Rad Lorene Almaši poznajete jako dobro ili se s njime za sada niste susreli. Zašto? Jer ova umjetnica radi toliko snažne i upečatljive radove da ih morate primijetiti, a kada ih primijetite, svakako želite saznati tko je iza njih. Baš kao i mi

Za ovu dvadesetpetogodišnju umjetnicu prvi sam puta saznala u razgovoru s prijateljem, zaljubljenikom u umjetnost, temu o kojoj uvijek priča s ovećom dozom strasti. No kada mi je spomenuo Lorenu, nije mogao sakriti natprosječno oduševljenje njezinim radovima. “Posebno”, “drugačije”, “prepoznatljiva”, “svoja”, “genijalna”, “Hrvatska je premala za nju” bili su samo neki od opisa, a kada mi je pokazao njezine radove, bilo mi je jasno otkud široka ruka komplimenata. 

Zasićenost informacijama 

Lorenine skulpture artistički su odgovor na preopterećnost informacija koje svakodnevno primamo “Motivaciju za svoju umjetničku praksu pronalazim u svakodnevnoj borbi s vanjskim podražajima i pitanjima koliko su naše misli autentične, te zašto dopuštamo da često nešto izvanjsko toliko utječe na nas i naše emocije. Vizualnu poveznicu tih pitanja vidim u gradskim plakatima. Kaširanjem te igrom elemenata problematiziram količine nepotrebnih informacija koje prikupljamo, bile one plakati ili neki drugi medij. Naglašavam kako njihovo značenje nije fiksno već je određeno prostorom, vremenom i individualnim iskustvima.” objašnjava ova umjetnica.

Neimanje kontrole

A u njezinim radovima svakako su posebno prepoznatljivi visoki, uspravni (ne)iskrivljeni oblici koji variraju a kojima je zajedničko to što “…poprimaju elemente prirode koja u radovima pokazuje svoju silu, sve “nepogode” pred kojima si bespomoćan. Nemogućnost kontroliranja prirode kao nemogućnost kontroliranja informacija mi je glavna poveznica. Tako su na izložbi “Boom” u galeriji SC radovi podsjećali na spilju, neki su bili postavljeni da vise sa stropa, neki izviru iz poda i  diktiraju ili spriječavaju hod posjetiteljima; “Uzroci sadržaja” prikazuju nekontrolirano širenje informacija i skulpture su poprimile oblik korijenja koje se rapidno širi i raste, a trenutno se bavim oblicima koji su nalik na meteore i također predstavljaju neku vrstu’prijetnje’” opisuje Lorena ove fantastične i pomalo zastrašujuće skulpture.

“Zastrašujuće” možda zvuči pretjeranim ali stava smo da je možda ipak najbolji izbor riječi s obzirom na količinu i veličinu prijetnji. Od čega? Od strane nikad u povijesti zabilježene količine informacija koje današnji čovjek svakodnevno prima te nemogućnosti “filtriranja” tog sadržaja na bitno i nebitno, kvalitetno i nekvalitetno, stvarno ili lažno, što može imati zabrinjavajuće posljedice. “Moguće je da će buduće generacije ‘evoluirati’ u smislu da će stvoriti neku blokadu percipiranja određenih informacija, kao što smo mi učinili s plakatima.” kaže Lorena kako vidi budućnost problematike koje su njezini radovi komentar.

“I na vrhuncu razvoja jumbo plakata su ljudi toga doba već primjećivali da im količina medija i podražaja mijenja psihički život ali nekako smo s generacijama zanemarili taj dio ‘bombardiranja’ jer je došlo pregršt novih izvora informacija koje su mnogo ‘opasnije’  Problem je taj što se sve te nametnute a neprimjećene informacije talože u našoj podsvijesti, bilo plakati koje više i ne primjećujemo ili bilo koji drugi oblik. Osvještavanje tog problema je po meni dobar početak a borbu protiv toga treba preuzeti svatko zasebno.” rezimira. 

S obzirom na to da su ovo tek prvi koraci studentice završne godine MA Studija Grafike Akademije likovnih umjetnosti, svakako ju staviti na listu umjetnika i umjetnica koje pratite, jer nam sigurno od nje predstoje još mnogo genijalnih a potencijalno i iznenađujućih radova, s obzirom na to da, kako kaže, voli isprobavati nove forme i tehnike. “Ne mogu reći da sam se još pronašla, i dalje eksperimentiram s tehnikama ali smatram da ambijentalnim instalacijama najbolje uspijevam prikazati svoju ideju. Često se vraćam crtežu i slici, i podjednako me  privlači svaki taj način izražavaja. Plakati su, kao ideja, uvijek prisutni. Njih provlačim kroz sve radove počevši od slike sa fragmentiranim prikazom informacija do skulpturalnih oblika. Kako sam na Grafičkom odsjeku, vodila sam se za dvodimenzionalnim pristupom ali prodornost informacija je ipak tražila 3D pristup.” kaže mi Lorena. Ne znamo za vas, ali mi s radovima ovako kvalitetnim i inspirativnih umjetnika i umjetnica itekako bismo voljeli svakodnevno biti bombardirani!

flash!

Lorena Almaši svoj rad predstavila je na skupnim izložbama od kojih bi istaknuli; Muzej suvremene umjetnosti Metelkova (MG+MSUM), Ljubljana; Muzej grada Đurđevca; Budynek Biblioteka, Glownej UMCS, Lublin, Poljska; SKC galerija, Rijeka; Galerija Prica, Samobor. Samostalne izložbe postavila je u Galeriji SC ( “Boom!”, 2019.) te na konferenciji “Cityscapes: Envisioning urban possibilities” ( “Boom!”, 2019.).