Hermés narančasta, Bottega zelena i Tiffany’s tirkizna samo su neki od primjera u kojima su modne kuće odabrale zaštitnu boju ispred loga brenda. Kako je došlo do tog fenomena?
Valentino Pink PP naziv je nove boje koju je kreativni direktor kuće Valentino Pierpaolo Piccioli, razvio u suradnji sa stručnjacima za boje kuće Pantone. To je nijansa fuksije u kojoj je bilo izvedeno 48 od ukupno 81 odjevne kombinacije koje smo vidjeli na Valentinovoj reviji za sezonu jesen/zima 2022./2023. na Tjednu mode u Parizu u ožujku. Boja je instantno osvojila i niz poznatih. Na samoj reviji već ju je nosila Zendaya, Laura Pausini u jednoj ružičastoj kreaciji iz kolekcije vodila je Eurosong, a tijekom filmskog festivala u Cannesu prošlog mjeseca nije prošao dan, a da se netko na crvenom tepihu nije pojavio u dotičnoj nijansi iz kolekcije.
View this post on Instagram
To nije prvi put da je kuća Valentino kreirala zaštitnu boju. Još u ranim šezdesetima netom nakon što je čuveni Garavani pokrenuo svoj brend u Rimu, skovan je termin Valentino crvena za nijansu crvene koju je dizajner redovito koristio u svojim kolekcijama. I on nije jedini. Kuća luksuznog nakita Tiffany & Co. svoju je zaštitnu tirkiznu nijansu počela koristiti još 1845. godine, na prvom katalogu koju su izdali. Tek 1998. boju su zaštitili, a 2001. Pantone ju je uveo u svoj registar s oznakom 1837 Blue. Kuća Hermés svoju zaštitnu narančastu počela je koristiti slučajno kada su zbog nestašice materijala u doba Drugog svjetskog rata bile dostupne samo narančaste kutije. Kasnije su je pametno iskoristili i pretvorili u statusni simbol.
Kuća Bottega Veneta također je imala zaštitnu boju od početka devedesetih pa sve do danas, a to je travnato zelena. Nekoć su u tu boju bili obojeni okviri njihovih izloga kao i zaštitne platnene navlake za cipele i torbe. Boju je ponovno popularizirao sada već bivši kreativni direktor Daniel Lee u proljetnoj kolekciji za 2021. godinu, a ona je tada prozvana Bottega Green. Jednu od najprepoznatljivijih zaštitnih boja ima brend Supreme. Svoju nježno ružičastu boju recentno je jako dobro brendirao i Glossier. A ne koriste ih samo brendovi. Gruzijac Beka Gvishiani koji vodi Instagram profil Style Not Com s modnim vijestima, koristi specifičnu nijansu plave za pozadinu svojih objava po kojoj je postao prepoznatljiv.
View this post on Instagram
Boje su savršen marketinški alat za brendove. Njihov utjecaj na psihu proučava se stoljećima i koriste ih svi od farmaceutskih kompanija koje koriste pojedine boje kako bi ukazali na efekt koji će neka tableta imati do brendova tenisica poput New Balancea koji, pisao je New York Times prošle godine, koristi sivu nijansu u svakoj kolekciji kako bi učvrstili i održali imidž urbane tenisice za trčanje po betonu. Jednom kad kupci određenu boju povežu uz brend ona će im biti prva asocijacija na njihove proizvode u kojem god kontekstu je vidjeli. “Boje se mogu koristiti na mnogo više načina nego logo. Puno se lakše prenose u digitalna okruženja u kojima dominira vizualno”, rekla je za The Wall Street Journal Emily Safian-Demers, urednica u odjelu za predviđanje trendova agencije Wunderman Thompson Intelligence, u travnju ove godine.
Nije stoga čudno da brendovi sve pomnije biraju boju koja će ih slijediti radije nego logo. Potpredsjednica instituta za boje Pantone, Laurie Pressman, u istom je članku za WSJ rekla da brendovi više ne čekaju dugo da odaberu zaštitnu boju. Koriste boje kako bi se istaknuli i izdvojili od drugih, a zahvaljujući društvenim mrežama i brzini putovanja informacija danas, kupci gotovo instantno počinju povezivati boju s brendom. Upravo se to dogodilo s nijansom fuksije u posljednjoj kolekciji kuće Valentino. Uz tu smo kuću 60 godina vezali crvenu boju, a bila je dovoljna samo jedna kolekcija i dobro pozicioniranje na društvenim mrežama kako bismo doslovno preko noći uz njih počeli vezati boju fuksije. Boje su moćnije nego što to u svakodnevici percipiramo i ako se dobro iskoriste mogu biti snažan alat za svaki brend u nastajanju.