Produkcijska tvrtka Miramax tužila je redatelja Quentina Tarantina zbog njegovog nezamjenjivog tokena, odnosno NFT kolekcije temeljene na kultnom filmu Pulp Fiction. Cijela situacija postavlja pitanje što će tvorci i likovi filmova i serija u budućnosti moći činiti kad je riječ o digitalnim autorskim pravima
U tužbi koju je nedavno podnio Miramax navodi se kako se poznatog redatelja Quentina Tarantina tuži za kršenje autorskih prava i zaštitnog znaka tvrtke jer je Tarantino odlučio kreirati NFT iz ikoničnog filma.
Tarantinova NFT kolekcija trebala bi uključivati i njegov originalni rukom pisani scenarij Pulp Fictiona, kao i crtež inspiriran određenom scenom. No Miramax navodi da Tarantinova ograničena ugovorna prava na Pulp Fiction – uključujući interaktivne igre, nastupe uživo i druge medije – ne pokrivaju NFT povezane sa scenarijem filma.
Između ostalog, Miramax prigovara Tarantinu da koristi brend i fotografije te ilustracije povezane s filmom, rekavši da će to vjerojatno zbuniti kupce da pomisle da su NFT službeni Miramaxovi proizvodi. I tvrde također to da, iako Tarantino ima pravo “objavljivati” dijelove scenarija, NFT-ovi ne potpadaju pod taj kišobran. “Predložena prodaja nekoliko originalnih stranica scenarija ili scena kao NFT jednokratna je transakcija, koja ne predstavlja objavljivanje”, stoji u tužbi.
View this post on Instagram
No razlog zbog kojeg se cijela ova priča vjerojatno i pokrenula, kao i u slučaju Scarlett Johansson i njezinog potraživanja zarade za Crnu udovicu, jest činjenica da razni digitalni načini objavljivanja sadržaja (čitajte: zarade) stvaraju određene ugovore u sivu zonu. Tako da, kad Miramax traži ovako nešto od Tarantina, zapravo žee spriječiti presedan koji bi mogao postaviti drugim filmašima.
To potvrđuju i u izjavi da bi “Tarantinovo ponašanje moglo navesti druge kreatore u uvjerenje da imaju pravo iskorištavati Miramaxove filmove putem NFT-a i drugih novih tehnologija, dok zapravo Miramax ima ta prava za svoje filmove.” Velike filmske tvrtke izdale su vlastite NFT kolekcije za filmove poput Space Jama, tako da to nije apstraktna pomisao, već stvarna bojazan da im neće pripasti značajan dio kovanica u kasici prasici.
Iako ovo nije prva tužba u vezi s NFT-om, to je jedan od prvih pravnih testova o tome što NFT zapravo jest – ili u najmanju ruku, je li usporediv s bilo kojom od opcija koje je Tarantino rezervirao. Miramax tvrdi da njegova prava uključuju statičan skup iznimaka koji “ne obuhvaćaju nikakva prava ili medije koji nisu bili poznati u vrijeme originalnog ugovora o pravima”, dok su njegova vlastita prava “široka” i “opća”. Nasuprot tome, u odgovoru na pismo o prestanku objavljivanja NFT-ova, Tarantino je tvrdio da on u osnovi objavljuje dijelove scenarija s dodatnim ukrasima poput crteža. I, tko je u pravu?
“Miramax je u krivu – jasno i jednostavno”, kaže Bryan Freedman, Tarantinov odvjetnik na sve to. “Ugovor Quentina Tarantina je jasan: on ima pravo prodati NFT-ove svog rukom pisanog scenarija za Pulp Fiction i ovaj pokušaj da ga se spriječi u tome neće uspjeti”, kratko dodaje partner Freedman & Taitelman LLP. “Ali Miramaxova bezosjećajna odluka da otkrije povjerljive informacije o ugovorima i odšteti svojih filmaša nepopravljivo će narušiti njegov ugled dugo nakon što ovaj slučaj bude odbačen.”
Čini se da nema previše dvojbe – kad je o novim tehnologijama riječ, velike TV kuće i zabavne tvrtke ne prezaju ni pred kim – pa čak niti pred nekim filmskim velikanom kao što je Tarantino, od toga da se nametnu kao glavni u ovoj definitivnoj “borbi titana” za potpuno nov način zarade. Baš nas zanima koja će se glumačka ikona sljedeća “usuditi” prodavati ili tražiti nešto svoje.
Foto: Pulp Fiction