela.

Balenciaga Paris Sneaker

Internet je, očekivano, imao mnogo toga za reći. Céline Semaan, libansko-kanadska dizajnerica, spisateljica, aktivistkinja i osnivačica Slow Factory Foundationa komentirala je bi bilo genijalno da je koncept ove kolekcije zbrinjavanje otpada te da je Balenciagin tim samo izvukao sto komada ovih tenisica sa smetlišta. Netko od komentatora na profilu Diet Prade joj je odmah ukazao na to da su tenisice proizvedene u Kini i da nema šanse da je koncept toliko napredan. Neki su pisali da tako izgledaju nakon Berghaina u sedam ujutro dok su drugi kritizirali činjenicu da luksuzni brend namijenjen samo bogatima još jednom pokušava zaraditi na estetici siromašnih. Iz Balenciage su rekli da su kroz dizajn ovih tenisica htjeli reinterpretirati sportski stil i bezvremensku sportsku odjeću sa sredine prošlog stoljeća. U kampanji koju je snimio Leopold Duchemin dodatno su naglasili tu iznošenost, u stvarnosti ne izgledaju baš tako uništeno, a time su, tvrde, htjeli poslati poruku da se ove tenisice mogu nositi čitav život, čak i kad se gotovo raspadnu.

Balenciaga Paris Sneaker

I to je možda sve istina, ali vrijede li zaista pamučne Made In China tenisice s potplatima od vulkanizirane gume koja se užasno teško reciklira, 11 tisuća kuna? Odgovor je ne, apsolutno ne. No, kreativni direktor Balenciage Demna Gvasalia poznat je po tome da voli koketirati s ismijavanjem pomahnitalih žrtava modnih trendova. Dok je još bio u vlastitom brendu Vetements prodavao je majice s DHL logom koje nose njihovi zaposlenici za 215 eura, rasprodao ih je u svega nekoliko tjedana, a one i danas u preprodaji drže tu cijenu. U svojoj prvoj muškoj kolekciji za Balenciagu koju je prikazao 2016. godine predstavio je torbu koja izgleda kao legendarna plastična Ikea Frakta torba te ju je naplaćivao gotovo 1700 eura.

Balenciagina referenca na Ikea Frakta torbu

Ikeina Frakta košta 80 centi. Godinu dana kasnije predstavio je Crocsice s platformom koje su koštale 800 eura, a rasprodane su prije nego što su uopće došle u prodaju. Klasične Crocsice inače koštaju oko 50 eura. Prodavao je i torbu koja izgleda kao papirnata Balenciaga vrećica za nešto više od 1000 eura, torbu koja izgleda kao plastična Tesco vrećica za 1100 eura, hudice s PlayStation logom za 830 eura. I sve je rasprodao.

Balenciaga 'Tesco' torba

I zato, što god ljudi na internetu pa čak i stručnjaci i modni kritičari mislili o njima, Demna zna da je pogodio s novim Paris tenisicama. I za to ima više razloga. Kao prvo majstor je PR-a. Svaki bizaran komad koji je izbacio bio je predmet zgražanja i hvale, rasprava i memeova u raznim kutcima interneta danima nakon što bi izašao i sve dok se ne bi rasprodao pa se više nije imalo o čemu pričati. Tako sada razglabamo i o ovim tenisicama koje će, sigurni smo, biti rasprodane jer postoji samo 100 primjeraka što im odmah daje veću vrijednost ne samo u preprodaji danas nego i kasnije kroz godine i to je drugi razlog zašto Demna zna da će ovaj eksperiment uspjeti. A treći je taj da mu je, vidjeli smo prema gore navedenim primjerima, to već nebrojeno puta uspjelo. Pa zašto mijenjati formulu koja funkcionira?

 

Foto: Balenciaga