Međunarodno priznat brend nakita svoje je početke imao u Hrvatskoj, a osnivačica Vesa Gashi otkrila nam je zašto je odlučila da ovaj važan statement komad bude održiv unatoč izazovima industrije
Zabrinutost zbog klimatskih promjena i produciranja otpada navela je neke ljude da razmisle o načinu života koji je održiviji. Pojedinci su, međutim, odlučili biti dio te promjene na način da kreiraju održivi brend, i bore se protiv upitnih izvora materijala, masovno proizvedenih jeftinih artikala koji su često ukradenog dizajna, i dan po dan utječu na svjesnije promišljanje o tome što kupujemo. Možda mislite da nije velika stvar ako kupac odustane od kupnje pet “fast fashion” komada, i odaberu jedan od lokalnog brenda, no takvim korakom birate nešto što ćete imati puno godina, a ne samo zaboraviti u ladici dok ne naiđete na njih i bacite. Sve to ima utjecaj na okoliš, a uz održive brendove možete biti promjena koju želite vidjeti. Ručni rad, jedinstveni dizajn i visoka kvaliteta itekako mogu imati predznak održivog, a dokaze ne treba tražiti daleko – jedan takav primjer je VESË brand, koji je stacioniran u zagrebačkoj Tkalči. Naime, ovaj nakit izrađuje se od stopostotnog recikliranog srebra, a ukrasne kutije koje koriste su u potpunosti ručno izrađene od materijala koji se reciklira na Kosovu, od strane grupe žena. #Izbjegavamo korištenje plastike u dizajnu i radimo s materijalima kao što su biseri, prirodno kamenje i staklo. Vjerujemo da održivost također znači ulaganje u dugotrajne komade, a ne u brze modne artikle, zato koristimo najbolju moguću kvalitetu kako bismo osigurali da naši predmeti imaju dug životni vijek koji se može nositi iznova”, kaže Vesa Gashi, koja je nakon puno godina ljubavi prema naušnicama tijekom pandemije odlučila kreirati svoj statement piece. “Nosila sam naušnice od djetinjstva, ali sam se zaljubila u velike statement komade tijekom godina kada sam bila Event Planner. Sjećam se događanja s pop zvijezdama u prvoj godini rada tvrtke na kojem su svi bili dotjerani. Radila sam do zadnjeg trenutka i nisam imala vremena presvući se, pa sam stavila svoje omiljene našušnice s velikim kamenjem od žada i crnim biserima. One su spojile moj outfit u cool/rock look iako sam od jutra nosila casual crne traperice s crnom majicom. Od tada sam idućih 12 godina uvijek imala par statement naušnica u torbi, za slučaj da trebam nadograditi svoju odjeću tijekom posla.”
Ustrajnost prema održivosti
Nakon što je napustila planiranje evenata, počela je izrađivati nakit iz hobija uz album “Future Nostalgia” Due Lipe. Bio je to pun pogodak – spoj sreće i želje za promjenom, no tek je jedno putovanje bilo prijelomno. “Sve je počelo kada sam posjetila tržnicu prirodnih bisera u Kini. Od trenutka kada sam zakoračila osjećala sam se kao kod kuće, među stotinama žena koje prodaju ove predivne bisere i zbog nevjerojatnog osjećaja zadovoljstva, svaki sam dan putovala 8 sati kako bih se vratila na to isto mjesto. Tijekom tih posjeta kupila sam mnogo bisera i predmeta ne znajući kako i kada ću ih upotrijebiti. Početak pandemije u Kini natjerao me da se vratim kući. Unutar tog mjeseca prodala sam tvrtku i ubrzo nakon toga sam završila u izolaciji u svom stanu. Na moju sreću, imala sam sve te bisere, alate i vrijeme pa sam počela učiti kako ih koristiti neprekidno gledajući tutoriale. Provela sam tjedne u svom stanu dizajnirajući i izrađujući nakit. Nekako je to bilo jedno od najradosnijih razdoblja u mom životu. Znala sam da to želim nastaviti raditi svaki dan i tako je rođen VESË.”
Biseri i dalje zauzimaju veliko mjesto u njezinoj radionici, i najdraži su joj materijal. “Izvrstan su izbor u smislu održivosti i nude raznolikost boja, oblika i veličina. Nevjerojatno se dobro kombiniraju s klasičnim i s modernim dizajnom.” Poput odjeće brze mode, trenutni problemi povezani s neetičkim i neodrživim nakitom uključuju složene lance opskrbe, prekomjernu potrošnju, gospodarski rast, brige za okoliš i društvene brige. Međutim, pravila brze mode moraju se promijeniti kada se govori o nakitu. Primjerice, mnogi metali i minerali koji se koriste u industriji nakita dolaze iz najsiromašnijih regija na svijetu i prolaze kroz više ruku u proizvodnom lancu, od kojih je većini teško ući u trag – što sve utječe na okoliš. “Općenito, teško je pronaći visokokvalitetne bisere i dobavljače od povjerenja. Na moju sreću, ne da sam samo upoznala svoje dobavljače već su mi i objasnili cijeli proces izrade”, kaže nam Vesa.
