Tužbe za krađu intelektualnog vlasništva u metaverzumu se već gomilaju, a pojedini brendovi među kojima je i Nike počeli su prijavljivati vlastite digitalne patente. Pitali smo hrvatski Tribute Brand jesu li i oni već morali posegnuti za takvim mjerama te Državni zavod za intelektualno vlasništvo RH je li u Hrvatskoj moguće prijaviti patent unutar metaverzuma
Iako se isprva mnogima činilo da bi metaverzum mogao biti tek prolazan trend u kojem uživaju samo gejmeri, čini se da će taj digitalni prostor postati dio naših svakodnevica vrlo brzo. Potvrdio je to i Mark Zuckerberg kad je prošli tjedan najavio da će se na Instagramu, Facebooku i Messengeru (u pojedinim zemljama već od ovog tjedna) moći kupiti odjevni predmeti za avatare koje koristimo na tim društvenim mrežama, a potpisivat će ih Prada, Balenciaga i Thom Browne. Rivalstvo u metaverzumu sve je veće pa su mnogi brendovi počeli pravno štiti vlastite digitalne proizvode kako bi izbjegli poplavu kopija s kojima su se neki brendovi među kojima su Chanel i Hermés, a koji to nisu učinili već susreli.
Među njima je i hrvatski Tribute Brand čija nam je suosnivačica Gala Marija Vrbanić rekla da je u metaverzumu još uvijek vrlo lako izbjeći odgovornost za korištenje tuđe ideje. “Vidimo da se dosta autora i brendova inspirira nama, a neki su uopće i ušli u ovo zbog nas i pokušavaju raditi brendove na istom principu”, rekla nam je. “Ali nama je to super, to je više neki zeitgeist. Mislim da tu nema baš neke jasne granice, isto kao i u bilo kojem mediju. Promijenite šav i nitko vas ne može tužiti. Da su se torbice MetaBirkin zvale MetaBirky, Hermes autora sigurno ne bi mogao tužiti.” Hermésova tužba prema autoru Metabirkin digitalnih torbica još uvijek je na sudu nakon što je umalo odbačena u svibnju dok drugi brendovi iz tog slučaja uče.
Nike je u prosincu prošle godine predao zahtjev za zaštitu digitalnih proizvoda koji nosi logo njihovih brendova Nike i Jordan, a među kojima su oglavlja, naočale, torbe, ruksaci i sportska oprema. Zaštitili su svoju prepoznatljivu kvačicu, simbol Jumpman koji je prisutan na Jordanicama kao i slogan Just Do It. Na pitanje može li se digitalni proizvod zaštiti u Hrvatskoj, iz Kabineta glavnog ravnatelja Državnog zavoda za intelektualno vlasništvo Republike Hrvatske rekli su nam “da se autorskopravna zaštita odnosi na autorska djela kao takva neovisno u kojem su obliku sačinjena, dakle i u digitalnom obliku.” U prijevodu, Tribute Brand ili bilo koji drugi brend koji djeluje u metaverzumu može zaštiti svoje digitalne proizvode i ima pravo predati zahtjev za patent svojih digitalnih izuma.
“Patentna zaštita odnosi se na tehnološke izume pa je tako moguće patentirati i izume izvedene putem računala. U patentnim uredima zahtjevi za patentnu zaštitu podnose se i za sustave putem kojih se upravlja različitim funkcionalnostima metaverzuma”, objasnili su nam iz DZIV-a. “Primjerice, tvrtka Nike podnijela je patentnu prijavu za zaštitu sustava na kojem se temelji prodaja ‘cryptokicksa’ Uredu za patente i žigove Sjedinjenih Američkih Država (USPTO).”
Dodaju, međutim, da u Hrvatskoj za sada nije bilo takvih patentnih prijava podnesenih DZIV-u jer s obzirom na to da je naše tržište malo “zaštitu najnovijih tehnologija prijavitelji obično ne traže putem nacionalnog postupka nego putem europskog patentnog sustava, koji obuhvaća i Republiku Hrvatsku.”
No, to ne znači da patentna zaštita u Hrvatskoj nije moguća, ona se može ostvariti u skladu sa Zakonom o patentu pod uvjetom da su ispunjeni propisani uvjeti patentibilnosti, a koji uključuju novost, inventivnost i industrijsku primjenjivost. Iz DZIV-a nam kažu i da je važno razlikovati patent i zaštitu žigom. “Poveznica na koju upućujete u vezi Nikea odnosi se na zaštitu žigom. S tim u vezi, postoji trend da nositelji poznatih žigova (‘brendova’) proširuju zaštitu na proizvode i usluge u metaverzumu. Tvrtke tako svoje ‘brendove’ u metaverzumu štite u određenim kategorijama proizvoda i usluga u skladu s međunarodnom kategorizacijom koja se koristi u području registracije žigova npr. za proizvode iz razreda 9 (virtualni proizvodi koji se mogu preuzeti, tj. računalni programi koji sadrže određene proizvode) ili za usluge iz razreda 41 (npr. usluge videoigara u virtualnom okruženju). Međutim, neki proizvođači luksuznih proizvoda kao npr. Hermès smatraju da bi se korištenjem ‘brenda’ u metaverzumu narušila reputacija njihovog ‘brenda’ i ekskluzivnog karaktera njihovih proizvoda. U Republici Hrvatskoj za sada u nacionalnom postupku registracije žiga nije bilo zahtjeva za zaštitu žigova koji bi se odnosili na proizvode ili usluge u metaverzumu”, objasnili su nam.
Hermés možda smatra da će ulaskom u metaverzum i prodajom digitalnih proizvoda u toj sferi izgubiti na prestižu, no zaštita svojih simbola i proizvoda u digitalnom obliku definitivno je nešto što im treba, a što su naučili težim putem. Pitanje je vremena kada će i drugi brendovi posegnuti za takvim mjerama. Posebno kada već imamo niz primjera s kopiranjem proizvoda s čime se susreo tribute Brand pa i lažiranjem loga na različitim proizvodima s čime su se susreli Chanel, Cartier, Supreme i Louis Vuitton.