Jedan od najznačajnijih svjetskih filmskih festivala započeo je svoje jubilarno 20. izdanje. ZagrebDox donosi više od stotinu sjajnih dokumentarnih naslova koje se isplati pogledati. Mi smo odabrali favorite koje ne propuštamo

Medijska konferencija kojom je najavljeno 20. izdanje ZagrebDoxa, Međunarodnog festivala dokumentarnog filma, protekla je u uistinu slavljeničkoj atmosferi. Nimalo čudno jer se od ambiciozne zamisli Nenada Puhovskog ovaj zagrebački festival u kratko vrijeme profilirao kao jedan od najznačajnijih svjetskih filmskih festivala koji svoj interes usmjeravaju prema dokumentarnom filmu. Dvadeseti ZagrebDox održavat će se do 21. travnja u kinu Kaptol Boutique Cinema, a novost ovogodišnjeg ZagrebDoxa nalazi se u usmjerenju njegovog Pro segmenta namijenjenog filmskim profesionalcima.

Na ovogodišnjem izdanju, ZagrebDox Pro fokusira se na dubinsko istraživanje dokumentarnih serijskih djela. Od načina promišljanja ideja, izgradnje interesa u audiovizualnom ekosustavu, mogućih pristupa produkciji pa sve do modela distribucije i promocije. Sudeći po broju prijava, ali i različitosti projekata, čini se kako i filmske profesionalce očekuje izdanje za pamćenje!

Stotinu i dva filma koje će ovogodišnji ZagrebDox tijekom osam dana ponuditi svojoj vjernoj publici zasigurno su najbolji mogući izbor u ovom izbornom festivalu. Neradna srijeda omogućila je organizatorima da u program stave dodatne projekcije, stoga je jedna od mogućih krilatica festivala: s birališta u gledališta! Mi smo odabrali nekoliko filmova koje nećemo propustiti.

Čarobna planina (Jadosnuri Mta)

Poljski film govori o tome što nam se događa kad iz straha od društvenih stereotipa pokušamo izbrisati svoju prošlost. Nakon što se oporavila od tuberkuloze, Mariam već sedam godina ima noćnu moru o tome da je drže visoko u planinama, usred šume, u staroj palači zvanoj Abastumani gdje žive izopćenici. Kako bi prevladala svoj strah, jednoga dana odlazi posjetiti tajnu zajednicu. Dok su radili na filmu, redatelji su shvatili da Abastumani ne samo da skriva malo društvo već također predstavlja Pandorinu kutiju gruzijske prošlosti. Zgrada nam otkriva zaboravljenu, nikad ispričanu priču, a duhovi prošlosti razotkrivaju nešto puno zlokobnije od Mariamina košmara: noćnu moru cijele zemlje.

Sretni kamperi (Happy Campers)

Amy Nicholson njujorška je redateljica filmova i reklama čiji projekti često istražuju bît americane s duhovitim okom i toplim poštovanjem prema subjektima. Tako i ovaj film na svjež način donosi priču o ljudima koji žive u kamp-prikolicama. U kampu uz obalu Virginije stanovnici provode ljeta u zbijenim, zahrđalim kamp-prikolicama. Zabavlja ih to što plaćaju skromnu najamninu za lokaciju od milijun dolara, ali ono što ih čini najsretnijim ljudima na svijetu nisu samo divni zalasci Sunca. Ispod stereotipa o parku za prikolice krije se nevjerojatna utopija u kojoj si susjedi međusobno pomažu i dijele sve što imaju. Samoću i izolaciju u toj zajednici ne mogu ni zamisliti. Nažalost, njihov je raj prodan. Pripremaju se za deložaciju i gubitak generacijama dugih veza. Dok se još jednom odvija poznata priča o raseljavanju, oni se čvrsto drže svojih posljednjih sunčanih dana. Imućniji ljudi, koji će zauzeti njihovo mjesto, nikada neće biti tako bogati.

Hypermoon

Treći dio “Belleville” trilogije Mije Engberg snimljen je u vrijeme kad je redateljica dobila neočekivanu medicinsku dijagnozu, ne znajući koliko joj vremena preostaje. Ona kreće na putovanje u vlastitu prošlost i snima film za koji je vjerovala da će joj biti posljednji. Mnoštvo snimki iz različitih izvora, kao što su Super 8, mobilni i arhivski materijal, prikazuju trenutke iz prošlosti i sadašnjosti te izmijenjenu percepciju u trenutku kada počne djelovati morfij. Pratimo Mijino dugo, intenzivno liječenje, usamljeno putovanje djeteta astronauta kroz prostor i ostarjela gangstera Vincenta, koji u svom podrumu pronalazi stare snimke. Hypermoon je intiman i poetičan film koji se proteže kroz vrijeme i prostor. Priča je to o sjećanju i krhkosti postojanja.

Planine (The Mountains)

Dvadeset i pet godina nakon tragične smrti brata, obitelj danskog redatelja Christiana Einshøja se raspada. Kad njegov otac iznenada dobije otkaz i odluči prodati obiteljski dom, Christian se vraća kući u posljednjem, očajničkom pokušaju da okupi obitelj i povrati ono što je izgubljeno. Naoružan s 30 godina kućnih videa, 75 000 obiteljskih fotografija i tri kostima superjunaka, uranja u krajolike davno izgubljenog vremena u pokušaju da se suoči sa starom tragedijom i skrivenim ranama koje su iz nje proizašle. Priča je to o očevima i sinovima, o dalekim letovima poslovnom klasom i svim drugim načinima na koje bježimo umjesto da razgovaramo o onome što boli – kao i o iskupljenju koje može uslijediti ako naposljetku prekinemo šutnju.

Potpuno povjerenje (Total Trust)

Jialing Zhang nezavisna je nagrađivana kineska redateljica nominirana za Emmy. Ovaj je film jedna uzbudljiva i duboko uznemirujuća priča o nadzoru, zloupotrebi moći i (auto)cenzuri. Što se može dogoditi kad se ne poštuje naša privatnost? Film prati nevjerojatne priče triju Kineskinja koje se strastveno bore za pravdu – za sebe ili svoje voljene – dok ih prate, zastrašuju, pa čak i muče. Svojim uvjerljivim filmskim jezikom i emotivnim pripovijedanjem Potpuno povjerenje priča o egzistencijalnim opasnostima tehnologije poput Big Data i umjetne inteligencije u rukama neobuzdane moći. Uzimajući Kinu kao zrcalo, film upozorava na sve veću uporabu alata za nadzor diljem svijeta – čak i u demokratski zemljama. Ako je ovo sadašnjost, kako će izgledati naša budućnost?

U tom trenutku (En el mismísimo momento)

Nagrađvani film argentinskog redatelja Federica Luis Tachelle govori o dječaku koji je odrastao u planini i nastoji shvatiti stvarnost oko sebe. Snima svoj dom i okolinu stvarajući isprekidane, kaotične slike koje reflektiraju energičan život djeteta. Snimke otkrivaju kratke isječke mladosti, ali rezultat nipošto nije površan: dječakove misli, prezentirane u struji svijesti, nude zapažanja koja sugeriraju izrazito filozofsku prirodu. Njegovo duboko razmišljanje o životu praćeno je intenzivnim emocionalnim iskustvom. Međutim – tipično za djetinjstvo – trenutak kasnije pozornost mu zaokuplja nešto drugo, banalno, i on neprimjetno prelazi s dubokih razmišljanja na svakodnevne aktivnosti poput dozivanja psa ili igranja sa starijom sestrom.

Cjelokupni program Festivala potražite na linku!

Foto: PR