Novi načini odgovornosti
Početak VESË brenda bio je financijski najizazovniji period u Vesinom životu, ali i duhovno najisplativiji, kaže nam. “Strpljenje i čvrsto vjera polako su moju strast pretvorili u profitabilan posao. Sretna sam i zahvalna što imam dobru bazu klijenata koji vole moj nakit, kupuju i promoviraju ga. Oni su najbolji sustav podrške koji sam ikad mogla poželjeti. Kad god kupujete od male tvrtke, izravno podupirete nečiji san i financijsku dobrobit pa vjerujem da to dodaje vrijednost kupovnom iskustvu potrošača.” Njezini dizajni su, osim odraza poticajne energije koji joj je dao album Due Lipe, odraz i njezinog stila života te raspoloženja. No za važnost održivosti glavni su utjecaj njezina majka i baka. “One su me naučile jednoj od bitnijih vrlina, a to je briga o vlastitim stvarima. Svoju baku smatram simbolom održivosti. Plela bi džempere za nas djecu i sljedeće bi godine ponovno upotrijebila istu tu vunu te napravila nove dizajne s njom. Odrastanje s tim vrijednostima usadilo je održivost kao način mog života. Uvijek otkrivam načine kako bih mogla biti odgovornija prema našem okolišu, donositi pametnije i svjesnije odluke kao proizvođač i kao potrošač. Ne kupujem, naročito odjeću, osim ako je stvarno volim i znam da ću je nastaviti nositi u godinama koje dolaze. Vjerujem da, ako svi učinimo neki mali korak poput ovog, možemo učiniti veliku razliku u očuvanju okoliša.”
Recikliranje kao poslovna ideja
Transparentnost je postala sporna točka unutar industrije, jer trgovina draguljima i materijalima za izradu nakita je jedna od najstarijih na svijetu i oduvijek je bila netransparentna. Jedan kamen ili materijal će vjerojatno proći kroz mnoge ruke i mnoge zemlje, od rudara preko rezača do poliranja do cijele mreže trgovaca prije nego što dođe u ruke osobe koja izrađuje nakit. U suštini, teško je osigurati da je proizvod stvoren održiv i u skladu s etikom slobodne trgovine ako opskrbni lanac ima previše pojedinačnih karika kojima se ne može ući u trag. Vesa je i tome kreativno doskočila. “Tijekom pandemije kada je na tržištu vladala nestašica dragocjenog metala, okrenuli su se i recikliranju srebra kako bi kreirali novi nakit. Nazvala bih to srećom u nesreći jer nas je potaknulo da budemo domišljati i istovremeno odgovorni prema našem planetu. U ovoj industriji vrlo je teško nabaviti reciklirane metale jer metode za praćenje njihova podrijetla i sastava nisu pouzdani, ali to je korak u pravom smjeru. Kako se povećava potražnja za nakitom izrađenim od održivih materijala, tako će se povećavati i lanac recikliranja.”
Zbog mogućnosti reklamiranja na društvenim mrežama, postalo je teško izdvojiti svoj proizvod u masi, a konkurencija je velika. Međutim, ovaj brend ručno izrađenog nakita postao je popularan i na međunarodnoj razini, kako s klijentima, tako i s inozemnim medijima. “Međunarodno tržište je naš cilj od prvog dana, prodajemo po cijelom svijetu, od Hong Konga preko Madrida do New Yorka, a bili smo i dio. Kad razmišljamo lokalno, u RH ima toliko talentiranih dizajnera i svaki od njih ima jedinstven stil i pristup. Ne bih rekla da se natječemo jedni protiv drugih, nego zajedno razvijamo ovu formu umjetnosti. Iako je RH relativno malo tržište, potrošači su dobro educirani i imaju sofisticiran stil koji cijene ručno rađene predmete, tako da mi je apsolutni užitak raditi s klijentima koje imamo ovdje!” S obzirom na silne izazove u industriji kojoj se najviše zamjera fast fashion, loši uvjeti izrade i potplaćenog rada, Vesa nam pojašnjava kako je sve to samo dodatno potiče. “Imam puno nada, i puno snova, no dugoročno mi je želja stvoriti liniju od prirodnih materijala koja se u potpunosti može reciklirati. Također, pomoći poboljšati život marginaliziranih zajednica i pojedinaca u nepovoljnom položaju na lokalnom nivou kroz donaciju postotka od prihoda naše prodaje. Obećavamo da ćemo nastaviti poboljšavati svoju kvalitetu, učiti više o održivosti, pomoći i inspiriati druge da razviju svoj potencijal. Vjerujemo u filozofiju rasta i vraćanja našoj zajednici.”