Na obali jezera Hlabinka nalazi se paviljon koji tjera čovjeka da stane, uspori… Da uživa u beskrajnom pogledu u krošnje drveća, pogledu na bezgraničnu mirnu vodenu površinu i da se uspješno makne od okolne vreve svakodnevice.
Tea House Pavilion, studija GRAU architects, poziva ljude na blizak doživljaj prirode, usmjeravajući pažnju posjetitelja na vodu – pogled na vodu, njezine zvukove i pokrete. U unutrašnjosti paviljona udobno se može smjestiti šest osoba koje tijekom čajne ceremonije sjede licem u lice oko stola, što ceremoniji daje određeni dojam intimnosti. Suptilna i lagana, otvorena konstrukcija referira se na tradicionalni japanski interijer, ali unosi i moderne elemente u njega. Skladno se i delikatno uklapa u okolni okoliš.
Tea House Pavilion
Nekoliko pravila tradicionalne ceremonije čaja preneseno je u konačni dizajn. Pri ulasku u unutrašnjost svaki se posjetitelj mora sagnuti kako bi prošao ispod najniže vodoravne grede konstrukcije, koja se odnosi na vrata niriji-guchi, simbol jednakosti svih sudionika ceremonije. Istodobno, pri ulasku, ispravljajući pogled usmjerava pozornost na vodu, jezero. Niski stol u sredini rasporeda poziva posjetitelje da sjednu na koljena kao što je uobičajeno u japanskoj kulturi. Ukrućenje donjeg dijela konstrukcije šperpločama pruža osjećaj privatnosti i odvojenosti od vanjskih zvukova.
Otvoreni ulazni okvir omogućuje pogled u unutrašnjost i prolaznici mogu vidjeti čajnu ceremoniju u tijeku, bez da smetaju onima koju joj prisustvuju. Visina stola daje mu svestranost kada se koristi tijekom čajne ceremonije ili kao klupa koja nudi mjesto za sjedenje i tiho razmišljanje, slijedeći tako japansku ideologiju usmjerenu na jednostavnost i estetsku sofisticiranost. Stol postaje jedini središnji namještaj paviljona, njegova dubina omogućuje sudionicima ceremonije da sjede u neposrednoj blizini. Paviljon je višenamjenskog karaktera te osim za čajnu ceremoniju može funkcionirati i kao ugodan ljetni paviljon s umirujućim pogledom na prirodu te smirujuću vodenu površinu. Tlocrt kvadratnog oblika upućuje na jednostavnost, a korištenje primarnih elemenata simbolizira materiju i čovjeka.
Konstrukcija paviljona je zasnovana na tlocrtnoj površini 3x3m visine 4m, što je ujedno i konstruktivna visina drvenih smrekovih prizmi kvadratnog presjeka i najveća dopuštena visina paviljona. Sirovi drveni elementi nadopunjeni su mekom tkaninom koja unosi osjećaj udobnosti, ali održava paviljon i dalje minimalističkim, tako da ne odvlači pažnju od same ceremonije, od postizanja osjećaja mira i harmonije. Ostali korišteni materijali su smrekove podne daske, brezova šperploča i krovni geotekstil.
Masa paviljona temelji se na obliku tradicionalnih čajnih paviljona. Dijagonalno fiksirana tkanina zajedno sa zatvaranjem dviju bočnih stijenki brezovom šperpločom stvaraju dojam privatnosti i zaštite od vremenskih uvjeta poput sunca i kiše, što paviljon i pruža, ali istovremeno konstrukcija okvira ostaje prozračna i dovoljno otvorena da omogući spoj s eksterijerom i stvaranjem netradicionalnih pogleda. Tekstil u dvije razine unosi određenu igru u paviljon, koji ima za cilj dočarati tradicionalnu japansku arhitekturu.
Fotografije: Matej Hakár